بسته پیشنهادی کفاشیان به ضرغامی
اظهارات جدید رئیس فدراسیون فوتبال درباره‌ حق پخش تلویزیونی مسابقات، نگرانی بیننده‌ای را که می‌رفت تا کمی خیالش بابت پخش زنده‌ این بازی‌ها آسوده باشد بار دیگر در پی خواهد داشت.
به گزارش «ایسنا»، رئیس فدراسیون فوتبال در جدیدترین اظهارنظرش، مهم‌ترین وظیفه‌ خود در سال ۹۳ را گرفتن «حق» فوتبال از صداوسیما می‌داند.درخواستی که در سال ۹۲ توسط بسیاری از مدیران عامل باشگاه‌ها بر آن تاکید داشتند.
کفاشیان گفته است: اگر این قضیه حل نشود، یک بار برای همیشه ما نمی‌گذاریم هیچ مسابقه فوتبالی از تلویزیون پخش شود.
یکبار برای همیشه؟!
«یک بار برای همیشه» جمله‌ای است که در ۲ سال اخیر بابت موضوع حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال، بارها شنیده شده است.
در سال ۹۱ مسوولان تیم‌های لیگ برتری، در مصاحبه‌هایی جداگانه با اعلام نارضایتی از وضعیت حق پخش تلویزیونی مسابقاتشان، اظهار کردند که حاضرند بازی‌هایشان پخش تلویزیونی نداشته باشد، اما این مساله «یک بار برای همیشه» حل شود.
تهدیدی که بیش از یکسال است از سوی فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود، اما تاکنون عملی نشده است. آخرین نمود بیرونی اختلاف فدراسیون فوتبال و تلویزیون، به دی ماه امسال برمی‌گردد. سوم بهمن ماه ۹۲ پخش تبلیغات کنار زمین فوتبال ورزشگاه آزادی به هنگام برگزاری دیدار استقلال و داماش، به ناگاه متوقف شد و برای دقایقی نسبتا طولانی جمله‌ای مبنی بر اینکه «به‌دلیل تصویربرداری نامناسب صداوسیما پخش تبلیغات متوقف می‌باشد!» روی تابلوهای تبلیغاتی اطراف زمین فوتبال نقش بست.
اما اختلاف صداوسیما و فدراسیون فوتبال بر سر مبلغ حق پخش تلویزیونی مسابقات از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و با آغاز لیگ برتر دوازدهم قوت گرفت.
در آن زمان فدراسیون مدعی شد صداوسیما ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان از آگهی‌ها درآمد دارد؛ بنابراین مبلغی در حدود ۲۴ میلیارد تومان را برای قرارداد فصل سیزدهم لیگ برتر درخواست کرد.
اختلاف‌های میان فدراسیون فوتبال و صداوسیما در سال ۹۱، به پخش بازی تیم ملی ایران و قطر در مرحله‌ مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ کشیده شد و اعلام خبر عدم پخش تلویزیونی آن از سوی برخی رسانه‌ها، نگرانی بینندگان علاقه‌مند به فوتبال را در پی داشت.
هرچند شبکه سه در نهایت این بازی را پخش کرد، اما با اقداماتی مثل قرار ندادن پخش بازی در کنداکتور شبکه یا اعلام نکردن قطعی پخش بازی تا لحظات آخر، فشار زیادی را روی هواداران و تیم ملی که قرار است رسانه یار دوازدهمش باشد (!) وارد کرد. پیش از بازی ایران و قطر، موردی مشابه آن درخصوص پخش تلویزیونی مسابقه فوتبال ایران و ازبکستان نیز پیش آمده بود.
سه سال پیش هم به این بهانه که حق رایت بازی بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که سیما به فوتبال اختصاص داده، مخاطب در اضطرابِ پخش نشدن یکی از مهم‌ترین بازی‌های فوتبال سال یعنی بازی ایران و برزیل قرار گرفت؛ هر چند این اتفاق نیفتاد، اما باز هم تلویزیون با جلوگیری از درج اخبار رسمی، تماشاگران را تا آخرین لحظات پیش از بازی معطل کرد.
آنچه مسلم است پخش نشدن مسابقات فوتبال از تلویزیون، کابوسی است که بیش از هر کسی علاقه‌مندان به این ورزش محبوب را در کشور نگران می‌کند.
اما رئیس فدراسیون فوتبال در آخرین اظهارنظرش راهکاری جدید را مطرح می‌کند:
راه‌اندازی شبکه اختصاصی فوتبال
کفاشیان درباره این پیشنهاد می‌گوید: اجازه دهند یک شبکه تلویزیونی خصوصی برای فوتبال داشته باشیم. ما در آنجا خودمان درآمدزایی می‌کنیم، همه فوتبال‌ها را آنجا پخش می‌کنیم، همه برنامه‌ها را آنجا می‌سازیم، ۹۰، ۱۰۰ و... تبلیغات می‌گیریم و هیچ نیازی هم به پول صداوسیما نداریم و تازه یک پولی هم به آنها می‌دهیم. حکایت ما و صداوسیما شده حکایت آن شخصی که از کاسه گوشت تکه تکه جلوی گربه‌اش می‌انداخت و هر دفعه گوشت می‌انداخت گربه «میو» می‌کرد. آخر خسته شد گفت بیا همه کاسه برای تو یکجا بخور و حالا من می‌گویم «میو!»
ما هم می‌گوییم شبکه اختصاصی به ما بدهند، هیچ پولی نمی‌خواهیم، یک پولی هم می‌دهیم.
کفاشیان این را هم می‌گوید که در صورت پذیرفته نشدن پیشنهاد راه‌اندازی شبکه اختصاصی فوتبال، باید درآمد ۶۰ تا ۷۰ درصدی فوتبال از حق پخش تلویزیونی در مجلس تصویب شود و قانون را به صداوسیما ابلاغ کنند.
رئیس فدراسیون فوتبال از عدم همکاری صداوسیما گله‌مند است. او تصریح می‌کند: چند بار از ضرغامی جلسه خواستیم، اما جدی نگرفت. حالا یا علاقه ندارد یا می‌خواهد برود، من نمی‌دانم چطوری است. اما ما به همه مسوولان گفتیم که حرف ما این است و اگر فردا مشکلی پیش آمد، باید بیایند آن را حل کنند.
اردوی آمادگی کفاشیان در پایتخت
اما این روزها اختلاف صداوسیما و فدراسیون فوتبال برای حق پخش تلویزیونی مسابقات در حالی بار دیگر مطرح می‌شود که علی کفاشیان و چند فوتبالی دیگر در هتل آکادمی ملی فوتبال، مقابل دوربین یکی از سریال نوروزی تلویزیون رفته‌اند. سریال «پایتخت» سیروس مقدم، در سکانس‌هایی که نوروز پخش می‌شود، به حضور بازیکنان این مجموعه در مراسم رونمایی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران، می‌پردازد.
حتی اعلام شد، سیروس مقدم، کارگردان مجموعه تلویزیونی «پایتخت» با تمجید از عملکرد علی کفاشیان برابر دوربین، به وی پیشنهاد بازیگری داده است.اما کفاشیان بعد از حضوری کوتاه در سریال نوروزی «پایتخت ۳» اعلام کرد که به بازیگری فکر نمی‌کند.
با این حال بازی مقابل دوربین سریال نوروزی تلویزیون، شاید اردویی تمرینی برای کفاشیانی باشد که این روزها خیلی جدی به راه‌اندازی شبکه فوتبال فکر می‌کند.