فولادشهر  سرزمین رازها!

دنیای اقتصاد- رسول بهروش: جدال بزرگ هفته سوم لیگ برتر، غروب پنج‌شنبه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار شد. در این بازی، سپاهانی‌ها در حالی توانستند در یک ورزشگاه مملو از جمعیت استقلال را شکست بدهند و به‌تنهایی در صدر جدول بایستند که دوئل مزبور به کلی تحت‌تاثیر مسائل داوری قرار گرفت. بعد از آنکه آبی‌پوشان یک بر صفر از میزبان جلو افتادند، علیرضا فغانی یک ضربه عجیب پنالتی به سود سپاهان اعلام کرد که همین مساله خشم استقلالی‌ها را به‌دنبال داشت. بعد از پایان مسابقه با برتری تیم اصفهانی، امیر قلعه‌نویی در کنفرانس مطبوعاتی‌اش به کیفیت داوری در ایران حمله کرد و هواداران استقلال نیز در فضای مجازی به شدت به فغانی و فدراسیون یورش بردند. این البته اولین باری نیست که مسابقه برگزار شده در ورزشگاه فولادشهر اصفهان خبرساز از کار در می‌آید. درحقیقت سرنوشت این استادیوم به شکل عجیبی با جنجال و سروصدا گره خورده و بارها به تیتر اول مطبوعات تبدیل شده است. چشم‌هایی که دیگر ندیدند

یکی از اولین مسابقاتی که در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار شد رنگ یک تراژدی فراموش‌نشدنی را به خودش گرفت. ۶ سال پیش در میانه‌های لیگ هفتم حرفه‌ای وقتی سرباز وظیفه‌های مسوول حراست این ورزشگاه راهی فولادشهر می‌شدند تا وظیفه همیشگی‌شان را درقبال دیدار سپاهان و پرسپولیس انجام بدهند، شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد اسم یکی از آنها به بخشی از تاریخ فوتبال ایران تبدیل شود، اما متاسفانه پرتاب نارنجک ازسوی هواداران تیم میزبان باعث نابینایی «سرباز احمدی» شد. این آغاز یک جنجال بزرگ بود. در پی یکی از طولانی‌ترین پرونده‌های انضباطی فوتبال کشور، سپاهانی‌ها به کسر پنج امتیاز و تحمل سه ماه محرومیت از میزبانی محکوم شدند. اگرچه بعدتر شورای استیناف با رسیدگی به اعتراض باشگاه اصفهانی دو امتیاز به این تیم برگرداند، اما طلایی‌پوشان در هفته آخر با قبول شکست دیرهنگام برابر پرسپولیس مقام قهرمانی را از دست دادند.

«سم»‌شناس‌ها روی خط ۹۰!

این هم یک معمای واقعی بود؛ رازی که شاید برای همیشه سر به مهر باقی بماند. در جریان بازی برگشت سپاهان و پرسپولیس در لیگ دوازدهم، برخی از بازیکنان تیم میهمان از شرایط طبیعی خارج شدند. تلو تلو خوردن تعدادی از پرسپولیسی‌ها در دقایق میانی این بازی چنان عجیب و باورنکردنی بود که همه چشم‌ها را به خود خیره کرد. در میان سرخپوشان حال میثم نقی‌زاده و محمد نوری از همه بدتر به نظر می‌رسید. بعد از پایان این دیدار تصاویری باورنکردنی از رختکن پرسپولیس منتشر شد که در آنها سعید شیرینی در حالت ضعف شدید دیده می‌شد. موضوع مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. مهدی مهدوی‌کیا به عنوان یکی از بازیکنان مورد اعتماد فوتبال ایران در مصاحبه‌هایش مدعی شد هرگز در دوران بازیگری حرفه‌ای‌اش به چنین مساله‌ای برخورد نکرده و قربانیان این حادثه که همگی پرسپولیسی بودند، شانس آوردند که آسیب جدی‌تری ندیدند. تمامی سرنخ‌ها به بطری‌های آب مورد استفاده قرار گرفته از سوی قرمزها می‌رسید، اما انجام بررسی‌های آزمایشگاهی روی آنها در کمال تعجب نشان داد تمام‌شان سالم بوده‌اند! حتی بطری‌هایی که عوامل برنامه ۹۰ به‌عنوان نمونه از اصفهان به تهران منتقل کرده بودند هم مورد معاینه قرار گرفتند، اما اشکالی وجود نداشت. شاید هیچ‌کس گمان نمی‌کرد کار برنامه نود روزگاری به برقراری ارتباط با چند متخصص «سم»شناسی بکشد، اما حتی تماس عادل با این گروه از دانشمندان هم به نتیجه نرسید تا این معما برای همیشه حل نشده باقی بماند.

