کشور آذربایجان مدتی است که کشتی‌گیران مطرح کشورمان را برای قبول تابعیت این کشور و انجام بازی برای این کشور در برنامه خود قرار داده است. بی شک اهمیت این موضوع برای کشتی‌گیران ماصرفا انگیزه مالی است هر چند که می‌توان این دلیل را هم در نظر گرفت که چون ایران رقیب این کشور در ورزش کشتی است آنها کشتی‌گیران سر شناس ایرانی را به‌سوی خود جلب می‌کنند تا قدرت حریف را کاهش دهند. پیش از این چند تن از کشتی‌گیران کشورمان مثل سامان طهماسبی، مسعود هاشم‌زاده و امیر علی‌اکبری با قبول تابعیت این کشور برای آذربایجانی‌ها بازی کرده بودند، اما در تازه ترین این پیشنهاد‌ها این کشور پیشنهاد تابعیت به یکی دیگر از کشتی‌گیران ایرانی داده است.

مسوولان فدراسیون کشتی آذربایجان که چند سالی است کشتی‌گیران سایر کشورها را جذب و با پیشنهادهای خوب مالی آنها را به خدمت می‌گیرند، این‌بار در اندیشه جذب مهدی تقوی آزاد کار تیم ملی کشورمان هستند.

در همین خصوص یکی از مسوولان فدراسیون کشتی آذربایجان به مهدی تقوی اعلام کرده که این کشور حاضر است وی را به تابعیت خود در آورده و با توجه به زمان طولانی به میدان نرفتن مهدی تقوی برای تیم ایران وی با دوبنده آذربایجان در مسابقات جهانی روی تشک برود. البته جذب کشتی‌گیران روسی نیز از دیگر اهداف مسوولان فدراسیون کشتی آذربایجان است. مهدی تقوی در گفت‌و‌گو با تسنیم، درخصوص پیشنهاد آذربایجانی‌ها به وی برای پذیرفتن تابعیت این کشور اظهار کرد: وقتی من کشتی نگیرم و مدال‌های زیادی نیز داشته باشم طبیعتا پیشنهادهایی می‌رسد اما من به این پیشنهادها بی‌توجه هستم.او حتی حاضر نیست به این پیشنهاد فکر کند: «اصلا دوست ندارم دراین مورد فکر کنم چه برسد به آنکه برای آذربایجانی‌ها کشتی بگیرم. من دوست دارم با دوبنده ایران روی سکوی المپیک حاضر شوم و و پرچم ایران را بالا ببرم.»

تقوی در ارتباط با دعوت نشدنش به اردوی تیم ملی هم با لحنی گلایه آمیز گفت: «نمی‌دانم چرا دعوت نشده‌ام اما شاید به خاطر مصدومیت من بوده است. البته من باید در مسابقات کشوری روی تشک بروم و تنها برای آمادگی بیشتر در اردو حضور پیدا کردم که جا دارد از مسوولان فدراسیون تشکر کنم.»