تمایل کی‌روش به ادامه همکاری با ایران

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با حضور دربرنامه ۲۰۱۴ روبه‌روی عادل فردوسی‌پور نشست تا یکبار دیگردرباره فوتبال ایران حرف بزند.کی روش در این مصاحبه حرف‌های تازه‌ای را مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری مهر سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران در مورد عدم حضور مربیان ایرانی در کادر فنی گفت: وقتی در یک تیمی رهبر هستید تصمیمات خود را با وفاداری انجام می‌دهید. وقتی من وارد ایران شدم از چند مربی مصاحبه گرفته و آنها را به کار دعوت کردم اما اولین اتفاقی که افتاد این بود که اکثریت آنها توقع دستمزد داشتند که فدراسیون نمی‌توانست آن را پرداخت کند اما من در مصاحبه‌های خود از سه مربی حمایت کردم. با این حال برایم جالب است که گویا مارکار به من دروغ گفته است چون با این تفاسیری که شما می‌گویید این مربی یا فرانسوی است یا ایتالیایی و شاید هم پاسپورتش تقلبی باشد. این صحبت‌های شما بی‌احترامی به مربی ایرانی است که قبول کرد تقریبا مجانی کار کند. مربی‌ که وفادار و متعهد بود و من این موضوع را قبول ندارم که با مربی ایرانی کار نکردم. وی افزود: حتی از منصوریان حمایت کردم تا سرمربی تیم زیر ۲۲ سال شود اما وقتی یک اشتباه اداری بزرگ به وقوع پیوست، باعث شد او کارش را از دست بدهد درحالی‌که به جای سرمربی باید مدیر تیم اخراج می‌شد. همیشه گفته بودم که منصوریان باید به کارش ادامه می‌داد و در تیم‌ملی هم کنار ما قرار می‌گرفت. حتی من امید نمازی را انتخاب کردم. با شرایطی که داشتیم نمازی می‌توانست در کنار مارکار زوج خوبی را ایجاد کرده و از من اطلاعات زیادی را فرا بگیرند اما آیا این تقصیر من بود که سه ماه قبل از جام‌جهانی ایران را ترک کرده و به آمریکا رفت؟ او سه سال با من کار کرد اما این تیم‌ملی آمریکا بود که سعی کرد مربی من که با فدراسیون فوتبال ایران نیز قرارداد داشت را به چالش بکشاند. آیا من باید به این موضوع واکنش نشان می‌دادم چرا هیچ‌کس با اینکه نمازی قرارداد داشت به این موضوع اعتراض نکرده و واکنشی نشان نداد؟ از سه سال گذشته با دو مربی ایرانی کار کردم و تمام داشته‌های خود را با آنها تقسیم کردم. اگر این فرصت را داشته باشم که بمانم، مارکار آقاجانیان هم در کنار من در کادرفنی خواهد ماند چون واقعا وفادار است.

میزان توقع هواداران فوتبال بالا است

وی افزود: هواداران فوتبال ایران برای من بسیار مهم هستند. شما فکر می‌کنید توقع هواداران از تیم ایران بالاتر از این خواهد بود یا کمتر از این بازی‌هایی بود که ما انجام دادیم؟ مطمئنا توقع آنها قهرمانی در آسیا است. باید این سوال را پرسید که چه کاری باید انجام شود که بتوانیم بهتر از این باشیم. این فقط مربوط به من نیست. راجع به خواسته همه هواداران ایران درباره آینده است. همیشه در مصاحبه‌ها و جلساتی که با رئیس فدراسیون در ۱۱ ماه گذشته داشته‌ام گفته‌ام که می‌خواهم در ایران بمانم و خواسته‌ام این بود و ۱۲ ماه طول کشید تا اینکه امروز این نامه کتبی را از فدراسیون دریافت کردم.

سرمربی تیم‌ملی ادامه داد: الان مساله تنها در مورد کارلوس کی‌روش نیست مساله توقع است که آیا می‌خواهیم قهرمان شویم؟ من این سوال را از کرانچار و قلعه‌نویی می‌پرسم که آیا می‌خواهیم قهرمان شویم و اگر این‌گونه است برنامه چیست؟ راهکار چیست؟ این مربی است که راهکار را ارائه می‌دهد. ما باید راهکار کلی ارائه دهیم چراکه فقط همین اولین و آخرین فرصت را داریم و برای دستیابی به این مهم باید بازی‌های خوبی داشته باشیم.

