دادکان جانشین پروین می‌شود؟
پرسپولیس با پایان دوران مدیرعاملی محمد رویانیان، وارد شرایط جدیدی شده است. گرچه روزی که رویانیان پست مدیرعاملی را تحویل داد، هیات‌مدیره خیلی زود علی پروین را به عنوان سرپرست باشگاه معرفی کرد، اما سرپرستی علی پروین، خود می‌تواند دوران جدید بلاتکلیفی این باشگاه باشد.
تا زمانی که جانشین قطعی رویانیان مشخص نشود پرسپولیس هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ چراکه پروین به عنوان سرپرست موقت باشگاه کاری از دستش برنمی‌آید و حتی اگر قادر به انجام کاری باشد، ترجیح می‌دهد این کار را در دورانی انجام دهد که حکم مدیرعاملی‌اش توسط اعضای هیات‌مدیره باشگاه امضا شده است.
به گزارش خبرآنلاین علی پروین به عنوان سرپرست موقت باشگاه، قدرت یک مدیرعامل را ندارد و از طرفی نمی‌تواند برای باشگاه برنامه‌ریزی بلندمدت و حتی میان‌مدت داشته باشد. او تنها کاری که می‌تواند انجام دهد، رفع نیازهای روزمره باشگاه مثل برنامه‌ریزی برای سفرها و رزرو هتل برای اردوهای تیم است. تجربه نشان داده که مدیران موقت باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها در ایران، حتی اگر بیش از دو سال وظیفه سرپرستی موقت مجموعه‌ای را برعهده داشته باشند، کار خاصی انجام نمی‌دهند و با این بهانه که تکلیف خود را نمی‌دانند، عدم برنامه‌ریزی‌های خود را توجیه می‌کنند. با این حساب تکلیف باشگاه پرسپولیس باید هرچه زودتر روشن شود و وزارت ورزش و هیات‌مدیره این باشگاه باید مدیرعامل را در همین روزها معرفی کنند.
جزئیات یک دیدار مهم
دلیل دیدار شنبه شب وزیر ورزش و رئیس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس هم همین موضوع بود. محمود گودرزی به همراه نصرالله سجادی معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش شنبه جلسه‌ای با محمدصادق اکبری رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس برگزار کرد تا اکبری گزارشی از اتفاقات اخیر این باشگاه به وزیر بدهد. اکبری یکشنبه در گفت‌وگویی که با سایت باشگاه پرسپولیس داشت جزئیاتی از این جلسه اعلام کرد و گفت: «نگاه وزیر محترم ورزش و جوانان حمایت از ساختار باشگاه بود و ایشان بر موافقت با تصمیمات هیات‌مدیره باشگاه تاکید کرد. ما دلایل انتخاب آقای پروین به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس را به اطلاع وزیر ورزش و جوانان رساندیم و اعلام کردیم، از آنجا که آقای پروین از چهره‌های ارزشمند ورزش کشور و پرسپولیس بوده و متقبل شده‌اند با راهکارهای اقتصادی و جذب منابع و درآمدزایی هزینه‌های پرسپولیس را تا پایان فصل تامین کنند، در جلسه هیات‌مدیره ایشان را به عنوان سرپرست باشگاه انتخاب و به وزارت ورزش معرفی کردیم. گودرزی بر حمایت از ساختار باشگاه و موافقت وزارت ورزش با تصمیمات هیات‌مدیره تاکید کردند.»
گرچه این صحبت‌های اکبری در رسانه‌ها به عنوان موافقت وزیر با مدیرعاملی پروین در پرسپولیس تلقی شده است اما عملا وزیر فقط سرپرستی پروین را تایید کرده و حرفی از مدیرعاملی او در پرسپولیس زده نشده است. در چنین شرایطی که هیات‌مدیره به دنبال مدیرعاملی علی پروین است، وزیر ورزش به فکر چاره‌ای اساسی برای حل کردن مشکلات پرسپولیس است. محمود گودرزی در حال حاضر محمد دادکان را به عنوان یکی از گزینه‌های جدی مدیریت پرسپولیس در نظر دارد و اصلا بعید نیست که همین روزها حکم مدیرعاملی دادکان را امضا کند. او البته در ظاهر کار را به هیات‌مدیره باشگاه سپرده اما طبق قوانین نانوشته فوتبال ایران، شخصی مدیرعامل پرسپولیس می‌شود که وزیر ورزش او را انتخاب می‌کند. با این حساب نباید انتظار داشت که هیات‌مدیره پرسپولیس در انتخاب مدیرعامل این باشگاه اختیار تام داشته باشد.
