آینده تاریک درخشان!

دنیای اقتصاد: پرسپولیس و بحران، دو مفهوم درهم تنیده و جدایی‌ناپذیر به نظر می‌رسند. در شرایطی که با آغاز فصل گذشته و انعقاد قرارداد سه ساله علی دایی به نظر می‌رسید سرخپوشان خواهند توانست به ثباتی ضمنی دست پیدا کنند، با برکناری محمد رویانیان و آغاز تغییرات مالکیتی در این باشگاه همه چیز به شکلی وحشتناک به هم ریخت. در حال حاضر قدرت در این باشگاه در اختیار اسپانسر و هیات‌مدیره منتخب است؛ کسانی که انگار هیچ قرابتی با اصول و اقتضائات فوتبال ندارند و هر روز با رفتار و گفتارشان شگفتی هواداران را تشدید می‌کنند. در حالی که کمتر از یک هفته پیش علی دایی از جمع سرخپوشان کنار گذاشته شد و حمید درخشان جای او را گرفت، حالا آینده سرمربی جدید هم در هاله‌ای از ابهام به نظر می‌رسد. موقت، دائم، در خطر برکناری!

درست از لحظه انتصاب حمید درخشان به‌عنوان سرمربی پرسپولیس، بحث‌ها در مورد موقتی یا دائم بودن این پست برای او اوج گرفت و در این مورد مدام ادعاهای ضدونقیض مطرح شد. برای آگاهی یافتن از این تناقضات، شاید اصلا نیازی به مرور آرشیو نباشد؛ چه اینکه مصاحبه روز گذشته رئیس هیات مدیره پرسپولیس با خبرگزاری مهر، به خودی خود گویای بسیاری از مسائل است. بخوانید لطفا: «تا زمانی که قرارداد ما با حمید درخشان بسته نشود، طبیعی است که ایشان سرمربی موقت هستند! به زودی قرارداد درخشان تنظیم خواهد شد که این قرارداد تا پایان فصل جاری است.» سیاسی اما در ادامه راجع ‌به شایعه برکناری درخشان بعد از دو، سه مسابقه می‌گوید: «باید قبول کنیم که دو، سه هفته زمان کوتاهی است! در هر صورت درخشان باید روی تیم کار کند ولی ما فقط به معیار نتیجه توجه نمی‌کنیم. اگر متوجه شویم که روال پرسپولیس منطقی نیست، آن موقع شروع به تغییر می‌کنیم. ممکن است تیم نتیجه هم نگیرد ولی مثلا در بحث زیرساخت‌ها خوب کار شود. آن موقع دست به تغییر نمی‌زنیم! ما کاملا حمید درخشان را رصد می‌کنیم و طبق شرایط تصمیم خواهیم گرفت.» برای آنهایی که اهل دنبال کردن فوتبال هستند، این سخنان بسیار عجیب است. اینکه درخشان ظرف چند هفته چه کاری در حوزه «زیرساخت‌ها» می‌تواند انجام بدهد، پرسشی است که جواب آن را انگار فقط سیاسی در اختیار دارد!