روزی که داور غش کرد

استارت یکی دیگر از بزرگ‌ترین پرونده‌های انضباطی تاریخ فوتبال ایران هم از ورزشگاه فولادشهر زده شد. شامگاه ۲۹ شهریور ۹۲ علی دایی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی بازی سپاهان و پرسپولیس به زبان آورد که شنیدنش همه خبرنگاران را مبهوت کرد. در این روز تاریخی برای اولین بار مساله تبانی و زدوبند به صورت رسمی در فوتبال ایران افشا شد و غائله‌ای بزرگ را به وجود آورد. محسن قهرمانی در دقیقه دوم آن مسابقه یک پنالتی شگفت‌انگیز به ضرر پرسپولیس گرفت و میثم حسینی را هم از این تیم اخراج کرد. بعد از پایان این دیدار علی دایی گفت که از شب قبل می‌دانسته داور به سمت سپاهان غش کرده و البته مدعی شد مشکلش این است که برخی شماره حساب‌ها را در اختیار ندارد. این عبارات آتشین اگرچه در ابتدا محرومیتی دو جلسه‌ای را برای علی دایی به همراه آورد، اما در نهایت با اثبات بخشی از سخنان او به محرومیت هشت ماهه قهرمانی و محو او از دنیای داوری انجامید.

توپ به ناخن یا ناخن به توپ؟!

سرانجام در بازی پنجشنبه گذشته سپاهان و استقلال از تازه‌ترین جنجال ورزشگاه فولادشهر رونمایی شد! در این مسابقه که بین صدرنشینان شش امتیازی برگزار می‌شد، ابتدا استقلال با گل دقیقه ۱۷ میلاد فخرالدینی از حریف جلو افتاد، اما در شرایطی که به نظر می‌رسید سپاهانی‌ها کمی مستاصل شده‌اند، فغانی خطای خسرو حیدری را اعلام کرد و یک پنالتی به سود میزبان گرفت. احسان حاج‌صفی در دقیقه ۲۷ این ضربه را به گل تبدیل کرد تا شریفی و پریرا هم در دقایق ۳۳ و ۶۳ دو گل دیگر برای سپاهان بزنند و شاگردان کرانچار این مسابقه را سه بر یک به سود خودشان به پایان ببرند. با این همه اما مساله پنالتی همچنان حل نشده باقی ماند. امیر قلعه‌نویی در کنفرانس مطبوعاتی گفت که وضعیت داوری در ایران مطلوب نیست و البته به ممنوعیت مربیان از اظهارنظر در مورد قضاوت مسابقات هم طعنه زد: «مقرر شده برخی مربیان به طور کلی لال باشند که یکی از آنها من هستم. البته امیدواریم کمیته داوران نسبت به داوری‌ها واقعیت‌ها را بگوید. همچنین رئیس سازمان لیگ حقیقت‌ها را بیان کند چرا که ما به برخی صحنه‌ها معترضیم.» بعد از پایان این مسابقه برخی کارشناسان داوری درمورد پنالتی سپاهان اعلام موضع کردند که البته تقریبا تمام آنها تصمیم داور را نادرست دانستند. قلعه‌نویی اما تنها مربی شاکی از داوری نبود، ‌چه اینکه زلاتکو کرانچار هم نظراتی در این مورد داشت: «تعجب می‌کنم که برخلاف منشور بازی‌ها، سرمربی استقلال درباره داوری اظهارنظر کرد. در پاسخ سخنان قلعه‌نویی فقط این را می‌گویم که اگر مشکل تیم استقلال از داوری به وجود آمده، سپاهان هم در لحظاتی از بازی از داوری متضرر شده است. قضاوت بازی در مجموع تاثیر زیادی در نتیجه نداشت و اگر استقلال شانس نمی‌آورد، حالا چند گل دیگر نیز دریافت کرده بود.» خسرو حیدری هم که در صحنه پنالتی خطای او اعلام شده بود، در پایان مسابقه مدعی شد توپ به ناخنش برخورد کرده و این صحنه صفر درصد پنالتی بوده است.

بازی با مرگ

ورزشگاه فولادشهر اما برای تماشاگران مشکلات دیگری هم دارد. با توجه به فاصله زیاد این استادیوم از شهر اصفهان، طی سالیان اخیر بارها تماشاگرانی که عازم فولادشهر بوده‌اند در طول مسیر دچار سانحه شده‌اند و بعضا جانشان را نیز از دست داده‌اند. فروردین ۹۱ علیرضا رحیمی، مدیرعامل وقت سپاهان طی مصاحبه‌ای گفت: «من در مسیر ورزشگاه فولادشهر چهار تصادف دیدم که عمدتا از هواداران تیم سپاهان بودند و متاسفانه اکثر این هواداران با موتورسیکلت وارد ورزشگاه فولادشهر شده بودند. مسوولان باید پاسخ خون جوانانی که در مسیر ورزشگاه فولادشهر فوت می‌کنند را بدهند.»