حضور علی‌آبادی فرصت برابر کاندیداها را بر هم می‌زند

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، حضور و ثبت‌نام محمد علی‌آبادی ـ رییس سازمان تربیت‌بدنی ـ در انتخابات فدراسیون فوتبال را به نفع سازمان و به نفع وی ندانست. پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در ارزیابی از احتمال ایجاد تخلفات در برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال از زمان ثبت‌نام تا پایان انتخابات و تاثیرات آن، افزود: بحث فدراسیون فوتبال از بحث‌هایی است که حساسیت زیادی بر آن وجود دارد، زیرا مدت‌ها است انتخابات آن به تاخیر افتاده و فدراسیون عملا با سرپرست اداره می‌شود و این امر باعث می‌شود که فدراسیون در مسیر اقتدار خود قرار نگرفته و نتواند به امور درازمدت بیاندیشد.

فدراسیون فوتبال زمینه برگزاری یک انتخابات سالم را فراهم کند

وی در ادامه تصریح کرد: چون تعیین رییس فدراسیون فوتبال با تاخیر مواجه بوده، حساسیت انتخابات رییس فدراسیون مضاعف شده و دارای اهمیت خاصی است، بنابراین فدراسیون نیز باید تلاش کند تا بتواند با همه ظرفیت‌های ممکن، خود را در انتخابات عرضه کند و زمینه را برای برگزاری یک انتخابات سالم و انتخاب یک مسوول با تجربه، توانمند، موثر و مفید فراهم کند.

یک فرد آشنا به فوتبال می‌تواند گره‌های کور این رشته را باز کند

نماینده مردم تهران در مجلس، اجرای قانون و ضوابط را بهترین راهکار برای انتخاب رییس فدراسیون فوتبال دانست و گفت: رعایت نکردن ضوابط و قوانین می‌تواند آثار سویی در برداشته باشد و باعث شود که افرادی که توانمندی‌های خوبی برای اداره فدراسیون دارند، خود را عرضه نکنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، افزود: طبیعتا وجود فردی که در ورزش خصوصا فوتبال دارای سابقه است و می‌تواند گره‌های کوری که بعضا به وجود آمده را باز کند، بسیار موثر است.

مجلس تخلفات احتمالی در انتخابات فدراسیون فوتبال را رسیدگی می‌کند

سروری درباره نقش نظارتی مجلس برای جلوگیری از تخلفات در انتخابات فدراسیون فوتبال نیز، اظهار کرد: عموما این گونه است که تا قبل از اجرای برنامه، مجلس وارد موضوع نمی‌شود، چون مساله اجرایی در اختیار خود آن سازمان است. طبیعتا منتظر هستیم که سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال با برنامه‌ریزی منظم و منسجم این انتخابات را به نحو شایسته برگزار کنند و شاهد یک انتخابات سالم و مناسب در این زمینه باشیم.

این عضو فراکسیون ورزش مجلس، تصریح کرد: در مجموع اگر تخلفی در برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال صورت گیرد، قطعا فراکسیون ورزش و کمیته تربیت بدنی مجلس موضوع را رسیدگی خواهند کرد.

حضور علی‌آبادی در فدراسیون فوتبال، بعد نظارتی سازمان را خدشه‌دار می‌کند

سروری در ارزیابی از ثبت‌نام علی‌آبادی در انتخابات فدراسیون فوتبال با اظهار تعجب از این قضیه، خاطرنشان کرد: علی‌آبادی به عنوان رییس سازمان تربیت‌بدنی حتما فکر کرده که با حضور خود می‌تواند موثرتر باشد، ولی تصور می‌کنم رییس سازمان تربیت‌بدنی به اندازه‌ای کار و مشغله دارد که نمی‌تواند هم سازمان را اداره کند و هم فدراسیون پر چالش و پر دردسری مثل فوتبال را. طبیعتا بعد نظارتی سازمان هم معیوب و خدشه‌دار خواهد شد.

به گفته او، رییس سازمان تربیت‌بدنی در صورت رای آوردن نمی‌تواند از خود انتقاد کرده و یا عملکرد خود را مورد نظارت قرار دهد و قطعا چنین امکاناتی برای مجموعه پایین سازمان نیز وجود ندارد که عملکرد فدراسیونی که رییس آن رییس سازمان تربیت بدنی است را به نقد بکشند و مورد ارزیابی قرار دهند.

ورود مستقیم علی‌آبادی در فدراسیون فوتبال برای جامعه ورزش مناسب نیست

به اعتقاد نماینده مردم تهران در مجلس این کار برای جامعه ورزشی مناسب نیست که رییس سازمان تربیت‌بدنی ‌با مشغله‌های بسیار فراوانی که در عرصه ورزشی کشور دارد، بخواهد در فدراسیون فوتبال نیز به صورت مباشر و مستقیم وارد شود.

کاندیداتوری علی‌آبادی فرصت‌های برابر برای همه کاندیداها را به هم می‌زند

وی درباره نقش فدراسیون فوتبال برای ایجاد شرایط مناسب و یکسان برای همه کاندیداها در انتخابات پیش‌روی، نیز اظهار کرد: حضور علی‌آبادی موضوع را پیچیده‌تر و جدی‌تر می‌کند، از این جهت که وجود رییس سازمان تربیت‌بدنی ممکن است فرصت‌های برابر برای همه کاندیداها را به طور ناخواسته به هم بزند و زمینه را برای حضور افراد دیگر کمرنگ‌تر کند.