کرانچار، سومین مربی در یک نیم‌فصل؟

از همان زمانی که زلاتکو کرانچار از سرمربیگری سپاهان استعفا داد،‌ زمزمه‌هایی در مورد احتمال حضور او در پرسپولیس بر سر زبان‌ها افتاد. با این حال به نظر می‌رسید انتخاب درخشان به عنوان جایگزین دایی، پایانی بر شایعات باشد؛ آنچه انگار هنوز محقق نشده است! توقف قرمزها در اولین دیدارشان به رهبری درخشان باعث شد تا دوباره اسم زلاتکو کرانچار در حوالی اردوگاه سرخ مطرح شود. در همین راستا «کاپ» از برگزاری یک جلسه بین سیاسی و کرانچار خبر داد. در گزارش این پایگاه خبری می‌خوانیم: «اتفاقات حاشیه‌ای که در جریان بازی پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان رخ داد و اعتراض شدید هواداران به حمید درخشان سرمربی منتخب هیات مدیره باشگاه پرسپولیس باعث شد که سیاسی تصمیم بگیرد زلاتکو کرانچار را به‌عنوان جانشین قطعی دایی انتخاب کند. حمید درخشان به عنوان سرمربی موقت پرسپولیس انتخاب شد و از سوی سازمان لیگ فقط برای یک بازی مجوز گرفت. این در حالی است که باشگاه پرسپولیس برای دریافت مجوز قطعی این مربی هیچ اقدامی نکرده است. در این شرایط کنار گذاشتن درخشان از کادر فنی پرسپولیس از نظر مالی برای این باشگاه مشکل‌ساز نخواهد بود و مسوولان این تیم می‌توانند خواسته خود را اجرایی کنند. یکشنبه صبح قرار بوده نشستی بین رئیس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و زلاتکو کرانچار برگزار شود و احتمال اینکه طرفین به توافق برسند زیاد است. چنانچه کرانچار به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شود حسین عبدی دستیاراول او در این تیم خواهد بود.»

درخشان قهر کرد؟

همزمان با این اتفاقات، غیبت حمید درخشان در تمرین صبح یکشنبه پرسپولیس هم به شایعات دامن زد. در شرایطی که او پیش‌تر تاکید کرده بود حتی یک قدم هم عقب نخواهد نشست،‌ عدم حضورش در یکی از اولین جلسات تمرینی دوران مربیگری‌اش در پرسپولیس می‌تواند به شدت بحث‌برانگیز باشد. دست‌کم تا عصر دیروز در این مورد توضیح خاصی داده نشد و حتی در مصاحبه‌ای که «ایسنا» از درخشان منتشر کرد، او توضیحی در این مورد ارائه نداد و تنها در مورد موقت بودن قراردادش گفت: «نمی‌دانم چرا چنین صحبتی انجام شده است. من حکم مربیگری‌ام را گرفته‌ام و برای حضور موقت به پرسپولیس نیامده‌ام.» در همین حال «کاپ» از عدم موافقت مدیران پرسپولیس با دستیاران پیشنهادی درخشان خبر داد تا آینده او در پرسپولیس به شدت تاریک به نظر برسد.

مورد عجیب مدیرعاملی

در باشگاهی که رابطه‌ای با ثبات ندارد، حتی تکلیف مدیرعاملی هم به شدت مبهم است. رحیمی که به دلیل عدم تمکین از دستور هیات‌مدیره در مورد اخراج علی دایی از کارش کنار گذاشته شده بود، در حالی جای خودش را به بهروز منتقمی داده که حتی وضعیت همین فرد هم روشن نیست! سیاسی در مصاحبه‌اش با خبرگزاری مهر در این مورد می‌گوید: «هنوز روی ماندن یا رفتن منتقمی صحبت خاصی نداشتیم. شخص خاصی به ما معرفی نشده است و همه اعضا در حال بررسی هستند.» مجموعه این مسائل بیش از هر چیز دیگری باعث سردرگمی هواداران

می‌شود.

تیمی که امسال نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود، به هیچ وجه وضعیت روشنی ندارد و درست در شرایطی که به نظر می‌رسد وزارت ورزش باید به موضوع ورود کند، این مجموعه هم خودش را کاملا کنار کشیده است، تا جایی که سیاسی به مهر می‌گوید: «وزیر اصلا نظر خاصی نه مثبت و نه منفی نسبت به سرمربی پرسپولیس نداشت. این جزو وظایف هیات مدیره است که سرمربی تیم را تغییر دهد، ولی وزیر از نحوه برکناری علی دایی خیلی گلایه داشت. وی تاکید داشت با اسطوره فوتبال ایران آن‌طور که شایسته بوده است، برخورد نشده که البته ما هم توضیحاتمان را دادیم. آقای خادم نظر محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان را به ما منتقل کرد. من از طریق خادم متوجه شدم وزیر از نحوه برکناری بسیار ناراحت است. ما هم توضیح دادیم که به عنوان هیات مدیره نقشی در اجرای حکم نداشتیم.»