نبردی متفاوت!
هفتادوهشتمین دربی پایتخت در حالی فردا جمعه برگزار می‌شود که پیش‌بینی می‌شود، تقابل سرخابی‌ها این بار جذاب‌تر از همیشه باشد. البته تصور اینکه این بازی برخلاف بازی‌های قبل جذاب می‌شود، برای دو بازی گذشته هم وجود داشت و تماشاگران به امید اینکه یک بازی زیبا را ببینند و دوباره شاهد نتیجه صفر- صفر نباشند، به ورزشگاه می‌رفتند، اما این بار کمی ماجرا فرق می‌کند.
هرچند ممکن است ورزشگاه آزادی مثل دربی‌های گذشته کاملا پر نشود و در ادامه روند استقبال کم تماشاگران از بازی‌های لیگ شاهد حضور ۱۰۰ هزار نفر نباشیم، اما شرایط دو تیم در جدول ناخودآگاه حکم می‌کند که بیشتر از قبل برای به دست آوردن پیروزی ریسک کنند. به ویژه پرسپولیس که ۴ امتیاز از استقلال کمتر دارد و اگر می‌خواهد در کورس قهرمانی بماند، بدون شک باید سه امتیاز بازی را به دست بیاورد.
استقلال که در حال حاضر با دو امتیاز اختلاف نسبت به فولاد در صدر جدول است، به گفته پیشکسوتان و بسیاری ازهواداران خوب بازی نمی‌کند، اما با اتکا به تدابیر قلعه‌نویی و تجربیات بازیکنانش در بازی‌های لیگ نتیجه می‌گیرد.
آبی‌ها رکورددار پیروزی یک بر صفر در لیگ هستند و بعد از نیم فصل دوم هم ۹۰ درصد گل‌های خود را روی ضربات سر به ثمر رسانده‌اند. نکته عجیبی که این فصل دامن استقلال را گرفت، جدایی بازیکنان تاثیر گذار تیم در نیمه راه بود. فرهاد مجیدی، پژمان منتظری و جواد نکونام که هر کدام می‌توانستند وزنه‌ای در زمین باشند، در حال حاضر از تیم قلعه‌نویی جدا شده‌اند. با توجه به اختلاف ۴ امتیازی آبی‌ها با پرسپولیس و با نگاهی به تدابیر قلعه‌نویی در بازی‌های این فصل دور از ذهن نیست که شاگردان قلعه‌نویی محتاط‌تر از پرسپولیس گام به میدان بگذارند. پرسپولیس اما شرایط خاصی دارد. علی دایی و تیمش که از ابتدای فصل تاکنون با حاشیه‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده‌اند، با وجود اینکه نسبت به سال‌های گذشته آمادگی بهتری داشته و در دوره خوبی به سر می‌برند، دو بازی ۶ امتیازی مقابل نفت و فولاد را با ناکامی پشت سر گذاشتند تا صدر جدول را از دست بدهند. محرومیت‌ها و محکومیت‌های متوالی برای دایی، اضافه شدن مشکلات مالی به سایر دغدغه‌های سرخ‌پوشان، نگرانی از تغییر در مدیریت باشگاه، حضور بازیکنان جوان در تیم ملی زیر ۲۲ سال و بدتر از آن محرومیت صادقیان و مسلمان که خیلی زود از سوی رئیس فدراسیون وتو شد، همه و همه شرایط را برای پرسپولیس خاص کرده‌اند. هواداران پرسپولیس انتظار دارند تیم‌شان بعد از ۵ سال، قهرمانی در لیگ را آن هم در روزهایی که بیشتر آمارهای خوب لیگ را از آن خود کرده‌اند، دوباره تجربه کند. بهترین خط دفاع لیگ، شاید مقابل مهاجمان نه چندان زهردار استقلال که همچنان بهترین گلزن‌شان فرهاد مجیدی است، کار سختی نداشته باشند؛ اما همیشه گفته‌اند که این بازی شرایطش با سایر بازی‌ها فرق می‌کند. از لحاظ‌انگیزه اما پرسپولیسی‌ها وضعیت بهتری نسبت به استقلال دارند. بازیکنان جوان این تیم مثل صادقیان، عالیشاه، حقیقی، مسلمان و... برای نشان دادن خود دوست دارند، نخستین پیروزی را در دربی به همراه پرسپولیس تجربه کنند.