خبرگزاری مهر- جزئیات و میزان قرارداد اسپانسر فصل جدید مسابقات لیگ برتر که توافقات آن در دوره وزیر پیشین وزارت رفاه صورت گرفته بود، مشخص شد.

این قرارداد بین سازمان لیگ برتر و صندوق حمایت از قهرمان و پیشکسوتان ورزش با شرکت تجاری «شستا» به مبلغ سه‌میلیارد و ششصد‌میلیون تومان منعقد شده که توافقات اولیه آن سال گذشته و در دوره ریاست پرویز کاظمی‌در وزارت رفاه صورت گرفته بود و اجرای آن به لیگ امسال موکول شده بود. در آن مقطع سازمان تربیت بدنی با هدف استفاده از سیستم حمایتی دستگاه‌های دولتی با امضای تفاهمنامه همکاری، اداره باشگاه استقلال را به وزارت رفاه واگذار کرد و طی حکمی‌از سوی رییس سازمان تربیت بدنی ریاست مجمع عمومی‌این باشگاه به پرویز کاظمی‌تفویض شد.

هرچند این همکاری به واسطه مشکلات مالی و داخلی وزارت رفاه کمتر ازیک سال به طول نینجامید ولی زمینه‌های کاری بسیاری بین طرفین در این دوره شکل گرفت که قرارداد اسپانسری فصل جدید مسابقات لیگ برتر و یا مطرح شدن نام پرویز کاظمی‌در میان دیگر گزینه‌های ریاست فدراسیون فوتبال را می‌توان از جمله پیامدهای این دوره تلقی کرد.

منابع نزدیک به فدراسیون فوتبال بالا گرفتن اختلافات مالی و شائبه‌هایی که از سوی سازمان تربیت بدنی نسبت به پایین بودن مبلغ قرارداد مسابقات لیگ برتر (۳/۲‌میلیارد تومان) با یک شبکه تجاری در دوره ریاست دکترمحمد دادکان مطرح شده بود را مهمترین انگیزه انعقاد چنین قراردادی عنوان می‌کنند.

قرارداد اسپانسر جدید لیگ برتر دو ساله است که قسط اول آن درحدود یک‌میلیارد و ۱۵۰‌میلیون تومان به فدراسیون فوتبال پرداخت شده که پیش از شروع فصل بین باشگاه‌های لیگ برتر تقسیم شده و مابقی مبلغ قرارداد طی دو مرحله در اختیار فدراسیون فوتبال قرار خواهد گرفت.

قرارداد جدید فدراسیون فوتبال با اسپانسر لیگ برتر در حالی به مرحله اجرا در می‌آید که هنوز فدراسیون فوتبال در خصوص قرارداد اسپانسر قبلی به واسطه اجرا نشدن برخی تعهدات با کشمکش‌های قانونی روبه‌روست و رسیدگی به پرونده اسپانسر قبلی که گفته می‌شود رییس فدراسیون گذشته نیز درگیر این موضوع است مراحل قانونی خود را سپری می‌کند.

به هر حال فصل جدید رقابتهای لیگ برتر در حالی آغازشد که اسپانسر امسال مسابقات خود از دستگاه‌های دولتی تغذیه مالی می‌شود و هنوز اسپانسرهای خصوصی مجال و اشتیاقی برای سرمایه‌گذاری در عرصه فوتبال ندارند و یا امکان چنین حضوری برای آنها مهیا نمی‌شود.

به نظر می‌رسد پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی مسابقات مهمترین عامل عدم استقبال بنگاه‌های اقتصادی و تجاری برای سرمایه‌گذاری و اسپانسرینگ مسابقات فوتبال محسوب می‌شود که هنوز صدا و سیما به واسطه پخش بازی‌های لیگ برتر خود را موظف به پرداخت هزینه‌ای در این زمینه نمی‌داند و همچنان حق پخش مسابقات به صورت انحصاری در اختیار صدا و سیماست.