والیبال به حمایت نیاز دارد

رییس فدراسیون والیبال ایران پس از کسب کرسی دائم در هیات رییسه کنفدراسیون آسیا گفت: ما لابی‌های برخی از کشورها را در کنفدراسیون والیبال آسیا و فدراسیون جهانی نداریم، اما، بی‌تردید با قدرتمان در میدان عمل شایستگی‌هایمان را به اثبات خواهیم رساند. محمدرضا داورزنی گفت: در نشست مشترک اعضای هیات رییسه AVC پس از تشکر از فدراسیون والیبال ایران به جهت حرکت‌های رو به پیشرفتش و پیش از ورود به جلسه در نطق پیش از دستور پیشنهاد حضور من در بین اعضای هیات رییسه کنفدراسیون والیبال آسیا مطرح شد و خوشبختانه با وجود حضور دیگر کاندیداهای حاضر تمامی اعضا بدون استثنا با حضور من به عنوان یکی از اعضای جدید هیات رییسه موافقت کردند.

وی افزود: آقای «وی» رییس کنفدراسیون والیبال آسیا به اعضای حاضر اعلام کرد که فعالیت ایران در طول یک سال گذشته چشم‌گیر بوده و ما به همین دلیل از اعضا می‌خواهیم که رای خود را برای جایگزینی بنده به جای یزدانی‌خرم رییس پیشین فدراسیون والیبال ایران اعلام کنند که با تایید آرای مثبت اعضا روبه‌رو شد.

داورزنی به اهمیت کسب این جایگاه در آسیا و فراتر از آن در فدراسیون جهانی والیبال اشاره کرد و ‌گفت: درست است که با یاری خدا این جایگاه مهم نصیب فدراسیون والیبال ایران شده است. اما مهم‌تر از آن ایفای نقش در AVC است که اهمیت پیدا می‌کند. چرا که ما باید بتوانیم از این جایگاه در جهت ارتقای سطح والیبال و کسب کرسی‌های دیگر نه تنها در هیات رییسه بلکه در کمیته‌های مربیان و داوران AVC بهره ببریم. در این شرایط می‌خواهم از حق والیبال ایران در کنفدراسیون والیبال آسیا و فدراسیون جهانی دفاع کنم، چرا که معتقدم باید سعی کنیم تا جای پای محکمی در FIVB پیدا کنیم.

وی با اشاره به تفاوت سطح موجود تیم‌های والیبال پایه و تیم ملی بزرگسالان ایران خاطرنشان کرد: به هر حال باید بپذیریم در سطح والیبال بزرگسالان عقب‌تر از سطح والیبال جهان هستیم. ما در رده‌های نوجوانان و جوانان صاحب سکوهای برتر جهان شده‌ایم و امروز جزو قدرت‌های برتر دنیا هستیم، اما اکنون باید ببینیم چطور می‌توانیم در سطح بزرگسالان هم صاحب افتخارات بزرگ شویم. در این زمینه آسیا خیلی نمی‌تواند برای ما کاری انجام بدهد. چرا که حالا ما برای کشورهای شرق آسیا هم یک رقیب به حساب می‌آییم. بالطبع آنها هم نمی‌خواهند شاهد رشد ما باشند. در چنین شرایطی ما باید بین ایران و کشورهای صاحب‌نام والیبال پلی باشیم که پس از آن و رفته‌رفته خودمان را مبدل به یک ابرقدرت در آسیا کنیم.

رییس فدراسیون والیبال ایران گفت: ما باید به جایی برسیم که قاره آسیا افتخار کند که ایران هم جزوی از آن است. خوشبختانه این کار در رده‌های نوجوانان و جوانان انجام شده است و باید در سطح بزرگسالان هم محقق شود. به اعتقاد من راهی که امروز در آن قرار گرفته‌ایم، در نهایت ظرف دو سال آینده ما را به اهدافمان نزدیک خواهد کرد، اما باید پذیرفت که فراهم کردن شرایط اید‌ه‌آل به تنهایی کار ما نیست. بلکه به بسیاری از مسایل از جمله موضوعات اقتصادی ارتباط دارد.

داورزنی با مهم قلمداد کردن نقش برنامه‌ریزی در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده ادامه داد: در عین حال باید پذیرفت که مسایل اقتصادی برای ما اصل نیست. بلکه ما بیش از هر چیزی به برنامه‌ریزی و البته اعمال مدیریت هوشمند و علمی نیاز داریم. ما بعد از جمع‌بندی مسایل موجود، به این نتیجه رسیدیم که هدف‌مان را بر اساس حضور موفق در المپیک لندن ۲۰۱۲ ترسیم کنیم و بر مبنای آن قدم برداریم. در این راه یکی از ویژگی‌های مهم نقش پشتوانه‌هاست که خوشبختانه ما از آن به بهترین شکل ممکن برخورداریم. بازیکنانی داریم که می‌توانند ظرف دو سال آینده در والیبال جهان بدرخشند.

وی به توانمندی بازیکنان تیم نوجوانان در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان اشاره کرد و گفت: وقتی پس از قهرمانی ایران در جهان می‌نویسند «قیاسی» یکی از پدیده‌های دنیاست و بازیکنان تیم ایران بسیار ارزشمند هستند، پس طبیعی است که ما پتانسیل و توانایی‌های زیادی را در این زمینه داریم. آنها از علیرضا جدیدی به عنوان دیوار آهنی یاد می‌کنند و چینی‌ها هم به او لقب دیوار چین می‌دهند. مطمئنا اگر برای این نوجوانان و جوانان درست برنامه‌ریزی شود، در ادامه شاهد وقوع موفقیت‌های بزرگ‌تری خواهیم بود.

رییس فدراسیون والیبال ایران در ادامه می‌گوید: ما نباید از این پس در باد سومی و قهرمانی در جهان بخوابیم و بی‌تردید اگر نجنبیم به غرورمان خواهیم باخت. ما باید از همین امروز خودمان را تحت فشار قرار دهیم و مطمئن باشیم که حریفانمان کار را بیشتر می‌کنند تا با شناسایی نقاط ضعف ما این جایگاهی را که امروز به دست آورده‌ایم را از ما بگیرند. در چنین شرایطی ما آن‌قدر باید قوی شویم تا این جایگاه را حفظ کنیم. بنابراین نباید خودمان را تنها در این بیست بازیکن موجود خلاصه کنیم.

داورزنی در پایان افق دید فدراسیون والیبال را چهار سال آینده دانست و گفت: سعی می‌کنیم تا در جایی که چین میزبان المپیک است و ژاپن هم برگزارکننده مسابقات جهانی بزرگسالان است، با حداکثر استفاده از فرصت موجود جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کنیم.