صیادان طلا!

گروه ورزش- در یازدهمین روز از بازی‌های آسیایی اینچئون، مسابقات کشتی فرنگی آغاز شد و سه نماینده کشورمان روی تشک رفتند. در این میان حبیب‌الله اخلاقی و مهدی علیاری به فینال راه یافتند اما عبدولی با رای غیرعادلانه داوران شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. به گزارش «ایسنا»، سعید عبدولی در نیمه‌نهایی وزن ۷۱ کیلوگرم برابر حریف کره‌ای قرار گرفت و توانست در یک کشتی تماشایی حریفش را ضربه فنی کند اما داوران در کمال تعجب رای را برگرداندند و در شرایطی که پشت حریف کاملا به تشک چسبیده بود، معتقد بودند که عبدولی گردن رقیبش را فشار داده است. با این حال وقت اول ۶ بر ۴ به سود نماینده ایران به پایان رسید. در وقت دوم عبدولی از حریفش فن خورد و داور چهار امتیاز را برای کشتی‌گیر کره‌ای در نظر گرفت. این تصمیم با اعتراض مربیان ایران مواجه شد که فایده‌ای نداشت. در نهایت عبدولی با نتیجه ۹ بر ۶ کشتی را باخت و به رده‌بندی رفت. او در این دیدار با غلبه بر کریشانکات یاداف از هند به مقام برنز دست یافت. در وزن ۸۰ کیلوگرم اما، حبیب‌الله اخلاقی برای کسب مدال طلا به مصاف سوکاسا سوروماکی از ژاپن، دارنده سه مدال برنز آسیا رفت و در پایان موفق شد با پیروزی ۵ بر یک مقابل حریفش، مقام نخست را از آن خود کند و اولین طلایی کشتی فرنگی ایران در اینچئون باشد. اخلاقی در رقابت‌های دیروز ابتدا در مرحله یک‌چهارم نهایی جعفرخان از قطر را با نتیجه‌ ۹ بر یک شکست داد. وی سپس در مرحله نیمه‌نهایی بسیک سالدادزه از ازبکستان را مقتدرانه و با نتیجه‌ ۸ بر صفر مغلوب کرد تا راهی فینال شود و با غلبه بر حریف ژاپنی، سکوی نخست را تصاحب کند. اخلاقی همچنین سه مدال طلای آسیا در سال‌های ۲۰۰۵،۲۰۰۱ و۲۰۱۲ را در کارنامه خود دارد.

دومین طلای ایران اما روی سینه مهدی علیاری جا خوش کرد. فرنگی‌کار وزن ۹۸ کیلوگرم کشورمان در فینال بازی‌های آسیایی اینچئون برای کسب مدال طلا مقابل دی ژائو از چین روی تشک رفت و در پایان موفق شد با نتیجه‌ ۸ بر صفر حریف خود را شکست دهد تا دومین طلایی تیم ملی فرنگی ایران در بازی‌های آسیایی باشد. علیاری در رقابت‌های دیروز ابتدا در مرحله یک‌چهارم نهایی، نهضت صالح از سوریه را ۹ بر صفر از پیش‌رو برداشت. سپس در مرحله نیمه نهایی یرولان اسکاکوف از قزاقستان را سه بر یک شکست داد و راهی فینال شد. به این ترتیب تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب دو مدال طلا و یک برنز به کار خود در روز نخست بازی‌های آسیایی پایان داد.

یک طلا، یک برنز و یک خداحافظی!

مسابقات تکواندوی مردان برای کاروان ورزشی ایران با یک غافلگیری بزرگ شروع شد؛ چه اینکه یوسف کرمی ورزشکار مطرح کشورمان در همان دور اول مسابقات حذف شد تا دست خالی به تهران برگردد.

کرمی در وزن ۸۷- کیلو مقابل جاسور از ازبکستان با نتیجه ٥ بر ٤ باخت و ناباورانه از دور مسابقات حذف شد. او بعد از این ناکامی گفت: «تمام تلاشم را کردم که در چهارمین دوره حضورم در بازی‌های آسیایی با مدال برگردم اما شرمنده مردم شدم. ضربه سه امتیا‌زی حریف به من اصابت نکرد اما داوران به نفع او رای دادند. من در ادامه تمام تلاشم را کردم و اختلاف امتیازم را به یک رساندم. اگر چند ثانیه بیشتر زمان داشتم برنده از زمین خارج می‌شدم.» کرمی بعد از این مسابقه برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کرد.

با این وجود تکواندوکار وزن ۷۴- کیلوگرم مردان ایران نماینده ازبکستان را شکست داد و اولین طلای تکواندوی ایران را کسب کرد. در فینال این وزن مسعود حجی‌زواره «نیکیتا رافالویچ» ازبکستانی را شکست داد و طلایی شد. حجی‌زواره در مسابقات قهرمانی آسیا در ۲۰۱۰ قزاقستان طلا و در مسابقات ۲۰۱۲ ویتنام نقره گرفته بود. تکواندوی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو نیز در همین وزن صاحب طلا شده بود که آن مدال را علیرضا نصرآزادانی به دست آورده بود.

همچنین در وزن ۵۳ - کیلوگرم زنان هم سوسن حاجی‌پور در مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۵ بر صفر مقابل «هوانگ یان فن» از چین تایپه شکست خورد و به مدال برنز بسنده کرد.

صعود کبدی به نیمه‌نهایی

ورزشکاران مرد و زن کشورمان دیروز در مسابقات کبدی به موفقیت دست یافتند. تیم ملی مردان برابر کره‌جنوبی به میدان رفت و با شکست میزبان با نتیجه ۴۱بر۲۲ به مرحله نیمه‌نهایی رسید. همچنین تیم ملی بانوان در دومین دیدارش در مرحله گروهی به مصاف چین تایپه رفت و با پیروزی ۴۳ بر ۱۹، صعود خود را به نیمه‌نهایی قطعی کرد.

اولین پیروزی در تنیس

در مسابقات تنیس روی میز، تیم دوبل مردان ایران با ترکیب افشین نوروزی و نوشاد عالمیان در نخستین دیدار خود به مصاف قطر رفت و موفق شد حریفش را با نتیجه ۳ بر صفر شکست بدهد.

یک طلای قابل انتظار!

دیروز همچنین مسابقات پرتاب دیسک بازی‌های آسیایی با حضور دو نماینده ایران و ۱۲ ورزشکار از کشورهای دیگر برگزار شد که احسان حدادی مطابق انتظار به مدال طلا رسید و صمیمی چهارم شد. کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک و حامد حدادی ملی‌پوش بسکتبال در ورزشگاه حضور داشتند. احسان حدادی رکورددار آسیا با پرتابی معادل ۶۵ متر و ۱۱ سانتی‌متر مدال طلای این رقابت‌ها را به دست آورد. او در گوانگجو هم به مدال طلا دست یافته بود.

توزیع مدال‌ها

کسب چهار مدال طلا در رشته‌های کشتی، تکواندو و دوومیدانی باعث شد کاروان ورزش کشورمان تا بعد از ظهر دیروز و پایان رقابت‌های روز نخست کشتی فرنگی، با ۱۴ طلا، ۱۱ نقره و ۱۰ برنز درست در یک قدمی قزاقستان در رده پنجم قرار بگیرد. این در حالی است که امروز با ادامه مسابقات کشتی فرنگی، احتمال سبقت گرفتن ایران از قزاقستان وجود دارد و تیم کشورمان می‌تواند خودش را به پله چهارم جدول توزیع مدال‌ها برساند.