ماندلا: برای من جشن تولد ویژه‌ای بود

بیش از سی‌وپنج هزار نفر دیدار ستارگان جهان برابر منتخب آفریقا را که برای نلسون ماندلا برگزار شد، در ورزشگاه کیپ تاون تماشا کردند. این بازی به مناسبت هشتاد و نهمین سالگرد تولد رهبر آفریقا و با نام «نود دقیقه برای ماندلا» برگزار شد علی دایی افتخار فوتبال ایران هم در آن به میدان رفت.

سایت South africa.info در بخش ویژه‌ای تنها چند ستاره این بازی دوستانه نظیر پله و حسام حسن و علی دایی را معرفی کرد.

در بخش دایی آمده است:

علی دایی بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است. او یکی از بازیکنانی است که بیشترین دیدار ملی در پیشینه‌اش دیده می‌شود و همچنین بهترین گلزن تمام دوران به حساب می‌آید. او تنها مهاجمی است که از مرز یکصد گل گذشته است. این برای نخستین بار نبود که فیفا به یاد ماندلا و به بهانه مبارزه با نژادپرستی بازی دوستانه را ترتیب داده است. برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ و تنها یک سال پس از کنار کشیدن ماندلا از ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی «منتخب ماندلا» برابر «منتخب فیفا» در ژوهانسبورگ به میدان رفتند.

پس از دیدار چهارشنبه شب ماندلا که به سختی می‌توانست احساساتش را کنترل کند، گفت: «امروز براستی برای من جشن تولد ویژه‌ای بود که به افتخار من بازی فوتبالی برگزار شد و این هدیه بی‌نظیری بود. این فراتر از تنها یک بازی است و نمایانگر قدرت فوتبال در گرد هم آوردن مردم در سراسر جهان بدون توجه به زبان یا رنگ پوست‌شان است.»

سه‌شنبه مراسم رسمی پیش از شروع این بازی برگزار شد. پیراهن شماره ۸۹ به ماندلا تقدیم شد که روی آن هم رقم ۴۶۶۶۴ برای آگاهی جهانیان برای مبارزه با ایدز حک شده بود. سپ بلاتر، رییس فیفا هم که در ورزشگاه بود در این باره پیام داد: «برای من مایه افتخار بود که توانستم در این بازی نقشی داشته باشم. این بازی به افتخار کسی برگزار شد که عمرش را صرف پیشرفت حقوق بشر و دموکراسی کرد. او مبارزه بی‌پایانی را برای آزادی بشریت - نه تنها مردم خودش در آفریقای جنوبی - را رهبری کرد.» توپ این بازی هم به امضای ماندلا «Madiba» بود.