ایران به دنبال  پس گرفتن جام

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در حالی در جام‌جهانی تهران به میدان می‌رود که در فینال سال گذشته در تهران به روسیه باخته و حالا به دنبال پس گرفتن جام قهرمانی است. سی و‌ دومین دوره جام‌جهانی کشتی فرنگی درحالی از امروز در سالن شهدای هفتم تیر تهران آغاز می‌شود که ایران در گروه دوم این رقابت‌ها با کره‌جنوبی، ارمنستان، آذربایجان و فنلاند همگروه است. در گروه اول هم روسیه، مجارستان، آمریکا، ترکیه و قزاقستان حضور دارند.

با توجه به حضور روسیه در گروه مقابل، عدم همگروهی با این تیم از خوش‌‌شانسی‌های ایران بود، چراکه فرنگی‌کاران کشورمان این شانس را دارند تا بدون رویارویی با این حریف قدرتمند حداقل تا فینال پیش بروند. روس‌ها که مانند سال گذشته تیم قدرتمندی را راهی ایران کرده‌اند در اندیشه تکرار عنوان قهرمانی سال قبل در خاک کشورمان هستند تا مرهمی بر ناکامی‌هایشان در ادوار گذشته بگذارند.

روس‌ها سال قبل درحالی که کشتی فرنگی به علت عدم حضور محمد بنا و فرنگی‌کاران المپیکی، در شرایط مطلوبی قرار نداشت میدان را از ایران گرفتند تا نوار قهرمانی‌های محمد بنا و شاگردانش را پس از سه عنوان قهرمانی قطع کنند. مسابقه‌ای که در فینال تماشاگران حاضر در سالن بارها نام محمد بنا را فریاد زدند و خواستار بازگشت او به رأس کشتی فرنگی شدند. در این دوره هم در هفته گذشته و بعد از کناره‌گیری بنا شرایط کشتی فرنگی بازهم بحرانی شد و فرنگی‌کاران هم به تبعیت از بنا اقدام به ترک اردو کردند تا در آستانه جام‌جهانی کشتی فرنگی دوباره وارد حاشیه شود و بحرانی تازه به این تیم تحمیل شود؛ هر چند که خیلی زود این غائله ختم به خیر شد و فرنگی‌کاران المپیکی به تیم ملی بازگشتند. ایران که در دوره گذشته این رقابت‌ها به‌دلیل قهر چندین و چندماهه بنا بعد از المپیک و عدم حضور المپیکی‌ها، در خاک خود قافیه را به روس‌های مدعی باخته بود، این دوره به دنبال حفظ جام قهرمانی در خانه است. به نظر می‌رسد تنها تیمی که می‌تواند تهدیدی جدی برای ایران در مرحله گروهی باشد کره‌جنوبی است که بر اساس اسامی اعلام شده تا به امروز، نفرات سرشناسی را عازم این مسابقات کرده است. کره‌ای‌ها که در سبک وزن نفرات خوبی را در اختیار دارند، اما در مقابل ایران در سنگین‌وزن از مهر‌ه‌های کارآمد بی‌بهره‌اند و به نظر نمی‌رسد تهدیدی جدی برای ایران باشند. هیون وو کیم، قهرمان المپیک، هان سو ریو، قهرمان جهان و جی هیون جونگ، قهرمان آسیا سرشناس‌ترین نفرات این تیم هستند که در جام‌جهانی به میدان خواهند رفت. آذربایجان ترکیبی از کشتی‌گیران عنوان‌دار و ناشناخته را عازم جام‌جهانی کرده‌است. درحالی که در ترکیب اولیه تیم آذربایجان نام روشن بایراموف، رقیب سنتی حمید سوریان و دارنده چندین مدال جهانی و المپیک، دیده می‌شد، اما نامی از این کشتی‌گیر مطرح در ترکیب نهایی این تیم دیده نمی‌شود. امین احمدوف دارنده مدال برنز المپیک لندن در وزن ۶۶ کیلوگرم که در این مسابقات در ۷۵ کیلو به میدان خواهد رفت، الوین مورسا علی‌یف، دارنده مدال برنز قهرمانی اروپا در وزن ۷۵ کیلوگرم و رسول چونایف، نایب قهرمان اروپا از نفرات سرشناس آذربایجان در این رقابت‌ها هستند که به میدان خواهند رفت. البته نام سامان طهماسبی هم در فهرست نهایی آذربایجان دیده می‌شود که سال گذشته هم قرار بود در جام‌جهانی ایران کشتی بگیرد، اما با توجه به شرایط موجود امسال هم بعید به نظر می‌رسد طهماسبی در ایران حاضر شود.البته آذری‌ها در سنگین‌وزن هم والری رودریگوئز کوبایی که تابعیت آذربایجان را پذیرفته به میدان خواهند فرستاد که در جام یادگار عملکرد ضعیفی از خود بر جای گذاشت.