نبرد بزرگ در آزادی

سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران فردا شب میزبان دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و برزیل از هفته چهارم لیگ جهانی والیبال است. پرافتخارترین تیم والیبال جهان که یکبار در خانه‌اش تا پای شکست برابر ایران پیش رفت و در دومین نبرد شکست خورد، حالا برای گرفتن انتقام به تهران سفر کرده است. در مقابل ملی‌پوشان والیبال ایران که در خانه حریف چهار امتیاز گرفته‌اند، حالا انگیزه زیادی دارند که مقابل هزاران هوادار خود برای دومین و سومین بار برزیلی‌ها را مغلوب کنند.

برزیل تمام دیدارهای خانگی خود را برگزار کرده و از شش مسابقه قبلی خود تنها ۵ امتیاز به دست آورده و بعد از ایتالیای ۱۵ امتیازی در رده دوم جدول رده‌بندی گروه A ایستاده است. این بدترین شروع شاگردان برناردو رزنده در سال‌های اخیر بوده است.

طلایی پوشان برزیل که باید هر شش بازی باقی مانده خود را خارج از خانه برگزار کنند، برای زنده نگه داشتن شانس صعود خود به مرحله نهایی این مسابقات چاره‌ای جز پیروزی در زمین تیم ایران ندارند؛ اما باید دید این تیم با تجربه توان بازیابی زودهنگام خود را دارد یا خیر؟

اما در آن سوی میدان تیم ایران قرار دارد که نشان داد بی‌جهت لقب پدیده والیبال جهان در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص نداد. اگرچه این تیم برابر ایتالیا نتوانست همه توانایی خود را به‌کار گیرد و با کم تجربگی هر دو بازی را به لاجوردی‌پوشان واگذار کرد ولی در هر دو بازی برابر برزیل شایسته کسب برد بود و به حق ۴ امتیاز ارزشمند را در خانه تیم اول رنکینگ جهانی کسب کرد.

بازی در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری به‌طور حتم شرایط را برای تیم ایران بهتر خواهد کرد و بازیکنان کشورمان هم پیش از این ثابت کرده‌اند که در تهران برای هر تیمی حریف قدری خواهند بود؛ اما اینکه به‌خاطر برد۳بر صفر برابر برزیل در بازی دوم بخواهند از حالا خود را برنده دیدار جمعه شب بدانند، تنها موضوع نگران‌کننده است. تیم ملی ایران برای اینکه راه خود را برای حضور در مرحله نهایی لیگ جهانی هموار سازد، نیاز به کسب پیروزی در بازی‌های خانگی دارد و اگر این بردها ۳ امتیازی باشند شرایط کاملا مطلوب خواهد بود.

تیم ملی در صورتی که برزیل را ۳ بر صفر یا ۳ بر یک شکست دهد با کسب هر ۳ امتیاز بازی نه تنها بالاتر از حریف قرار می‌گیرد که امتیازی هم به برزیل نخواهد داد با این حال برد ۳ بر ۲ برابر این تیم هم می‌تواند ارزشمند تلقی شود؛ چرا که از نظر معدل امتیازات تیم ایران وضعیت بهتری نسبت به این تیم دارد و با وجود دو بازی کمتر نسبت به برزیل به رده دوم جدول رده‌بندی صعود خواهد کرد. البته این در حالی رخ خواهد داد که لهستان در بازی خانگی مقابل ایتالیا هر ۳ امتیاز را کسب نکند.