عضو کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در نشست مشترک دیروز اعضای مجمع عمومی فدراسیون و اتحادیه مدیران باشگاه‌های فوتبال به تشریح چگونگی تدوین اساس‌نامه این فدراسیون و بخشی از بندهای آن پرداخت. محمد حسن انصاری‌فرد اظهار کرد: از زمانی که شش نفر اعضای کمیته انتقالی با عنوان هیات رییسه موقت فدراسیون انتخاب شدند بیش از شش ماه تلاش شد تا اساس‌نامه کارشناسی شده و به تصویب برسد، بر خلاف آن چه که عده‌ای تصور می‌کردند که دو جناح مخالف در کمیته انتقالی برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند و می‌خواهند قدرت‌نمایی کنند، تمامی مسایل‌بر اساس تعامل و همفکری مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با آن که سه عضو کمیته از طرف سازمان تربیت بدنی و سه عضو دیگر از طرف فیفا تعیین شده بودند اما، نحوه چیدمان اساس‌نامه به گونه‌ای بود که بی‌تردید یکی از بهترین اساس‌نامه‌های فوتبال است و حتی شاید فیفا بخواهد آن را در مورد سایر کشورها نیز اجرا کند. ما در گذشته شاهد بودیم اساس‌نامه فدراسیون فوتبال افغانستان سه روزه در AFC و فیفا به تصویب رسید اما، اساس‌نامه فوتبال ایران حاصل شش ماه کار شبانه‌روزی بود و حتی کارگروهی تشکیل شد تا راجع به جزیی‌ترین مسایل نیز تحقیق کند.

عضو کمیته انتقالی تصریح کرد: در این اساس‌نامه بی‌تردید حق باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال به تناسب تقسیم شده است و تصور می‌کنم بهترین تناسب میان این دو بخش ایجاد شده است.

انصاری‌فرد خاطر نشان کرد: فیفا به هیچ عنوان به دنبال حذف دولت از فوتبال نیست. بلکه نگران دخالت دولت است، فیفا اصرار دارد دولت از فدراسیون حمایت کند. در حال حاضر بیشتر باشگاه‌های ما ورزشگاه‌های اختصاصی ندارند و دولت به آنها کمک می‌کند، هر زمان که باشگاه‌ها بتوانند خصوصی شوند می‌توانند ورزشگاه اختصاصی نیز داشته باشند.

انصاری فرد در ادامه تصریح کرد: اتحادیه فوتبال به دنبال تقابل با دولت نیست، بلکه هدف ما تعامل با دولت است. پیش از این اتحادیه خواستار جلسه با رییس سازمان تربیت بدنی نیز شده است که اطمینان دارم علی آبادی نیز با نگاهی که به ورزش دارد به این تعامل اعتقاد دارد. ما شاهد بودیم که بحث اساس‌نامه در سازمان تربیت بدنی به سرعت حل شد و هیات دولت نیز در ظرف یک روز آن را تصویب کرد. اکنون انتخاب رییس و اعضای فدراسیون فوتبال در کمال آزادی برگزار می‌شود.

وی افزایش تعداد رای دهندگان از ۴۱‌نفر به ۷۴‌نفر را از دستاوردهای مثبت اساس‌نامه عنوان کرد و گفت: در انتخابات فدراسیون فوتبال اعضا یک نفر را انتخاب نمی‌کنند بلکه باید نه نفر یعنی رییس و اعضای هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال را تعیین کنند.

انصاری فرد سپس از قول صفایی فراهانی گفت: AFC اعلام کرده است که می‌توانیم این اساس‌نامه را الگویی در قاره آسیا قرار دهیم و حتی کشورهایی مانند کویت که اساس‌نامه ندارد می‌توانند از این اساس‌نامه استفاده کنند.

انصاری‌فرد در پایان گفت: اتحادیه فوتبال به دنبال حمایت از فرد خاصی نیست و تنها دوست داریم فوتبال به دست اهالی آن سپرده شود.