کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال که پس از تعلیق ایران از سوی فیفا برای اصلاح اساسنامه‌ فدراسیون و برگزاری انتخابات فوتبال تشکیل شد، در طول دو هفته گذشته و به دلیل نزدیک شدن به انتخابات دچار افت و خیزهایی شده بود که در این راستا تایید صلاحیت «مصطفی آجورلو» و «عزیز محمدی» کاندیداهای ریاست و نایب رییسی فدراسیون فوتبال، این کمیته را در چالش جدیدی قرار داد. پس از انتشار این بیانیه موافقان و مخالفان اظهارنظرهای متفاوتی را درمورد حضور این دو کاندیدا مطرح کردند. موضوعی که رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال معتقد است براساس چارچوب و وظایف قانونی کمیته‌ انجام شده است و هیچ خلاف قاعد‌ه‌ و جانبداری در آن صورت نگرفته است.

محسن صفایی فراهانی در گفت‌وگویی با اشاره به مسائل مطرح شده در طول ده روز اخیر در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: کمیته انتقالی تاکنون هرچه که انجام داده، براساس وظیفه و مقررات بوده است. در آخرین جلسه‌ای که پیش از صدور بیانیه داشتیم، اعتراض کاندیداها به طور شفاف و کامل مطرح شد و در این نشست تمامی اعضا با تایید شرایط معترضین، پذیرفته بودند که اعتراض آنها وارد و درست است و بر این اساس بحث صدور بیانیه مطرح شد که اکثریت اعضای کمیته نیز با صدور بیانیه موافقت کردند و در نهایت بیانیه صادر شد.

وی گفت: برخی از دوستان که پس از صدور این بیانیه اعتراض خود را اعلام کردند و آن را غیرقانونی خواندند، در جلسه‌های کمیته انتقالی کوچک‌ترین اعتراضی نداشته‌اند. به هر حال آنچه که انجام شده براساس ضوابط و مقررات بوده و من هم نمی‌توانم پاسخگوی جریان‌های رسانه‌ای باشم که خواسته یا ناخواسته عده‌ای به آن دامن زده و متناسب با جریان‌های فکری خود از آن بهره‌برداری می‌کنند. من نه با آجورلو روابط کاری و سیاسی مشترک دارم و نه با سایر کاندیداها که بخواهم شرایط انتخابات را به سمت این گروه یا آن گروه جهت‌دهی کنم.

وی در ادامه گفت: شخصا به عنوان رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال کاری ندارم که آجورلو نماز شب می‌خواند یا نه، یا اینکه فلان کاندیدا دارای چه ویژگی‌های رفتاری و سیاسی است. من وظیفه دارم مطابق با مقررات مدارک کاندیداها را بررسی و نسبت به صلاحیت و عدم‌صلاحیت آنها تصمیم‌گیری کنم. در‌مورد دو کاندیدای معترض دقیقا تمام محورها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت آنچه که باید انجام می‌شد، انجام شد. نه دنبال تضییع حق دیگرانم و نه برای به ریاست رسیدن شخص خاصی تلاش می‌کنم. خدا می‌داند که برای کمیته انتقالی، مهم اجرای قانون است.

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال گفت: از مجموع ۷۴ عضو مجمع فدراسیون فوتبال حدود ۱۱‌نفر کفاشیان را معرفی کردند.۱۰ نفر برگ سفید تحویل داده‌اند.۱۰ نفر هم آجورلو را تایید کرده بودند و ۴۳ نفر باقی‌مانده رییس سازمان تربیت بدنی را به عنوان گزینه منتخب خود معرفی کرده‌اند.

