از این پس سهمیه کشورهای آسیایی برای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بر مبنای امتیازات لیگ‌های داخلی نسبت به شاخص‌های AFC تعیین خواهد شد.

در نشست اخیر کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا که در شهر جاکارتای اندونزی برگزارشد، شرایط و نحوه اعطای سهمیه به کشورهای آسیایی برای حضور در فصل جدید مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تعیین شد. براین اساس، از این پس سهمیه هر کشور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برمبنای امتیازاتی که از سوی ناظران AFC به لیگ‌های داخلی کشورهای آسیایی اعطا می‌شود، تعیین می‌شود.

طبق دستورالعمل کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا از این پس لیگ‌های کشورهای آسیایی براساس ۱۰ شاخص اصلی شامل‌: برخورداری از باشگاه‌های حرفه‌ای، وضعیت سازماندهی و تشکیلات لیگ‌، نحوه برنامه‌ریزی و اجرای مسابقات‌، تعداد و سابقه باشگاه‌های حاضر در لیگ‌، تراز مالی باشگاه‌ها‌، برخورداری باشگاه‌ها از امکانات و ورزشگاه‌های اختصاصی، توانایی مدیریتی‌، وضعیت حقوقی باشگاه‌ها، استقلال باشگاه‌ها امتیازبندی خواهند شد که سهمیه کشورها بر‌اساس حداکثر امتیاز (۵۰۰) تعیین می‌شود.

در همین راستا، کشورهایی که مطابق شاخص‌های AFC به امتیازهای بیش از ۴۰۰‌، ۳۰۰‌، ۲۰۰‌، ۱۰۰ و زیر۱۰۰ امتیاز دست یابند به ترتیب از ۴‌، ۳‌، ۲‌، یک و بدون سهمیه برخوردار خواهند شد.

براین اساس، کشورهایی که از شاخص‌های تعیین شده بیش از ۴۰۰ امتیاز کسب کنند می‌توانند از ۴ سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا برخوردار شوند به طوری که قهرمان، نایب قهرمان و تیم سوم مسابقات لیگ برتر به همراه قهرمان جام‌حذفی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور یابد. چنانچه قهرمان جام‌حذفی یکی ازتیم‌های اول تا سوم مسابقات لیگ برتر باشد تیم چهارم لیگ برتر هم مجاز خواهد بود در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حضور یابد.

این سهمیه‌بندی درخصوص لیگ‌هایی که به ۳۰۰ امتیاز دست یابند شامل دو تیم اول و دوم لیگ برتر و قهرمان جام‌حذفی خواهد شد‌.

لیگ‌های ۲۰۰ امتیازی تنها دو سهمیه شامل قهرمان لیگ برتر و جام حذفی و لیگ‌های ۱۰۰ امتیازی از یک سهمیه شامل قهرمان لیگ برتر در لیگ قهرمانان آسیا برخوردار خواهند شد. کشورهایی که از شاخص‌های تعیین شده امتیازی کمتر از ۱۰۰ کسب کنند، سهمیه‌ای در لیگ قهرمانان آسیا نخواهند داشت و از حضور در این رقابت‌ها محروم خواهند شد.

ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازدید و امتیازدهی به لیگ‌های کشورهای آسیایی در دو مرحله مهرماه سال‌جاری و اردیبهشت‌ماه سال آینده راهی کشورهای آسیایی خواهند شد تا وضعیت نهایی کشورهای آسیایی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را مشخص کنند.

فدراسیون فوتبال کشورمان و باشگاه‌های لیگ برتر طی مهرماه ۸۶ و اردیبهشت‌ماه ۸۷ زمان تعیین شده برای بازدید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا فرصت خواهند داشت به حداقل مورد‌نظر AFC برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا دست یابند تا ایران از حداکثر سهمیه در فصل جدید این مسابقات برخوردار شود.