حادثه در سالن ژیمناستیک شیرودی

مجهز نبودن سالن ژیمناستیک شیرودی باز هم حادثه آفرید

حدود پنج سال پیش در جریان تمرینات تیم ملی ژیمناستیک بانوان ایران حادثه‌ای به دلیل تجهیز نبودن سالن‌ تمرین شیرودی رخ داد. در آن روز فاطمه حسین‌پور، یکی از نفرات اصلی تیم ملی هنگام تمرین روی قسمتی از سالن که تشک نداشت، فرود آمد و از ناحیه گردن قطع نخاع شد. حسین‌پور هنوز از دریافت برخی حقوق خود محروم است، این خاطره تلخ به مرور زمان در حال فراموش شدن بود که بروز حادثه‌ای مشابه دیگر نشان داد تا بیش از پیش باید در خصوص استاندارد سالن‌های ژیمناستیک تردید کنیم.

۱۵ تیر ماه ۸۶ در سالن ژیمناستیک شهید شیرودی «فاطمه اکرمی» قهرمان ایران و تورنمنت بین‌المللی ساری در حال پرش از روی خرک بین چاله و پیست فرود آمد. پس از این حادثه مچ پای چپ اکرمی از سه نقطه دچار شکستگی شد.

برای اطلاع از وضعیت فاطمه اکرمی با مادر او گفت‌وگویی انجام دادیم:

حادثه‌ چگونه اتفاق افتاد؟

فاطمه در ورزشگاه شیرودی در حال تمرین بود. در حال انجام پرش از روی خرک بود که در هنگام فرود بین چاله و پیست فرود آمد و در همان لحظه مچ پایش شکست. پس از مراجعت به پزشک گفت که سه نقطه پای او شکسته است و جراحی شد. پزشکان گفته‌اند که حداقل ۶ ماه طول می‌کشد تا پایش بهتر شود.

وضعیت فاطمه چه‌طور است؟

از لحاظ جسمانی یک مریض روی تخت خوابیده با پای شکسته تعریفی ندارد. به احتمال زیاد طی چند روز آینده مرخص می‌شود. اما، او دیگر آن فاطمه قبل نیست.

مسوولان فدراسیون ژیمناستیک برای ملاقات آمدند یا نه؟

محتشمی رییس و تقوایی نایب رییس بانوان فدراسیون از فاطمه ملاقات و قول همکاری لازم را دادند. هم‌اکنون برای ما مهم‌ترین چیز خوب شدن سریع‌تر فرزندمان است.

امکانات سالن اختصاصی ژیمناستیک ورزشگاه شیرودی چگونه است؟

امکانات این مجموعه بسیار ضعیف است و این مساله را بارها به مسوولان فدراسیون اطلاع داده بودیم اما، هیچ کاری برای تجهیز این سالن انجام ندادند. با این کارها با جان بچه‌های مردم بازی می‌کنند. برای تجهیز سالن گفتند که بگذارید شهریه‌های ترم تابستان را بگیریم، بعد فکری می‌کنیم. حرکتی که فاطمه روی زدن آن دچار مصدومیت شد در ایران تنها به تعداد انگشتان یک دست می‌توانند اجرا کنند و مطمئن هستم که نمی‌توانند ژیمناستی مانند دخترم را تربیت کنند. با این اوضاع سالن‌ها و رسیدگی مسوولان، کار قهرمانی کردن در ایران حماقت است.

احمد محتشمی، رییس فدراسیون ژیمناستیک نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: این حادثه تلخ مقداری طبیعی است. به هر حال کار قهرمانی سخت است و مشکلاتی دارد. البته وضعیت تجهیزات سالن و شرایط مربی هم در این مساله دخیل هستند. طبق قانون جوابگوی اصلی چنین اتفاقاتی مربی است.

وی افزود: پیست سالن پایین ورزشگاه شیرودی مشکل داشت که ما برای بانوان ملی‌پوش سالن بالا که مجهزتر بود را در نظر گرفتیم. ولی ظاهرا مربی‌شان از قبل هماهنگ نکرده بود.

رییس فدراسیون ژیمناستیک با تاکید بر این‌که فاطمه اکرمی قطعا دوباره می‌تواند ورزش کند، خاطرنشان کرد: او در زمان رشد است و به زودی شکستی پایش ترمیم می‌شود. مشکل خاصی وجود ندارد. از سوی دیگر ما تلاش کردیم تا بهترین پزشکان درمان او را برعهده بگیرند.

محتشمی درباره ارسال نامه برخی از والدین ژیمناست‌ها برای تجهیز سالن شیرودی گفت: آنها درخواست کرده‌اند اما، چقدر می‌توان به خواسته آنها عمل کرد. بازسازی سالن به هیات تهران برمی‌گردد و تجهیز سالن به اعتبار نیاز دارد.