جنجال  آسیایی‌ها!

بیستمین دوره رقابت‌های فوتبال جام جهانی در شرایطی آغاز شد که برزیل به عنوان میزبان این دوره از مسابقات توانست در دیدار افتتاحیه برابر کرواسی به پیروزی برسد. طلایی پوشان در حالی این دیدار را با پیروزی به پایان بردند که گل دوم آنها روی یک ضربه پنالتی مشکوک که توسط داور ژاپنی اعلام شد، به ثمر رسید. تیم ملی فوتبال برزیل میزبان جام بیستم در دیدار افتتاحیه این رقابت‌ها با نتیجه ۳ بر یک تیم ملی کرواسی را از پیش رو برداشت. در این دیدار که بامداد روزجمعه در «آره نا دو سائوپائولو» برگزار شد، ابتدا مارسلو مدافع برزیل در دقیقه ۱۱ به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا کرواسی یک بر صفر پیش بیفتد. در ادامه نیمار در دقیقه ۲۶ با یک شوت آرام و زمینی از پشت محوطه جریمه دروازه استیپه پلیتوکاسا سنگربان کرواسی را باز کرد تا نتیجه به تساوی کشیده شود. نیمه نخست این بازی با تساوی یک بر یک دو تیم به پایان رسید. در نیمه دوم بازی یوئیچی نیشیمورا داور ژاپنی در دقیقه ۷۰ یک ضربه پنالتی را به سود برزیلی‌ها اعلام کرد که مورد اعتراض شدید بازیکنان کرواسی قرار گرفت. بعد از این خطا نیمار پشت توپ قرار گرفت و دومین گل خود و برزیل را در این بازی به ثمر رساند. دقایقی بعد از اینکه نیمار از بازی بیرون رفت، اسکار در دقیقه ۹۱ موفق شد سومین گل تیم ملی برزیل را به ثمر برساند تا میزبان شروع توفانی درجام بیستم داشته باشد.از این دیدار ۶۲۱۰۳ هزار نفر دیدن کردند.

دنیا علیه داور ژاپنی

رسانه‌های جهان یک روز پس از آغاز جام‌جهانی تیتر یک خود را به بازی افتتاحیه اختصاص دادند و علاوه‌بر پوشش اخبار و عکس‌های مربوط به بازی برزیل و کرواسی نوشته‌اند که داور ژاپنی بازی را برای میزبان در آورد! روزنامه‌ها و سایت‌های ورزشی کرواسی هم که مثل مربی تیم کشورشان از تصمیم داور ژاپنی عصبانی بودند تیترهایی با این مضمون زدند که «نیشیمورا! خجالت نمی‌کشی؟»

* روزنامه‌ «اوله» آرژانتین: برزیل با هدیه بزرگ داور ژاپنی کرواسی را برد. فرد خود را روی زمین انداخت و مدافع حریف را خطا کار نشان داد. اگر برزیلی‌ها به همین گونه کمک بگیرند کارشان در ذهن‌ها خواهد ماند. این روزنامه‌ در صفحه نخست سایت خود هم نیشیمورا را در لباس برزیل به تصویر کشیده است.

* ‌روزنامه‌ «ال‌پائیس» اسپانیا: نیمار بهتر از کمک نیشیمورا. برزیل با کمک داور به بازی برگشت.

* روزنامه‌ «اکیپ» فرانسه: برزیل با نیمار و داور ژاپنی نتیجه‌ را برگرداند.

* روزنامه‌ «گاردین» انگلیس: نیمار پیروزی اول را برای برزیل به دست آورد و ناگهان یک پنالتی از ناکجا آباد!

* روزنامه‌ «گاتزتا دلو اسپورت» ایتالیا: برزیل به کمک نیمار رو به جلو حرکت می‌کند. اسکار و نیمار فرصت‌های خوبی را خلق کردند، اما زمانی که تساوی محتمل‌ترین نتیجه‌ بود، نیشیمورا سرنوشت را عوض کرد.

* روزنامه‌ «گلوبو اسپورت» برزیل: نیمار ناجی شد. داور هم اشتباه کرد.

* روزنامه‌ «دیلی میل» انگلیس: برزیل خوش‌شانس. میزبان برد را با شیرجه فرد به دست آورد. یکی از سختگیرانه‌ترین پنالتی تاریخ و دو گل از نیمار.

سرمربی کرواسی: این سیرک است نه جام‌جهانی

بعد از این بازی نیکو کواچ سرمربی تیم ملی کرواسی قضاوت یوئیچی نیشیمورا داور ژاپنی بازی افتتاحیه را که با نتیجه ۳ بر یک به سود برزیل به پایان رسید افتضاح توصیف کرد.

