دیدارهای هفته پایانی لیگ دسته یک فوتبال به طورهمزمان از ساعت 16:15 دقیقه امروز آغاز می‌شود و در مهم‌ترین بازی‌های گروه اول تیم‌های مدعی، پدیده مشهد و سیاه‌جامگان مشهد به ترتیب میهمان و میزبان گل گهر سیرجان و الوند همدان هستند.
در بازی‌های حساس تیم‌های پایین جدولی این گروه نیز نیروی زمینی و استقلال اهواز به ترتیب از تیم‌های فولاد یزد و شهرداری بندرعباس پذیرایی می‌کنند و تیم شهرداری یاسوج به میهمانی نساجی قائمشهر می‌رود.
در گروه دوم، تیم‌های مدعی نفت مسجد سلیمان و پارسه تهران به میهمانی تیم‌های پایین جدولی آلومینیوم هرمزگان و یزد لوله می‌روند. این دو دیدار برای بقای تیم‌های آلومینیوم و یزد لوله در لیگ دسته یک و صعود تیم‌های نفت و پارسه به لیگ برتر سرنوشت‌ساز است. همچنین پیکان تهران دیگر تیم مدعی صعود از تیم قعرجدولی سقوط کرده پرسپولیس شمال پذیرایی می‌کند. تیم‌های پاس همدان و بدر بندرکنگ نیز که در خطر سقوط به لیگ دسته دو هستند به ترتیب میزبان و میهمان ابومسلم مشهد و ایران جوان بوشهر خواهند بود. هر چند با توجه به جدول رده بندی گروه دوم، احتمال سقوط تیم ۲۵ امتیازی و رده یازدهمی «بدر بندرکنگ» زیاد است، اما این باشگاه اعلام کرده که پرونده کسر ۶ امتیاز این تیم در فدراسیون فوتبال همچنان باز بوده و این تیم در واقع ۳۱ امتیاز کسب کرده و جایگاه اصلی‌اش رده ششم است. در هفته بیست و ششم و پایانی لیگ دسته یک فوتبال، تیم‌های گیتی‌پسند اصفهان و مس رفسنجان به ترتیب از گروه‌های اول و دوم استراحت دارند. در جدول رده بندی گروه نخست، تیم‌های پدیده مشهد و سیاه‌جامگان مشهد به ترتیب با ۴۳ و ۴۲ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار دارند و با برگزاری دیدارهای هفته بیست و ششم و پایانی، از بین آنها یک تیم به لیگ برتر صعود می‌کند و تیم دوم راهی دیدارهای پلی‌آف برای صعود به لیگ برتر می‌شود. در این گروه سقوط تیم‌های گهر دورود و الوند همدان به لیگ دسته دو قطعی شده و از بین تیم‌های شهرداری یاسوج، فولاد یزد، نیروی زمینی تهران و استقلال اهواز یک تیم سقوط می‌کند. در گروه دوم نیز تیم‌های نفت مسجدسلیمان، پیکان تهران و پارسه تهران به ترتیب با ۴۰، ۳۷ و ۳۶ امتیاز رده‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند و شانس صعود به لیگ برتر را دارند.
در این گروه سقوط تیم پرسپولیس شمال به لیگ دسته دو قطعی شده است و از بین تیم‌های ابومسلم مشهد، بدر بندرکنگ، پاس همدان، یزدلوله و آلومینیوم هرمزگان دو تیم به لیگ دسته دو سقوط می‌کنند.
لیگ دسته یک فوتبال باشگاه‌های ایران، با حضور ۲۶ تیم در ۲ گروه ۱۳ تیمی پیگیری می‌شود و در پایان، تیم‌های نخست هر گروه به‌طور مستقیم به لیگ برتر فوتبال صعود می‌کنند و برنده دیدار تیم‌های دوم هم در مرحله پلی‌آف برای صعود به لیگ برتر فوتبال با تیم چهاردهم لیگ برتر مسابقه خواهد داد. در پایان این مسابقه‌ها در مجموع ۶ تیم سقوط می‌کنند و با صعود ۴ تیم از لیگ دسته ۲ به این رقابت‌ها، تعداد تیم‌ها برای فصل آینده به ۲۴ تیم کاهش خواهد یافت.