پیروزی شگفت‌انگیز سه بر یک تیم ملی فوتبال عراق بر استرالیا در دور دوم مرحله نخست از گروه یک جام ملت‌های آسیا شادی مردم عراق رابه دنبال داشت.

واکنش‌های این پیروزی که تا ظهر شنبه ادامه داشت و به نقل محافل عمومی تبدیل شده بود نشان از غیرقابل باور بودن این نتیجه داشت. به اعتقاد فوتبال دوستان عراقی، تیم کشورشان در برابر یکی از بارزترین شانس‌های فینال این دوره ‌از جام ملت‌های آسیا، توانست بازی زیبایی به نماش بگذارد.

بنابر اظهارات این عده، استرالیا با در اختیار داشتن چهره‌های سرشناس بین‌المللی در برابر بازیکنان گمنام عراقی سردرگم ماند.

رسانه‌های عراقی این پیروزی را به‌عنوان هدیه‌ای برای کشورهای عرب دانستند در موقعیتی که هیچ یک از شش کشور عربی به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های نجومی خود نتوانستند در این مرحله از جام ملت‌های آسیا پیروزی کسب کنند.

مردم عراق به دنبال این پیروزی از بازیکنان تیم ملی کشورشان با صفت «شیران بین‌النهرین» یاد کردند. بعد از پیروزی عراق بر استرالیا شبکه تلویزیون دولتی عراق برای ساعات طولانی ترانه‌های ملی و حماسی پخش کرد.

همچنین نخست وزیر عراق این پیروزی را به ملت عراق و بازیکنان تیم ملی کشورش تبریک گفت.

«نوری المالکی» در بیانیه‌ای از بازیکنان تیم ملی کشورش خواست به همین روال دیگر بازی‌ها را ادامه داده ومژده پیروزی‌های بیشتری را برای هموطنان خود تدارک بینند.

در تاریخ بازی‌های عراق واسترالیا این دو تیم سه بار باهم رویارو شدند که جریان رقابت‌های انتخابی جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۷۳عراق در بازی رفت سه بر یک به استرالیا بازی را واگذار و در دور برگشت با این تیم مساوی کرد.

عراق با پیروزی روز جمعه و با کسب چهار امتیاز در صدر گروه قرار گرفت و تیم تایلند میزبان بازی‌ها با اختلاف یک گل در رده دوم و استرالیا و عمان به ترتیب در رده‌های بعدی هستند.