حمایت مردم لبنان  از تیم فوتبال ایران در جام‌جهانی

با آغاز رقابت‌های جام‌جهانی برزیل، تب فوتبال بار دیگر در سراسر جهان اوج گرفته و حتی به کشورهایی که تیم ملی خودشان در رقابت‌ها حضور ندارد نیز سرایت کرده است. در این میان، شاید برای بسیاری جالب باشد که در برخی کشورهای منطقه، تیم ملی فوتبال ایران از حمایتی مشابه با تیم‌های بزرگ جهان مانند آلمان و برزیل برخوردار است. روزنامه «الشرق الاوسط» در مطلبی به بررسی شور و هیجان مردم لبنان نسبت به بازی‌های جام‌جهانی فوتبال پرداخته و می‌نویسد لبنانی‌ها با به اهتزاز درآوردن پرچم تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات، حمایت خود را از تیمی خاص اعلام می‌کنند. تعداد پرچم‌های موجود در رستوران‌ها، کافه‌ها، بالکن‌ها یا خودروها به حدی است که ممکن است کسی فکر کند تیم لبنان هم در جام‌جهانی حضور دارد.

به نوشته این روزنامه، با گردشی در خیابان‌های جنوب بیروت می‌توان دریافت که تیم‌های برزیل، آلمان و ایتالیا، بیش از بقیه مورد علاقه لبنانی‌ها هستند. با این حال، تفاوت اصلی که این دوره از جام‌جهانی دارد، این است که شمار پرچم‌های ایران که در کنار پرچم دیگر کشورها به اهتزاز درآمده، بسیار زیاد است. این امر به‌ویژه از آن جهت جالب است که تیم ایران، در بازی‌های مقدماتی لبنان را با نتیجه ۴- صفر شکست داده بود.

اما آنهایی که هوادار ایران هستند، می‌گویند علاقه شان به ایران به اصول مورد نظرشان ارتباط دارد و ربطی به عملکرد این تیم در جام‌جهانی ندارد.

بسیاری از حامیان تیم ایران در لبنان معتقدند که دلیل حمایتشان کاملا روشن است. یکی از این گروه افراد، می‌گوید: «ورزش تفاوتی با سیاست ندارد. تنها در صورتی که ایران از جام‌جهانی حذف شود، من از آلمان طرفداری خواهم کرد. به همین دلیل است که من پرچم ایران و آلمان را در کنار هم از بالکن خانه ام آویزان کرده‌ام».

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر ایران و آلمان رو در روی هم قرار گیرند، طرفدار کدام خواهد بود، می‌گوید: «این موضوع پیچیده‌ای نیست. همان‌طور که گفتم، ایران خانه دوم من است».