جدال برای کورس قهرمانی

حمیدرضا رجبی

بعد از گذشت دو هفته پرهیجان، بالاخره جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ وارد مرحله حذفی شد. جایی‌که تنها هشت تیم باقی‌مانده باید برای قهرمانی با هم رقابت کنند. مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا از امروز شروع می‌شود و تیم‌های راه یافته به این مرحله با حساسیت بیشتری بازی‌های خود را انجام خواهند داد. چون این مرحله به صورت حذفی انجام می‌شود و تیم‌های بازنده راهی خانه‌های خود می‌شوند.

تیم‌هایی که از مراحل گروهی صعود کرده‌اند شامل: ویتنام، ایران، ژاپن، عراق، استرالیا، ازبکستان، عربستان سعودی و کره‌جنوبی می‌باشند که بعد از انجام بازی‌ها، تیم‌های پیروز برای قهرمانی جدال خواهند کرد. در این میان تیم ایران بعد از پشت‌سر گذاشتن بازی‌های گروهی به عنوان سرگروه راهی مرحله بعد شد. سبک بازی‌های تیم ایران در مرحله گروهی موافقان و مخالفان زیادی دارد.

یکی از کسانی که موافق بازی‌های خوب تیم ایران است محمدمهدی نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال است. نبی معتقد است تیم ایران در مرحله گروهی بازی‌های خوبی را انجام داده و سرانجام با کسب عنوان سرگروهی راهی مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها شد. دبیرکل فدراسیون عنوان کرد: بازیکنان ما با انجام بازی‌های منطقی توانستند امتیازات لازم را کسب کنند و به عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند به دور بعد صعود کنند. بازیکنان در پی سرگروهی، انگیزه و روحیه بالایی را کسب کرده‌اند. شاید ایران نتیجه‌ای کمر‌نگ‌تر نسبت به پیروزی سایر تیم‌ها برابر مالزی گرفت اما بازیکنان این تیم به علت ماندن در مالزی برای رویارویی با کره‌جنوبی خوشحال هستند. امتیاز صدرنشینی این است که تیم ایران مجبور نیست محل اقامت خود را برای بازی در مرحله یک چهارم نهایی عوض کند. اما اگر دوم می‌شدیم باید به جاکارتا می‌رفتیم و در صورت پیروزی باید برای نیمه‌نهایی راهی هانوی می‌شدیم.

به هر حال فردا تیم‌های ایران و کره‌جنوبی به عنوان نمایندگان گروه‌های C و D در حالی به مصاف هم می‌روند که دو تیم با سبک متفاوتی روبه‌روی هم صف‌آرایی می‌کنند. تیم کره در حالی به مصاف ایران می‌رود که در تمام بازی‌های قبلی خود از حریف پیش افتاده اما در ادامه از حریفان گل دریافت کرده است اما این در حالی است که تیم ایران جدا از بازی با مالزی ابتدا از حریفان گل خورده و سپس در ادامه آن را به تساوی یا پیروزی تبدیل کرده است. تیم کره با برنامه بوده و در بازی‌های قبلی خود موقعیت‌های گل فراوانی را برابر دروازه حریفان خلق کرده در حالی که ایران سوای از بازی با مالزی در دو دیدار قبلی آن، موقعیت‌های گل چندانی را برابر تیم‌های چین و ازبکستان نداشت. گرچه که با وجود موقعیت‌های زیاد نتوانست برابر مالزی بیش از دو گل بزند. تیم‌های ایران و کره‌جنوبی تاکنون ۲۰ بار در رقابت‌های رسمی و غیر رسمی مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که تیم ملی کشورمان صاحب ۸ پیروزی، ۴ مساوی و ۸ شکست مقابل حریف خود شده است. در همین ارتباط امیر قلعه‌نویی سرمربی کشورمان عنوان کرده ما هیچ واهمه‌ای از تیم کره نداریم. ما نوار بازی‌های کره را بازبینی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم روی نقاط ضعف آنها کار کنیم. همچنین مهدوی‌کیا کاپیتان تیم ملی هم گفته: هدف ما رسیدن به مرحله نیمه نهایی است. ما برای شکست طلسم پیروزی‌های یک در میان برابر کره‌جنوبی به مصاف این تیم خواهیم رفت. او افزود: تا به حال نتایج خوبی نظیر ۶ بر ۲ و ۴ بر ۳ برابر کره‌جنوبی کسب کرده‌ایم و الان هم امیدواریم با همت همه بچه‌ها یک نتیجه ایده‌آل کسب و به مرحله بعدی صعود کنیم. هر چند تیم ملی مقابل کره‌جنوبی بازی سخت و نفس‌گیری را پیشرو دارد اما با روحیه و آمادگی بالایی که در بازیکنان و کادر مربیگری هست امیدواری‌هایی وجود دارد که به کسب پیروزی در این بازی منجر شود.