دژاگه: فوتبالم در العربی تمام نمی‌شود

دژاگه در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل پیراهن تیم ملی ایران را بر تن کرد و به واقع بازی‌های درخشانی را برای تیم ملی به نمایش گذاشت و چه بسا اگر هر داور دیگری به جای داور صربستانی دیدار با آرژانتین بود، امروز به جرات می‌توانستیم او را تاثیرگذار‌ترین بازیکن تیم ملی در مسابقه‌ای معرفی کنیم که به قول خودش حداقل یک امتیاز از آن میدان، حق ایران بود؛ حتی تاثیرگذارتر از لیونل مسی که به‌عنوان بهترین بازیکن جام جهانی نیز انتخاب شد. با همه این صحبت‌ها و پس از درخشش در سرزمین قهوه، اشکان اما در تصمیمی غیرمنتظره مسیر فوتبالی‌اش را تغییر داد و راهی فوتبال آسیا شد. مصاحبه او را با خبرگزاری فارس بخوانید:

این روزها موضوع تمدید قرارداد کی‌روش سر و صدای زیادی در فوتبال ایران به پا کرده است. دوست داری کی‌روش بماند؟

نمی‌‌دانم استدلال آدم‌هایی که می‌گویند کی‌روش برود، چیست؟! اصلا از این موضوع سر در نمی‌‌‌آورم. کی‌روش زحمات زیادی برای فوتبال ایران کشید و ما با وجود او در جام جهانی توانستیم بازی‌های به این خوبی را انجام دهیم و خودمان را آن‌طور که باید نشان دهیم. اگر کی‌روش قراردادش را تمدید کند، کمک بزرگی از این پس برای فوتبال ایران خواهد بود.

بعد از جام جهانی کدام بازی تیم ملی را دوباره دیدی یا دوست داری ببینی؟

شاید باورتان نشود؛ اما هیچ‌کدام از بازی‌ها را اصلا تماشا هم نکردم، چون خیلی ناراحت می‌شوم. حتی صحنه پنالتی را یک یا دو بار از تلویزیون برزیل تماشا کردم و دیگر آن را هم ندیدم. از اینکه حقمان نتایج دیگری بود و به آن نرسیدیم، حرص می‌خورم و عصبی می‌شوم!

می‌رسیم به فوتبال باشگاهی‌ات. آیا اصلی‌ترین دلیلی که باعث شد از فولام و لیگ انگلیس جدا شوی، سقوط این تیم بود؟

فولام تیم بسیاری خوبی است و خیلی حیف شد که از لیگ برتر سقوط کرد. در این خصوص باید توضیح بدهم که قبل از جام جهانی هیچ‌گاه به تغییر تیم فکر نکرده بودم؛ اما با پیشنهادی که از قطر رسید، سرانجام تصمیم گرفتم تا از این تیم جدا شوم، البته چنین مباحثی از جمله تغییر باشگاه در فوتبال طبیعی بوده و امکان جابه‌جایی برای هر بازیکنی در هر سطحی وجود دارد.

اما در همین فصل گذشته به‌عنوان بهترین بازیکن فولام انتخاب شدی. بنابراین حداقل امیدواری‌ها این بود که در فوتبال اروپا بمانی؛ اما درنهایت برخلاف پیش‌بینی‌ها تیم العربی قطر را انتخاب کردی.

من حدود ۲۸ سالم است و تیم‌های بزرگ آلمان و انگلیس سعی می‌کنند که بازیکنان بسیار جوان را جذب کنند. بنابراین با سنی که در آن هستم باید آرام آرام به آینده‌ام فکر می‌کردم و تصمیمی که گرفتم هم بر اساس آینده‌نگری بود. البته این هم به این معنا نیست که با آمدن به العربی، می‌خواهم فوتبالم را در آسیا تمام کنم و خیلی‌‌ها این طور برداشت می‌کنند که با پیوستن به العربی قطر فوتبالم تمام خواهد ‌شد و در همین کشور هم از فوتبال خداحافظی خواهم کرد. در واقع استدلال این دسته از افراد را متوجه نمی‌شوم. من فوتبال خودم را می‌شناسم و در قطر هم همان‌طوری کار می‌کنم که همیشه در سایر کشورها کار کرده‌‌ام.