صفایی فراهانی در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند شما به دنبال ابطال انتخابات و به ریاست رسیدن خودتان در فدراسیون فوتبال هستید، گفت: اصلا چنین چیزی ممکن نیست. در ابتدای تشکیل کمیته اعلام کرده‌ام که قصد حضور در انتخابات فوتبال را ندارم، حالا نیز تاکید می‌کنم که تحت هیچ شرایطی این اتفاق رخ نخواهد داد که صفایی فراهانی برای انتخابات فدراسیون فوتبال تلاش کند و یا بخواهد به طریقی شرایط حضورش را در فدراسیون فوتبال فراهم کند. عملکردم در این چند ماه‌ نشان داده است که دنبال چنین موقعیتی نیستم، اگر می‌خواستم چنین وضعیتی ایجاد کنم، خیلی راحت‌تر و ساده‌تر امکانش فراهم بود.

رییس کمیته انتقالی افزود: می‌خواستم تنش‌های خارجی برعلیه فوتبال ایران به حداقل برسد. معتقدم برای فعالیت در فوتبال ایران باید سعه‌صدر داشت. من نیز با شناختی که از این فوتبال داشتم تنها با سعه‌صدر توانستم برای قانونمند شدن کارها تلاش کنم. حال اگر آقای رغبتی یا دیگران در این مسیر نظرات دیگری دارند و تصمیمات منطبق با مقررات و قوانین مصوب کمیته انتقالی را دارای ایراد می‌دانند، برای‌ من مهم نیست!

برخی معتقدند که رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال پیش از برگزاری مجمع قصد استعفا دارد تا انتخابات فدراسیون فوتبال بدون نقش وی برگزار شود که صفایی فراهانی در‌این‌باره نیز تاکید کرد: نقش کمیته انتقالی برای فوتبال ایران به زودی به پایان می‌رسد. اگر انتخابات در ۲۳ مهرماه برگزار شود، بلافاصله پس از برگزاری انتخابات، وجود کمیته انتقالی کاملا بی‌معنا خواهد بود، ولی اگر خدای ناکرده شرایط به گونه‌ای پیش برود که مسیر برگزاری انتخابات دچار ایراد شود، این وضعیت علاوه بر این که به نفع فوتبال کشور و آبرو و حیثیت ملی نخواهد بود، باز هم وظایف کمیته انتقالی را خاتمه خواهد داد. شخصا هیچ قصدی مبنی بر استعفا نداشته و ندارم و تا روزی که تکلیف فوتبال ایران مشخص نشود به وظایفم به عنوان رییس کمیته انتقالی عمل خواهم کرد.

وی گفت: تا به امروز نیز فیفا با فوتبال ایران مدارا کرده است و اگر به دلیل دیر برگزار شدن انتخابات تعلیق نشده‌ایم به دلیل وجود کمیته انتقالی و تصمیمات این کمیته درمورد فوتبال بوده است. نباید شرایطی را فراهم کرد که روند برگزاری انتخابات به سمتی برود که ناخواسته فوتبال ایران را وارد مسیری کنیم که بازگشت از آن، با اما، اگر و خواهش و التماس مجدد نزد سران فیفا همراه باشد. در‌حال‌حاضر با اعتمادی که فیفا به کمیته انتقالی دارد، امور در حال انجام است. اگر بار دیگر اختلافی ایجاد شود، نمی‌توان به راحتی درمورد احتمالات بعدی آن اظهارنظر کرد.

بر این اساس به همه فوتبالدوستان توصیه می‌کنم با شناخت نقش و جایگاه خود، کاری نکنند که شرایط دخالت مجدد فیفا را فراهم کنند. وی در پایان و در مورد ادعا‌های رییس کمیته انضباطی در مورد دخالت برخی افراد غیرمرتبط در امور انضباطی در اجرای آرا صادره نیز گفت: کمیته انضباطی رکن حساس و مستقل فوتبال است و دخالت در امور انضباطی و آرا این کمیته خلاف مقررات است. اگر چنین موردی به اثبات برسد، قطعا کمیته انتقالی با آن برخورد خواهد کرد. آرای صادره از سوی کمیته انضباطی تنها با نظر شورای استیناف قابل تجدید نظرخواهی یا تغییر است و هیچ‌کس حتی رییس یا دبیر فدراسیون حق به تاخیر انداختن آرا را ندارند.