باید راهکار متعادل به‌وجود بیاوریم

وی در ادامه گفت: به‌دلیل اینکه آنها صعودشان را به جام ملت‌ها قطعی کرده بودند آن لحظه‌ای که دست ایران را برای بازی‌های مقدماتی جام ملت‌ها بستند و همان موقع بود که ما باید یک راهکاری ارائه می‌کردیم چراکه کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور ۳ تیم اول جام ملت‌های قبلی را در جام ملت‌های استرالیا قطعی کرده بود و به همین دلیل تیم ما بعضی از تاریخ‌ها را از دست داد و ما برای این کار یک پلن B داشتیم اما نظر من راجع به آینده این است که ما دو نوع کشور داریم تیم‌هایی که بازیکنان در باشگاه‌ها آماده می‌شوند تا برای تیم‌ملی‌شان بازی کنند و کشورهایی که بازیکنان در تیم‌ملی برای بازی در باشگاه آماده می‌شوند که ما از کشورهای گروه دوم هستیم. ما باید یک راهکار متعادل به وجود بیاوریم که در تاریخ‌های بازی‌های لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های تیم‌ملی تعادل و هماهنگی به‌وجود بیاید. من کاملا برخلاف این عقیده هستم که صحبت از این شد که می‌خواهند جام حذفی و لیگ برتر را متوقف کنیم تا بازی‌های ملی برگزار شود. من مخالف بودم اما این اتفاق افتاد؛ چراکه ما نتوانستیم مسیر درست را که برای هر سه جام خوب باشد پیدا کنیم. نظر من برای آینده نیز همین کار است و اگر این‌گونه نشود مطمئن باشید در طول فصل به مشکل برمی‌خوریم و همه ما ضربه خواهیم خورد؛ چراکه سرمربی تیم‌ملی، سرمربی پرسپولیس و استقلال و... هر کدام یک ‌نظر دارند. وی در مورد اینکه این آخرین مصاحبه‌اش است، پاسخ داد: نگفتم آخرین مصاحبه، چون می‌خواهم حداقل ۲۰ سال دیگر زنده باشم اما گفتم شاید آخرین فرصت برای بحث در مورد این مسائل باشد و بعد از خوابیدن گرد و غبارها دیگر فرصتی نیست. کی‌روش درباره توافق با فدراسیون فوتبال ایران گفت: می‌خواهم شفاف بگویم تا اینجا چنین توافقی با هیچ جایی ندارم. من اکنون در بازار پیشنهادها هستم. ۱۱ ماه گذشته آماده بودم این توافق را انجام دهم. پنج‌شنبه ساعت ۷ عصر یک درخواست نوشتاری دریافت کردم. توافقم با رئیس فدراسیون این بود که راجع به این پیشنهاد فکر کنم و نظرم را در اسرع وقت بدهم. وی افزود: امیدوارم به توافق برسیم اما اگر این مهم مقدور نبود می خواهم از کفاشیان به‌خاطر فرصت سرمربیگری ایران تشکر کنم. واقعا دوست داشتم در جام جهانی برزیل باشم. این فکر شخصی من بود و کفاشیان این فرصت را به من داد و به‌خاطر همین از او قدردانی می‌کنم.

وی تاکید کرد: می‌خواهم مطمئن شوم در صلح می‌روم. همان‌طور که در صلح آمدم در صلح هم بروم. هواداران استحقاق شنیدن این را داشتند که در اسرع وقت به فدراسیون فوتبال جواب خواهم داد. تمام گمانه‌زنی‌ها درباره درخواست‌های مالی من غیر واقعی است. هیچ وقت تا زمانی که من مکتوب جواب ندهم درخواست مالی از فدراسیون نکرده ام. می‌خواهید باور کنید یا نه اما به کفاشیان گفته ام مهم‌ترین مساله برای من بازیکنان و زمینی است که قرار خواهد بود در آن تمرین کنیم.

هنوز پاکت را باز نکرده‌ام

کی‌روش گفت: من پنج‌شنبه پاکتی دریافت کردم که آن را باز نکردم. هر پیشنهاد مالی باشد من با آن بحث نخواهم کرد. آماده‌ام در مورد شرایط مالی بحث کنم منوط بر اینکه شرایط تمرینی ما مشخص باشد؛ چراکه من همان خواسته هواداران ایرانی را دارم، قهرمانی در جام ملت‌های آسیا. من این چالش را مقابل سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و اصحاب رسانه می‌گذارم، آیا فوتبال ایران تعهد کامل برای قهرمانی در آسیا را دارد؟ شما برای قهرمانی بحث دستمزد مربی را ندارید بلکه بحث بر سر یک زمین تمرین است.