ایران با لژیونرهایش به دنبال چهارمین قهرمانی آسیا

تیم فوتبال ایران با تکیه بر لژیونرهای اروپایی خود قصد دارد برای چهارمین بار به عنوان قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دست پیدا کند.

خبرگزاری فرانسه پیرامون حضور تیم فوتبال ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا گزارش داد: آندرانیک تیموریان از بولتون، مهدی مهدوی‌کیا از اینتراخت فرانکفورت، رحمان رضایی از لیورنو، وحید هاشمیان از هانوفر و علی کریمی که فصل گذشته برای بایرن مونیخ بازی می‌کرد، نفرات کلیدی تیم فوتبال ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به شمار می‌آیند. تیم فوتبال ایران برای بالای سر بردن جام قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کار دشواری پیش رو دارد. این تیم در رقابت‌های جام جهانی سال گذشته با دو شکست مقابل مکزیک و پرتغال و یک تساوی مقابل آنگولا، از دور رقابت‌ها حذف شد تا آنجا که برانکو ایوانکوویچ، سرمربی و محمد دادکان رییس فدراسیون فوتبال ایران به خاطر جریحه دار شدن غرور مردم ایران از آنها عذرخواهی کردند. در ادامه این گزارش آمده است: در حال حاضر امیر قلعه‌نویی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده دارد و برای بازی نخست مقابل ازبکستان که در تاریخ ۱۱ ژوییه برگزار می‌شود تحت فشار است. تیم ملی ایران در گروه C رقابت‌ها با تیم‌های ازبکستان، چین و مالزی همگروه است و قلعه‌نویی خوب می‌داند که مردم ایران شکست در این رقابت‌ها را نمی‌پذیرند.

ایران تا به حال ۳ بار در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ به عنوان قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دست پیدا کرده اما بیشتر بازیکنان فعلی پس از آخرین قهرمانی ایران در این رقابت‌ها هنوز متولد نشده بودند.

قلعه‌نویی گفت: ما طرح ویژه ای برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا داریم با این حال این به تنهایی متضمن موفقیت ما در این رقابت‌ها نیست. بهتر است که در این خصوص جام جهانی ۲۰۰۶ را مثال بزنم. فوتبال رو ندارد. در حالی که قلعه‌نویی در این رقابت‌ها حسین کعبی، مهدی مهدوی کیا و جواد کاظمیان را در سمت راست زمین دارد، منطقه چپ تیم ملی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. وی گفت: ما باید با تقویت سمت چپ تیم ملی، در این دو منطقه تعادل برقرار کنیم.

ایران در این رقابت‌ها علی دایی را به خدمت نخواهد داشت. او با بیش از ۱۴۹ بازی ملی، ۱۰۹ گل به ثمر رسانده با این حال در ماه مه از فوتبال خداحافظی کرده است. با این همه تیم ایران در راه حضور در این رقابت‌ها، آماده سازی خوبی را پشت سرگذاشته است. تیم «ب» ایران در رقابت‌های غرب آسیا با شکست عراق به عنوان قهرمانی رسید و تیم اصلی هم غروب دوشنبه با ۸ گل جاماییکا را درهم کوبید. تیم فوتبال چین بیش از سایر تیم‌های این گروه باعث ترس وحشت ایران می‌شود. این تیم در مرحله نیمه نهایی دوره قبل رقابت‌ها موفق به شکست تیم ملی ایران شده البته مهدوی‌کیا کاپیتان ایران معتقد است که تمام تیم‌های گروه تیم‌های قدرتمندی هستند. وی گفت: ازبکستان یکی از تیم‌های منطقه آسیای مرکزی است و فوتبال این تیم شباهت بسیاری به تیم‌های اروپایی دارد. به نظر من ازبکستان رقیب خطرناکی است. چینی‌ها هم همواره در سال‌های گذشته مقابل ایران شکست خورده‌اند و قطعا آنها در این دوره از رقابت‌ها تلاش می‌کنند به این موضوع پایان دهند.

در پایان این گزارش به نقل از مهدی مهدوی‌کیا آمده است: مالزی تیم از پیش باخته ای نیست چون از شرایط میزبانی این رقابت‌ها برخوردار است. در مجموع باید بگویم تیم ایران در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کار دشواری پیش رو دارد.