تجارت جهانی و نظام پرداخت‌ها
کتاب تجارت خارجی و نظام پرداخت‌ها، هفته آینده توسط انتشارات «دنیای‌اقتصاد» منتشر می‌شود. دکتر ابوالقاسم هاشمی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی که این کتاب را ترجمه کرده درباره اهمیت کتاب نوشته است:
«دهمین ویرایش کتاب تجارت جهانی و نظام پرداخت‌ها زمانی وارد بازار شد که دنیا با چالش‌های جدیدی در صحنه اقتصاد بین‌الملل مواجه بود. اقتصاد چین به سرعت شکوفا می‌شد و رشد آن به برکت نیروی کار فراوانش، بر دوش انبوه صادرات مصنوعات ساده و کاربری بود که تولید این کالاها را در اغلب نقاط دیگر دنیا به مخاطره می‌انداخت. فریاد بنگاه‌های رقیب در آمریکای جنوبی، اروپای غربی و بسیاری از کشورهای در حال توسعه بلند بود و تجارت آزاد می‌رفت که مطعون و مذموم افتد. گرچه ایالات متحده هم از این موج بی‌نصیب نبود و ارقام کسری تجاری‌اش هر روز ابعاد بزرگ‌تری می‌گرفت ولی از این موهبت هم برخوردار بود که پولش مقبولیت جهانی داشت و همه، و شاید بیش از همه چیـن مایل به نگهداری اوراق قرضه‌اش بودند.
درمقابل، کشورهای اتحادیه اروپادر تلاش برای خوشه‌چینی از مواهب تجارت آزاد و کم شدن موانع تجاری بین خود بودند. جذب کشورهای از بند رسته اروپای شرقی و بازارگرا شدن اقتصاد این کشورها هم، فرصتی دیگر برای تجارت بیشتر بین خانواده پرشمارکنونی را فراهم آورده بود.
ظهور پدیده‌های دیگری هم به پیچیدگی تجارت بین کشورها می‌افزود. «برون سپاری» و «جزءجزء کردن» شبکه‌های تولید، پیام‌آور عصر درهم تنیده شدن اقتصادها وجهانی شدن بود. افزون برآن حرکت‌های عوامل تولید، به‌ویژه سرمایه در شکل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، به‌ویژه پس از تجربه چین وببرهای آسیا و بی‌رنگ شدن ملاحظات ایدئولوژیک در این خصوص، چنان ابعادی پیدا کرده بود که مرزهای جدیدی را در اقتصاد بین‌الملل می‌گشود.
این کتاب درسی درپی ساختن ساختاری ذهنی برای تحلیل، تفسیر و آینده نگری چنین رویدادهایی است. افزودن مباحث جدید در ویرایش دهم، دانشجو را با چالش‌های جدید و له و علیه‌های تجارت آزاد آشنا می‌کند ولی بنای اصلی کماکان بر پایه نظریه‌های شناخته شده در این زمینه است.