امکان دارد دوباره روزی به فوتبال اروپا بازگردی؟

چراکه نه.

حالا چرا العربی را انتخاب کردی؟

پس از اینکه العربی به من پیشنهاد داد، خیلی به این پیشنهاد فکر کردم، البته مشخص است که از لحاظ مالی هم این پیشنهاد به سود من بود و از این لحاظ هم متضرر نخواهم شد. این تیم از شرایط بسیار خوب و حرفه‌ای برخوردار است و یک مربی حرفه‌ای هم دارد. از سوی دیگر چند بازیکن مطرح از جمله پائولونیوی برزیلی و پابلو هرناندز اسپانیایی را جذب کرده‌اند که باعث شد در تفکراتم به این نتیجه برسم که انتخاب العربی، انتخاب خوبی برایم خواهد بود.

رقم قراردادت هم سر و صدای زیادی در ایران به پا کرد و حتی تو به‌عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران معرفی شده بودی. می‌توانی از رقم قراردادت صحبت کنی؟

اگر اجازه دهید در مورد مباحث مالی و مبلغ قراردادم صحبت نکنم. رسانه‌ها در این خصوص مطالب زیادی می‌نویسند و همه از آن مطلع هستند اما باز هم تاکید می‌کنم که عوامل مختلف دست به دست هم داد تا العربی قطر را انتخاب کنم.

از رضا قوچان‌نژاد خبر داری؟ با اینکه چارلتون شماره پیراهن او را اعلام کرده اما همچنان احتمال جدایی این بازیکن از تیم انگلیسی وجود دارد. در خصوص مقصد احتمالی رضا خبری داری؟

با هم در ارتباط هستیم و مدام با هم صحبت می‌کنیم اما واقعیت این است که خیلی در خصوص فوتبال حرف نمی‌زنیم. اگر گوچی را هم در قطر ببینم خیلی خوشحال می‌شوم.

زوج دژاگه و قوچان‌نژاد در تیم ملی به خوبی جا افتاده‌اند. در این مورد چه صحبتی داری؟ علاقه‌مندان به فوتبال در ایران دوست دارند تا چند سال این زوج را در تیم ملی ایران ببینند.

رضا مهاجم بسیار خوبی است و از وقتی که به تیم ملی آمده، خیلی به این تیم کمک کرده است. در مورد او نظرم این است که حتی اگر رضا هم به قطر بیاید، ۱۰۰ درصد فوتبال ما همان فوتبال گذشته خواهد بود و هیچ تغییری در شرایط فوتبالی ما ایجاد نخواهد شد و به روند خوب خود ادامه خواهیم داد. بنابراین اعتقاد دارم که فوتبال‌دوستان ایرانی از این بابت نباید نگران باشند چراکه ما همان روال گذشته را ادامه خواهیم داد.

در‌خصوص جام ملت‌های آسیا صحبت کن. توان قهرمانی در این رقابت‌ها را داریم؟

مطمئنم که می‌توانیم بازی‌های به مراتب بهتری را در جام ملت‌ها به نمایش بگذاریم. در حال حاضر از بهترین‌ تیم‌های آسیا هستیم و این موضوع را به خوبی در جام جهانی برزیل نشان دادیم. در صورت حفظ روال جام جهانی می‌توانیم با کارلوس کی‌روش قهرمانی آسیا را برای ایران به ارمغان بیاوریم.

اشکان هفته‌ای 424 میلیون تومان دستمزد

اشکان دژاگه اگر پولی را که از العربی می‌گیرد، به ریال تبدیل کند می‌تواند بعد از بازی در این تیم فوتبال را کنار بگذارد و خودش و چند نسل بعد از خودش را تامین کند.

با اینکه مدیر برنامه‌های بازیکن ایرانی العربی حاضر نشده بود در مورد رقم قرارداد اشکان صحبتی کند، اما سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا چند روز قبل در گزارشی درباره انتقال دژاگه به العربی رقم قرارداد او را لو داده است.

به نوشته این سایت اشکان هفته‌ای ۸۰ هزار پوند از العربی حقوق می‌گیرد که اگر پوند را ۵۳۰۰ تومان بگیریم، حقوق هفتگی او ۴۲۴ میلیون تومان خواهد بود؛ پولی بسیار زیاد که طبیعتا عرب‌ها مشکلی با پرداخت آن ندارند.