تیکی تاکا سکته کرد
تیم فوتبال رئال مادرید که در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا با نتیجه یک بر صفر بایرن را در سانتیاگوبرنابئو شکست داده بود. این بار در دیدار برگشت و در حضور بیش از 65 هزار تماشاگر ورزشگاه آلیانس آره‌نا با نتیجه 4 بر صفر باواریایی‌ها را از پیش رو برداشت تا به فینال راه پیدا کند.
شکست سنگین بایرن مونیخ مقابل رئال مادرید و عدم راهیابی این تیم آلمانی به دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا در کنار فصل تاریک بارسلونا نشان می‌دهد که فلسفه تیکی‌تاکا همچون سال‌های گذشته در فوتبال اروپا و جهان تاثیرگذار نیست. فوتبال روان با پاس‌های کوتاه متعدد و در اختیار داشتن مالکیت توپ که به تیکی تاکا مشهور شد، ازسال 2008 و زمانی که تیم ملی اسپانیا با هدایت «لوییس آراگونز» عنوان قهرمانی جام ملت‌های اروپا را برای نخستین مرتبه کسب کرد، مطرح شد. در واقع پیرمرد فقید اسپانیایی روش جدیدی را در فوتبال اروپا پایه‌ریزی کرد که این تاکتیک یک‌سال پس از آن با حضور «پپ گواردیولا» در بارسلونا تکامل یافت و کاتالان‌ها را برای چند فصل در اسپانیا و اروپا بی‌رقیب ساخت تا آبی و اناری پوشان بارسلونا سال‌ها با نمایشی خیره‌کننده تمامی جام‌های ممکن را از آن خود کنند.
تحلیل روزنامه بیلد
پس از این شکست سنگین یک روزنامه معتبر آلمانی سیستم چرخشی بازیکنان در ترکیب بایرن و عدم حضور اولی‌ هوینس را به عنوان دو عامل اصلی شکست از رئال مادرید معرفی کرد.
روزنامه بیلد در این زمینه مقاله‌ای کوتاه منتشر کرد. براساس آنچه گزارشگر این نشریه عنوان کرد، سیستم چرخشی بازیکنان در ارنج بایرن پس از قهرمانی در بوندس‌لیگا، باعث برهم خوردن نظم و سازماندهی تاکتیکی فاتح فصل قبل شد.
بیلد عنوان کرد: پس از آنکه در هفته بیست و هفتم بوندس‌لیگا قهرمانی بایرن قطعی شد، گواردیولا بیش از حد یک در میان از بازیکنان در ترکیب اصلی بایرن استفاده کرد. همین امر باعث شد تیم مونیخی هارمونی خود را از دست دهد.
این نشریه همچنین از نبود اولی هوینس، مدیرعامل سابق تیم که چند هفته قبل به خاطر نپرداختن بخشی از مالیاتش به زندان محکوم شد، به عنوان عامل دیگر ناکامی یاد کرد.
واکنش مربیان
پس از این بازی سرمربی تیم فوتبال بایرن مونیخ، گفت: بازیکنان تیمش در ضربات شروع مجدد مرتکب اشتباهاتی شدند و همین موضوع موجب این شکست سنگین شد. «پپ گواردیولا» در پایان بازی گفت: اگر شما در ضربات کاشته، بد دفاع کنید، اینطوری می‌شود. ما در بالاترین سطح فوتبال اروپا بازی می‌کنیم و چنین اشتباهاتی بلافاصله موجب تنبیه شما می‌شود. بایرن تیم بزرگی است. من سعی می‌کنم دوباره بازیکنان را بلند کنم.
سرمربی ایتالیایی تیم فوتبال رئال مادرید نیز پیروزی چهار بر صفر تیمش را مقابل بایرن در دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، باورنکردنی توصیف کرد.
«کارلو آنچلوتی» در نشست خبری پایان بازی اظهار کرد: باورکردنی نیست. این یک عملکرد عالی بود. من واقعا خوشحالم. فکر می‌کنم نیمه اول خیلی عالی بودیم و هم در زمینه دفاع و هم حمله، عملکردمان خوب بود، با توپ و بدون توپ. فکر می‌کنم نیمه نخست شاهد یک بازی کامل بودیم. ما سعی کردیم کمی بیشتر از آنچه در بازی رفت انجام دادیم، انجام دهیم. از همان جلو فشار آوردیم و خیلی سریع بازی کردیم. همه چیز خوب بود.