تاریخ‌سازی  ایران در لیگ جهانی والیبال

مرحله نهایی بیست و پنجمین دوره لیگ جهانی والیبال از روز ۲۵ تیرماه جاری به مدت ۵ روز در شهر فلورانس ایتالیا با شرکت ۶ تیم برتر از جمله تیم ملی ایران برگزار می‌شود. ۶ تیم حاضر در این مرحله نیز در دو گروه سه تیمی ابتدا به صورت دوره‌ای با هم رقابت می‌کنند، سپس تیم‌های اول و دوم هر گروه به صورت ضربدری برگزارکننده دیدارهای نیمه‌‌نهایی خواهند بود. در ادامه، تیم‌های برنده این مرحله برای کسب مدال طلا و بازنده برای کسب مقام سوم مصاف خواهند داد. تیم‌های سوم هر گروه نیز بر اساس امتیازی که کسب کرده‌اند، بدون انجام مسابقه در رده‌های پنجم و ششم قرار می‌گیرند. هفته ششم رقابت‌های لیگ جهانی والیبال یکشنبه شب با دیدار تیم‌های ملی صربستان و بلغارستان از گروه B به پایان رسید. دیداری که می‌توانست صربستان را در کورس صعود به مرحله بعد نگه دارد و همین عامل باعث شد صرب‌ها با تمام توان به میدان بروند و در سه ست متوالی حریف خود را پشت سر بگذارند. این برد باعث شد صربستان ۱۷ امتیازی شود و با یک امتیاز کمتر نسبت به روسیه در رده سوم جدول گروه B باقی بماند.

در گروه B تیم روسیه دومین بازی خود برابر آمریکا را برد تا مانع صعود زودهنگام حریف شود. اگرچه آمریکا با کسب ۲۱ امتیاز از شانس زیادی برای راهیابی به مرحله نهایی این مسابقات برخوردار است اما هنوز این مهم مسجل نشده است. این تیم نیاز به ۲ امتیاز در دو دیدار باقی مانده خود در زمین صربستان دارد تا به مرحله نهایی این رقابت‌ها راه یابد. این در حالی است که صرب‌ها خود برای صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی نیاز به برد در هر دو بازی خانگی دارند بنابراین تقابل این دو تیم حساس‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. روس‌ها در هفته پایانی باید در زمین بلغارستان به میدان بروند که به نظر قرعه خوبی برای مدافع عنوان قهرمانی است.

اما در گروه A شرایط به گونه‌ای رقم خورد که هیچ کارشناسی از قبل آن را پیش‌بینی نمی‌کرد. تیم ملی ایران که دومین سال حضورش را در لیگ جهانی تجربه می‌کند در تهران مقابل لهستان، قهرمان سال ۲۰۱۲ لیگ جهانی پیروزی ارزشمند ۳ بر صفر را کسب کرد و جمع امتیازاتش را به عدد ۱۹ رساند اما معدل امتیاز بهتر تیم ایران باعث شد تا بالاتر از لاجوردی‌پوشان در صدر جدول گروه قرار گیرد.

بی‌تردید قبل از شروع مسابقات هیچ کارشناسی برای صعود تیم ایران شانسی قائل نبود اما اکنون بازیکنان شایسته کشورمان نه تنها صعود زودهنگام خود را مسجل کرده‌اند که در صدر جدول رده‌بندی هم قرار گرفته‌اند. تیم ایران در هفته پایانی باید دو بازی خارج از خانه را برابر لهستان برگزار کند و ایتالیا هم در خانه خود پذیرای برزیل است. این دو بازی برای لهستان و برزیل اهمیت زیادی دارد چرا که هر دو تیم یازده امتیازی هستند و می‌خواهند به مرحله بعدی مسابقات راه یابند.

در گروه C این مسابقات نتایج کسب شده صدرنشینی تیم ملی بلژیک را به دنبال داشت. این تیم در صورتی صدرنشینی را از دست می‌دهد که در دو بازی آتی خود امتیازی کسب نکند و در عوض تیم ملی کانادا نیز هر دو مسابقه خود در زمین استرالیا را با برد ۳ امتیازی به پایان برساند. پرونده گروه D نیز با صدرنشینی تیم ملی فرانسه و عدم راهیابی تیم ملی آرژانتین به مرحله نهایی بسته شد. در آخرین بازی این گروه تیم فرانسه به مصاف آرژانتین رفت و ۳ امتیاز ارزشمند از تیم خولیو ولاسکو گرفت و اختلاف خود را با این تیم به ۵ امتیاز رساند و راهی مرحله نهایی شد. شاگردان ولاسکو که در هفته ابتدایی دو باخت خانگی را متحمل شدند در ادامه کار بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشتند ولی در آخرین بازی جواز صعود را کسب نکردند.

در گروه E هم شرایط کمی پیچیده شده و سه تیم هلند، پرتغال و جمهوری چک برای راهیابی به مرحله نهایی شانس دارند و کره تنها تیمی است که در این گروه از شانسی برخوردار نیست و در هفته پایانی تنها یک بازی حیثیتی را در زمین پرتغال برگزار خواهد کرد.

ایران تاریخ ساز شد

فدراسیون بین‌المللی والیبال (FIVB) پس از پیروزی قاطع تیم ملی والیبال ایران مقابل لهستان نوشت: ایران با صعود به مرحله نهایی مسابقات لیگ جهانی تاریخ ساز شد.

فدراسیون بین‌المللی والیبال در این‌خصوص گزارش داد: ایران برای نخستین بار توانست با پیروزی قاطع مقابل لهستان، به مرحله نهایی لیگ جهانی صعود کند.

بنابراین گزارش، تیم ایران در دیدار مقابل لهستان با وجود برتری، هرگز کوتاه نیامد و درنهایت موفق شد با پیروزی در گروه نخست از نظر امتیاز با ایتالیا برابر شود.