امروز در دیداری که حساس‌ترین مسابقه از گروه سوم رقابت‌های جاری جام ملت‌ها آسیا تلقی می‌شود، ایران می‌تواند انتقام باخت غم‌انگیز سال ۲۰۰۴ در مرحله نیمه نهایی همین پیکارها مقابل چین را، بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه سال قبل، تمام تلاش و آرزوی تیم ایران برای رسیدن به فینال جام ملتها که از سال ۱۹۷۶محقق نشده، با مهار ضربه پنالتی «یحیی گل محمدی» توسط «لیو یونفی» دروازه‌بان چین و برتری ۴ بر ۳ میزبان، نقش برآب شد. لیو بعد از آن جای خود را به «لی‌لی‌لی» داده اما در هر دو تیم هنوز نفراتی از آن شب تلخ پکن، باقی مانده‌اند.

«مهدی مهدوی‌کیا» در جناح راست رهبری تیم ایران را در کنار رحمان رضایی و علی کریمی بر عهده دارد درحالی که «سون جیهای» و «شائو جییائی» نیز همچنان در تیم چین هستند.

کریمی بازیکنی که به نام «مارادونا آسیا» شهرت دارد و اخیرا از بایرن مونیخ جدا شده، اظهار داشت: تمام انگیزه ما این است که انتقام آخرین باخت به چین را بگیریم. بازیکنان هم قسم شده‌اند که به این هدف برسیم. این تنها چیزی است که در حال حاضر به آن فکر می‌کنم.

از سوی دیگر صدرنشینی در گروه سوم این ارزش را دارد که تیم مذکور مجبور به سفر به کشوری دیگر برای انجام دیدار مرحله یک چهارم نهایی نیست.

از آنجا که رقابت‌های چهاردهمین دوره جام ملت‌ها در چهار کشور مالزی، اندونزی، ویتنام و تایلند برگزار می‌شود، تیم دوم هر گروه باید به کشور دیگری سفر کند تا دیدار یک چهارم نهایی را انجام دهد. خبرگزاری فرانسه در ادامه می‌نویسد: لطمه دیگری که به تیم ایران وارد شده، محرومیت «امیر قلعه‌نویی» از نشستن روی نیمکت است که به خاطر پرتاب یک بطری آب به داخل زمین در جریان پیروزی ۲ بر ۱ مقابل ازبکستان، توسط داور اخراج شد.

قلعه‌نویی با اشاره به این موضوع گفت: من بطری را به سمت یکی از بازیکنان خودپرت کردم و اصلا حقم نبود که اخراج شوم اما بدون اعتراض زمین را ترک کردم. تعجب می‌کنم که از نشستن روی نیمکت در دیدار بعدی محروم هستم.

مرحله نیمه نهایی جام ملتهای سال، ۲۰۰۴ تنها باخت تیم ایران به چین بود اما تیم تحت رهبری «ژو گوانگ هو» در آن سال پدیده جام بود و امسال نیز با پیروزی ۵ بر ۱ مقابل مالزی، پرگل‌ترین برد را تاکنون رقم زده اند.

ژو گفت: ایران بدون شک قوی‌ترین تیم گروه است و باید با شیوه‌ای متفاوت از دیدار با مالزی، بازی کنیم.

به گفته وی «نیمه نهایی سال، ۲۰۰۴ داستان دیگری است. اکنون شاید برخی بازیکنان تجربه‌هایی داشته باشند اما تمرکز ما روی تیم کنونی ایران است».

تیم ایران به خاطر تفاضل گل کمتر، بعد از چین در گروه سوم، دوم است و اگر بتواند صدرنشین شود، از سفر اجباری برای انجام دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی، خلاص می‌شود.