در انتظار صعود

گروه ورزش- ژنرال تیم ملی ایران امروز در حالی سربازانش را به میدان می‌فرستد که دنیا روی تیم ملی ما حساب ویژه‌ای باز کرده است.دیگر آن تیم ناشناخته‌ای که قرار بود کیسه گل رقیبانمان شویم، نیستیم.بعد از بازی‌ درخشان مقابل نیجریه و آرژانتین حالا نوبت به بوسنی رسیده است. ما می‌خواهیم پیروز میدان شویم تا ایران برای اولین بار از مرحله گروهی صعود کند. ایران امروز حال و هوای متفاوتی را به تجربه خواهد نشست.۹۰ دقیقه ترس و استرس قلب هفتاد میلیون ایرانی را تسخیر می‌کند. یک چشم ما به بوسنی است و یک چشممان به سوی دیگربرزیل که قرار است همزمان با این بازی، نیجریه به مصاف آرژانتین برود.تیم ملی ایران در میان تیم‌های اروپایی بیش از هر تیمی با بوسنی روبه‌رو شده است. این هفتمین تقابل دو تیم در طول تاریخ است و اگرچه سایت فیفا فقط ۴ بازی از ۶ بازی قبلی دو تیم را رسمی می‌داند، اما واقعیت این است که هر ۶ بازی قبلی رسمی بوده است. ایران در سال ۱۳۷۲ برای اولین بار با بوسنی روبه‌رو شد، اما از آنجایی که فدراسیون فوتبال بوسنی در آن زمان هنوز عضو رسمی فیفا نبود، بنابراین این بازی رسمی محسوب نشد.در آن بازی تیم ملی ۳ بر یک باخت؛ اما در ۵ بازی بعدی، تیم ملی ۴بار پیروز شده و یک بازی نیز به تساوی انجامیده است. ایران در هر ۴ بازی آخر خود مقابل بوسنی این تیم را شکست داده است و اگر در جام جهانی نیز موفق به شکست این تیم شود، ۵ پیروزی پیاپی مقابل تیمی اروپایی یک رکورد فوق‌العاده برای تیم ملی ایران خواهد بود. ما راهی طولانی را طی کرده‌ایم و تا خلق افتخاری ماندگار در تاریخ فوتبال ایران تنها یک قدم باقی مانده است. تنها و تنها یک گام، حالا اینجاییم. در یک قدمی فتح رویای‌مان. صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی فوتبال؛ البته اتفاقی نیست که آرزوی فوتبال ایران در سطح آن متوقف شود؛ اما همین هدفِ به ظاهر معمولی سال‌ها به بزرگ‌ترین آرزویمان تبدیل شده بود و حالا چیزی نمانده که این آرزو به خاطره‌ای بدل شود.

امروز چهارشنبه ۴ تیرگان ۱۳۹۳ روزی است که باز هم مردم ایران می‌توانند عطر شادی را در خیابان‌ها احساس کنند. کافی است این قدم آخر را بلندتر و مطمئن‌تر برداریم. این قدم آخرین گام برای رسیدن به نخستین هدف بزرگمان است و صد البته بعد از آنکه شاهد موفقیت را در آغوش گرفتیم، می‌رویم برای خلق حماسه‌ای دیگر و پرواز تا بلندترین قله‌ای که تاکنون پای فوتبال ایران به آن رسیده است.حریف امروز ما تیمی است که با هزار امید به نخستین جام‌جهانی تاریخش قدم گذاشته بود؛ اما غرور و بی‌تجربگی راه دیدگانش را بست تا افتخارآفرینی ما را نبیند. سرمربی بوسنی همین چند روز پیش و قبل از آنکه فستیوال جام جهانی آغاز شود، گفته بود که جنگ صعود به مرحله بعدی جام، پس از آرژانتین بین تیم او و نیجریه است.«سوشیچ» حتی ما را به حساب نیاورد؛ اما امروز در حالی تیمش را برابر ایران به صف‌ می‌کند که بلیت بازگشت به خانه را برای او و تیمش رزرو کرده‌اند. اینجا دیگر مجال ارائه آمار و ارقام نیست. همین قدر کافی است که ایران تا به حال فقط یکبار قافیه را به بوسنی باخته است و بعد از آن هر چه بوده برد ما بوده و این بار هم چیزی جز این نخواهد بود. ایران تاکنون در دیدارهایش با بوسنی ۴بار برنده بوده هرچند دو تیم تاکنون دیداری در این سطح مهم، حیاتی و تاریخی با هم نداشته‌اند. یک ۹۰دقیقه دیگر هم با تیم ملی ایران همراهیم، ۹۰دقیقه‌ای که می‌تواند آخرین دقایق حضورمان در برزیل ۲۰۱۴ نباشد.

اعلام جزئیات قرعه‌کشی احتمالی بین ایران و نیجریه

تیم ملی امروز در حالی باید در برابر بوسنی و هرزگوین قرار گیرد که در صورت کسب پیروزی یک بر صفر و شکست یک بر صفر نیجریه در بازی همزمان برابر آرژانتین سرنوشت تیم دوم صعود کننده از این گروه با پرتاب سکه مشخص خواهد شد، البته این اولین‌بار نیست که قرار است پرتاب سکه سرنوشت یک تیم را در جام جهانی مشخص کند. در جام جهانی ۹۰ نیز در گروه F بین هلند و ایرلند سکه پرتاب شد که ایرلند موفق شد در سکه برنده شود و به عنوان تیم دوم صعود کند، البته هلند به عنوان بهترین تیم سوم توانست به دور دوم جام جهانی راه یابد. دلیا فیشر، سخنگوی فیفا درباره نحوه پرتاب سکه بین دو تیم ایران و نیجریه گفت: پرتاب سکه در ورزشگاه ماراکانا صورت می‌گیرد و زمان آن ۹۰ دقیقه پس از سوت پایان مسابقه خواهد بود.

مصدومیت ستاره بوسنی پیش از دیدار با ایران

تمرین‌های تیم ملی‌ بوسنی برای بازی با ایران دیروز برگزار شد، اما مهم‌ترین خبر مصدومیت میرعالم پیانیچ بازیکن تیم رم ایتالیا بود. این بازیکن در تمرین‌های دیروز تیمش به شدت مصدوم شد و یخ‌درمانی کرد. مصدومیت پیانیچ طبق گفته رسانه‌های برزیلی شدید بوده و این بازیکن ممکن است به دیدار با ایران نرسد. پس از حذف بوسنی از جام جهانی این خبر دومین اتفاق بد برای سوشیچ قبل از بازی با ایران است.