او ادامه داد: طبیعتا علی‌آبادی در این زمینه باید خود را صرفا به عنوان یک کاندیدا ببیند و فضا را برای حضور عادلانه همه فراهم کند. البته قطعا تلاش وی نمی‌تواند به طور ۱۰۰‌درصد آثار رییس سازمان بودنش را از بین ببرد و قطعا بی‌تاثیر نخواهد بود و امیدواریم که علی‌آبادی تامل بیشتری روی این موضوع داشته باشد و شاید به این نتیجه برسد که انصراف وی مناسب‌تر است و زمینه را برای انتخابات به نحو بهتری فراهم ‌کند.

علی‌آبادی آثار منفی رای نیاوردن در انتخابات فدراسیون فوتبال را در نظر بگیرد

سروری تصریح کرد: اما اگر علی‌آبادی به این نتیجه نرسید و تصمیم داشت حتما به عنوان یک کاندیدا در انتخابات فدراسیون فوتبال وارد شود، امیدواریم تلاش زیادی صورت گیرد تا فضا برای فرصت‌های برابر انتخاباتی فراهم شود.

وی با طرح این سوال که اگر وی رای نیاورد، آیا آثار منفی آن را می‌تواند در نظر بگیرد؟ گفت: اگر علی‌آبادی در انتخابات رای نیاورد، این مساله جلوه خوبی نخواهد داشت، یعنی وقتی رییس ورزش کشور در انتخابات یک فدراسیون رای نیاورد، این مساله خود می‌تواند برای آینده کاری‌اش در حوزه ورزش نگران‌کننده باشد. در مجموع نمی‌دانم علی آبادی با چه منطقی تصمیم گرفته وارد این عرصه شود، ولی امیدواریم این اقدام، منطقی به همراه داشته باشد.

چالش‌های فوتبال می‌تواند خسارت‌های زیادی در بر داشته باشد

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، معتقد است: فدراسیون فوتبال عقب‌ماندگی زیادی دارد و فوتبال ما برخلاف فدراسیون‌های دیگر به ویژه والیبال و بسکتبال دارای آشفتگی‌های زیادی است. زیرساخت‌ها عموما وجود نداشته و فوتبال ما به شدت عاطفی و فصلی است و یک فضای دیمی بر آن حاکم است.

به نظر سروری، این مساله اصلا برای پرطرفدارترین ورزش کشور شایسته نیست و یکی از دلایل آن این است که فدراسیون با تزلزل روبه‌روست. در حال حاضر در بحث باشگاه‌داری و در بحث ورزش حرفه‌ای و نقش دولت در ورزش و دولتی شدن ورزش و مسائل مختلف در فوتبال با چالش جدی روبه‌رو هستیم و این روند می‌تواند خسارت‌های زیادی در بر داشته باشد تا هم باشگاه‌ها نتوانند به فضای حرفه‌ای عملا وارد شوند و هم اینکه خود فدراسیون مشکلات زیادی داشته باشد و هم اینکه دولت، هزینه‌های زیادی را پرداخت کند.

رییس آتی فدراسیون فوتبال فردی تحول‌گرا و با برنامه باشد

وی بر این اعتقاد است که باید فردی برای ریاست فدراسیون فوتبال انتخاب شود که اولا شخصیت کاملا مشرفی بر ورزش فوتبال و شناخت دقیقی از این ورزش داشته باشد. همچنین فردی تحول‌گرا بوده و برنامه مدونی داشته باشد و طبق یک جدول مشخص برنامه‌ریزی شده بتواند برنامه‌های خود را اعلام و بر اساس آن جدول و برنامه حرکت کند و چشم‌انداز مشخصی را از ورزش ارائه کند.

نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: خصوصا با توجه به چشم‌انداز جمهوری اسلامی تصور می‌کنم فدراسیون فوتبال نیز باید بتواند متناسب با این چشم‌انداز برنامه‌های خود را تنظیم و چشم‌انداز خود را روشن کند و نشان دهد که برای رسیدن به قله آرزوهایی که مردم ما برای فوتبال دارند، از چه ابزار و برنامه‌هایی تبعیت می‌کند و نهایتا چگونه می‌تواند کشتی به گل نشسته فوتبال را از این موضوع خارج کند.

مسوولان سازمان تربیت بدنی وارد عرصه انتخابات فدراسیون فوتبال نشوند

سروری یادآور شد: در عرصه فدراسیون فوتبال با مشکلات جدی مواجه‌ایم، اما در یکی ـ دو سال گذشته سازمان تربیت‌بدنی توانسته به دولت‌های پیشین، کارنامه مثبت‌تری داشته باشد، اما برخی از اقدامات مثل اقداماتی که صورت می‌گیرد، جلو تحریک و فعالیت بیشتر سازمان را می‌گیرد و عملا سازمان را در حد یک فدراسیون تنزل می‌دهد.

پیشنهاد سروری به مسوولان تربیت‌بدنی این است که وارد عرصه انتخابات فدراسیون فوتبال نشوند تا بتوانند با جدیت بیشتری در جهت توسعه ورزش کشور حرکت کنند و قد و قواره سازمان را به اندازه یک فدراسیون کوتاه نکنند.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که شاهد یک انتخابات موفق و یک رییس سازمان حاذق، توانمند، تحول‌گرا، با برنامه و مشرف به ورزش کشور باشیم که بتواند مشکلات موجود در فوتبال را برطرف کند.