سایه سنگین دادکان
معمولا روال انتخاب مدیرعامل برای پرسپولیس و استقلال به این صورت است که وزیر ورزش اعضای هیات‌مدیره باشگاه را انتخاب می‌کند و این نفرات، برای شخصی که وزیر توصیه کرده حکم مدیرعاملی می‌زنند؛ درست مثل روزهایی که محمد رویانیان مدیرعامل پرسپولیس شد. اعضای فعلی هیات‌مدیره پرسپولیس هم به جا مانده از دولت قبل هستند و خود آنها هم می‌دانند که همین روزها باید جای خود را به اشخاص دیگری بدهند. محمد جمشیدی که بزرگ‌ترین مسوولیت ورزشی او مدیریت مجموعه ورزشی انقلاب بوده در کنار محمد صادق اکبری که زمانی معاون جوانان وزیر ورزش بود و نامی، وزیر ارتباطات دولت قبل، سه عضو کمتر شناخته شده هیات‌مدیره پرسپولیس هستند. محمد رویانیان و علی پروین هم دو عضو دیگر این هیات‌مدیره هستند. به جز پروین، هر چهار نفر دیگر دیر یا زود جای خود را به نفرات مورد اعتماد دولت تدبیر و امید می‌دهند. اگر قرار بر مدیرعاملی محمد دادکان باشد، نفراتی مثل محمد شریعتمداری معاون فعلی رئیس جمهور و آصفی سفیر سابق ایران در امارات شانس زیادی برای ورود به هیات‌مدیره پرسپولیس دارند. نفرات نزدیک به دادکان که ذهن اقتصادی خوبی هم دارند، به احتمال فراوان وارد ترکیب هیات‌مدیره تیم سرخپوش تهرانی می‌شوند تا با مدیرعاملی دادکان، خیال وزارت ورزش برای چند سال از باشگاه پرسپولیس راحت باشد.
حمایت دادکان از وزیر ورزش
البته دادکان اخیرا مصاحبه‌ای علیه وزارت ورزش انجام داده و گفته که این وزارتخانه توسط نفراتی که بیرون از آن هستند اداره می‌شود. او در مصاحبه‌اش گفته: «یک روز من گفتم سه نفر می‌خواهند ورزش را از بین ببرند. در آن زمان هیچ‌کس باور نمی‌کرد پیش‌بینی من درست باشد اما بعدا همه دیدند که این سه نفر چه کردند. الان هم می‌گویم که دوره فعلی بدترین دوران ورزش است. البته تنها دلیلم به خاطر افرادی که در وزارت ورزش هستند نیست، بلکه یکی از دلایل اصلی‌ام اداره ورزش بیرون از ساختمان وزارت ورزش است. نمی‌گویم این افراد و مدیران فعلی وزارت ورزش باعث به انزوا رفتن ورزش می‌شوند؛ چرا که نقش این افراد به خاطر اختیارات کمشان و مدیریت ورزش از بیرون، کم است. ضمن اینکه نباید شکست احتمالی اینها را به پای جامعه ورزش و دانشگاهی بنویسید.» البته دادکان این جملات را در شرایطی به زبان آورده که در حال انتقاد از کیومرث هاشمی رئیس جدید کمیته ملی المپیک بوده. اعتقاد او بر این است که هاشمی توسط افرادی خارج از مجموعه وزارت ورزش، به کمیته ملی المپیک تحمیل شده و مدیریت فعلی وزارت ورزش هم تقصیری در ناکامی‌های احتمالی ورزش ندارد. او در صحبت‌هایش تا حدودی جانب وزیر ورزش را گرفته و بعید نیست که وزارتخانه هم در آستانه تغییر و تحولات جدید دو باشگاه بزرگ پایتخت، سمتی قابل توجه برای دادکان در نظر بگیرد. با این حساب اصلا دور از ذهن نیست که دادکان که اخیرا به پروین توصیه کرده «مدیریت کار هر کسی نیست»، خودش سکان مدیرعاملی پرسپولیس را در اختیار بگیرد. مزیتی که او نسبت به علی پروین دارد این است که توسط هیات‌مدیره فعلی باشگاه حمایت نمی‌شود!