با بال‌هایی برای پرواز

گروه ورزش: از همان روز که اعلام کرد برای همیشه از فوتبال خداحافظی می‌کند قابل پیش‌بینی بود که این جدایی چندان به درازا نخواهد انجامید. علی کریمی نامش با یک دهه از فوتبال ایران عجین شده است و برای هر دو طرف دل کندن از یکدیگر دشوار است. این‌گونه بود که تلاش‌ها برای بازگرداندن او به عرصه فوتبال آغاز شد و تحلیل‌های بسیاری هم در این زمینه به رشته تحریر درآمد، بازگشت او از تصمیمش موافقان و مخالفان بسیاری داشت. حضور شماره ۸ در تمرینات پرسپولیس و راه‌آهن به شائبه بازگشت او به فوتبال دامن زد و خودش هم اعلام کرد می‌خواهد در کسوتی متفاوت به فوتبال کمک کند، اما کمتر کسی تصور می‌کرد این کسوت متفاوت دستیاری کی‌روش در تیم ملی باشد. کی‌روش: دنبال محبوبیت بودم پله را می‌آوردم

کارلوس کی‌روش همیشه در فوتبال ایران متهم بود که به دستیاران ایرانی اعتقادی ندارد و آنها را از جمع افراد درجه دو و کم نام و نشان انتخاب می‌کند تا احتمالا دردسری از جانب آنها او را تهدید نکند، اما به‌نظر می‌رسد در دور جدید همکاری او با فدراسیون فوتبال شرایط متفاوت است. کی‌روش حالا یکی از سرشناس ترین مردان فوتبال ایران را روی نیمکت و در کنار خود می‌نشاند. کسی که بیش از یکسال روی نامش برای حضور درتیم ملی قلم قرمز کشید، اما کریمی هرگز به این تصمیم اعتراض نکرد و جام جهانی را هم بیرون نشست. بازگشت او با ردای یک مربی این سوال را به وجود آورده است که کی‌روش که این بار منتقدانش در ایران کم هم نیستند به دنبال استفاده از عنصر محبوبیت جادوگر فوتبال ایران هم هست؟ ادعایی که البته بعد از انجام مراسم معارفه و در اولین اظهار نظر آن را قویا رد کرد و گفت: «به شخصی احتیاج داشتیم که از اعتماد ما استفاده کند و انگیزه و اشتیاق پرواز داشته باشد. من قول می‌دهم ومطمئنم که کریمی بال‌های خوبی برای پرواز دارد. مطمئنم می‌تواند در کنارم باشد و من تجربه و داشته‌های خودم را به او انتقال بدهم. تشنه یادگیری و بسیار باانگیزه است و به همین دلیل این توانایی‌ را دارد که تجربه بین‌المللی لازمه را کسب کند . به همین منظور من فکر می‌کنم با حضور یک مرد جوان و بازیکنان جوان بتوانیم یک مطلب و یک ویژگی متفاوت را برای فوتبال ایران خلق کنیم و معیار من برای انتخاب کریمی این مسائل است. اگر فقط بحث محبوبیت بود این فاکتور به تنهایی به ما کمک نمی‌کند و اگر محبوبیت بهتر بود باید پله یا یکی از بازیکنان این‌چنینی را به کادر فنی می‌آوردیم.» کی‌روش زمانی او را به‌عنوان بازیکن در اختیار داشت و به همین دلیل خصوصیات اخلاقی کریمی را به خوبی می‌شناسد: «در بین بازیکنان بزرگ همه این پتانسیل را ندارند که مربی خوبی شوند. زمانی که علی کریمی را در زمین دیدم کیفیت‌های لازم یک بازیکن را داشت و تعهد کاری زیادی داشت و فاکتورهای لازم برای رهبری یک تیم را دارا بود. دانش من و تعهد او در مسیر جام ملت‌های آسیا می‌تواند تکمیل‌کننده باشد.»

علی کریمی: به کار با کی‌روش افتخار می‌کنم

اما بشنوید از خود علی کریمی که حالا مشخص است مسیرش را برای آینده انتخاب کرده و می‌خواهد یک سرمربی باشد. او در نشست خبری بعد از اعلام انتخابش گفت: «تشکر می‌کنم از فدراسیون فوتبال و کفاشیان که دعوتم کردند در تیم ملی باشم. قبلا من به‌عنوان بازیکن در خدمت تیم ملی بودم و اکنون نیز افتخار بزرگتری نصیب من شده که به‌عنوان مربی در خدمت تیم ملی باشم.از کسانی که انتظار داشتند جای من باشند عذرخواهی می‌کنم که این سمت را به من دادند و تمام سعی و تلاشم را می‌کنم به‌عنوان مربی تجارب زمان بازیگری‌ام را در اختیار بازیکنان بگذارم. باعث افتخار است که با کی‌روش کار می‌کنم و طبیعی است که این مسائل در دوران مربیگری به دردم بخورد.»