کواچ سرمربی تیم ملی کرواسی که تیمش در دیدار افتتاحیه رقابت‌ها با نتیجه ۳ بر یک مغلوب برزیل میزبان شد در کنفرانس خبری بعد از بازی به شدت از عملکرد داور ژاپنی انتقاد و عنوان کرد اگر تصمیم‌های داور درست بود بهتر است برویم در خانه و دیگر بازی نکنیم. کواچ گفت: دو میلیارد آدم دیدند که آن صحنه پنالتی نبود. واقعا تصمیم داور روی آن صحنه مسخره بود و اگر این طور ادامه داشته باشد سیرک خواهیم داشت نه جام‌جهانی. اگر آن صحنه پنالتی بود بهتر است دیگر فوتبال بازی نکنیم و برویم خانه و به جایش بسکتبال بازی کنیم. دیدار افتتاحیه رقابت‌های جام جهانی با پیروزی ۳ بر یک برزیل به پایان رسید.

اسکولاری: تصمیم‌های داور در نتیجه تاثیر نداشت

سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل هم می‌گوید عملکرد داور ژاپنی بازی افتتاحیه جام جهانی تاثیری در نتیجه به‌دست آمده نداشته است.

لوئیز فیلیپه اسکولاری ابتدا درباره صحنه پنالتی که مورد سوال خبرنگاران بود گفت: میلیون‌ها نفر در سراسر جهان صحنه پنالتی را دیدند و داور هم یکی از آنها بود. من هم فکر می‌کنم پنالتی درست بود.

وی ادامه داد: همه بازیکنان ما کامل بودند و توانستند بازی باخته را با برد عوض کنند.

اسکولاری درباره جو ورزشگاه گفت: فشاری که تماشاگران وارد می‌کنند فقط به حریفان نیست؛ بلکه به تیم میزبان نیز فشار وارد می‌شود. البته باید بگویم که تماشاگران ما امروز خارق‌العاده بودند و جو فوق‌العاده‌ای را در ورزشگاه ایجاد کردند. امیدوارم تیم من در ادامه رقابت‌ها نیز عملکرد خوبی داشته باشد و هواداران همانند امروز به خوبی از تیم کشورشان حمایت کنند. سرمربی برزیل در پاسخ به سوالی درباره اعتراض شدید کواچ به عملکرد تیم داوری گفت: من نمی‌توانم درباره این مساله صحبت کنم و اساسا کار من نیست که عملکرد داوران را آنالیز کنم. نظر شخصی من این است که عملکرد داور تاثیری در نتیجه بازی نداشت.

وی درباره عملکرد فنی شاگردانش گفت:‌ما در این بازی کیفیت بالایی را از خودمان نشان دادیم. خیلی سخت است که تماشاگران شما در ورزشگاه باشند و انتظار پیروزی شما را داشته باشند، اما گل برتری را تیم حریف به ثمر برساند و شما بخواهید مقابل هواداران خود به بازی برگردید. اما تیم من این کار را امروز به خوبی انجام داد. سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل در مورد عملکرد اسکار که گل سوم سلسائو را در این بازی به ثمر رساند گفت: اسکار بازیکن خوب و کاملی است و در این دیدار نیز توانست کیفیت واقعی خود را به نمایش بگذارد. البته باید از تماشاگران هم بار دیگر تشکر کنم که به ما کمک کردند که به بازی برگردیم. آنها فوق‌العاده بودند و جو عالی در ورزشگاه به وجود آورده بودند.

اسکولاری در پاسخ به این سوال که آیا در بازی بعدی تیمش به ترکیب دست خواهد زد، گفت:‌ما امروز در سطح جام جهانی بازی کردیم. بازی ما برابر کرواسی نسبت به سایر دیدارهای اول مان در ادوار مختلف جام جهانی خیلی خوب بود. تیم ما جوان است. بعد از گلی که دریافت کردیم به دلیل سن پایین فشار بسیار زیادی به تیم وارد شد. من از لحاظ فیزیکی و تاکتیکی باید از آنها راضی باشم. فکر نمی‌کنم برای بازی بعد مشکل خاصی داشته باشیم. وی در باره کارت‌های زرد نیمار و گوستاو هم گفت: ما باید تمام تمرکزمان را بر پیروزی و صعود به دور بعد بگذاریم. با سه امتیاز بازی بعد می‌توانیم صعودمان را قطعی کنیم. برای رسیدن به هدف خود بازیکنان ما ممکن است مجبور به خطا شوند و کارت زرد دریافت کنند.

جنجال آسیایی‌ها!