از اهمال قرمز تا اعمال آبی

تیم فوتبال استقلال تهران در بازار نقل و انتقالات لیگ هفتم با سیاست خاصی حرکت می‌کند، اما پرسپولیس خط‌ مشی مشخصی ندارد.

یک هفته از فصل نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال در سال ۸۶ می‌گذرد، اما فعالیت خاصی در این عرصه مشاهده نمی‌شود.

بازیکنان و مدیر برنامه‌ها مشغول بررسی پیشنهادات میلیونی باشگاه‌ها هستند و اثری از بمب‌های خبری دیده نمی‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که رکود بازار موقتی است. طرفداران میلیونی استقلال و پرسپولیس منتظر هستند تا ببینند مدیران جدید باشگاه‌های محبوبشان در این عرصه چگونه فعالیت خواهند کرد، اگرچه مسوولان هر دو تیم قول قهرمانی داده‌اند. بنابراین، در قرار دادن خشت اول برای لیگ هفتم باید دقت کنند.

مسوولان دو باشگاه پرطرفدار در ظاهر قصد به خدمت گرفتن بازیکنی از تیم رقیب را ندارند، اما مبارزات پنهانی دو باشگاه برای خرید بهتر آغاز شده است.

در فهرست خرید دو باشگاه مشترکاتی دیده می‌شود، اما این نقاط اشتراک اکنون خیلی پررنگ‌ نیست.

حبیب کاشانی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیازهای تیمش را صراحتا بیان کرده است. ۲‌هافبک، ۲ مدافع و ۲ مهاجم طراز اول در فهرست خرید قرمز‌ها دیده می‌شود. تیمی که سرمربی آن (افشین قطبی) به صورت شفاهی و نه مکتوب به این سمت برگزیده شده و اکنون به جام ملت‌های آسیا و کره جنوبی فکر می‌کند تا پرسپولیس، اطلاعی از فهرست بازیکنان آینده خود نداشته باشد.

اما مدیرعامل فهرست خرید دارد، فهرستی که احتمالا از سوی حمید استیلی، دستیار اول قطبی در اختیارش قرار گرفته است.

منابع خبری نزدیک پرسپولیس می‌گویند: عادل کلاه‌کج از فولاد، مرتضی اسدی از صباباتری، محسن خلیلی و جلال حسینی از سایپا در فهرست خرید دیده می‌شوند. اما هنوز خبری از توافق نهایی با هیچ‌ بازیکنی منتشر شده است.

پرسپولیس در فصل آینده به دروازه‌بان نیاز ندارد. مهدی واعظی، فرشید کریمی و علیرضا حقیقی، سه سنگربان این تیم هستند.

از باشگاه استقلال اخبار بیشتری به بیرون درز پیدا کرده است. می‌گویند کادر فنی فهرست ۲۰ نفره‌ای را در اختیار مسوولان باشگاه قرار داده است، این فهرست به ۴ اولویت طبقه‌بندی شده است.

در صورتی که به هر دلیل، بازیکنانی که در اولویت اول و دوم قرار دارند جذب باشگاه نشوند، به ناچار نفرات انتهای فهرست خریداری خواهند شد تا استقلال دست خالی نماند.

هرچند تیم سه‌ نفره نقل و انتقالات بازیکنان استقلال یعنی کامران منزوی، بهرام امیری و اصغر حاجیلو برای اثبات توانایی‌های خود تلاش مضاعفی به نمایش خواهند گذاشت.

جذب امیدرضا روانخواه از فجر سپاسی در همین راستا صورت گرفته و این بازیکن به زودی در هیات فوتبال استان تهران، قراردادش را به صورت رسمی ثبت خواهد کرد.

بازگشت فرهاد مجیدی از امارات هم قطعی است. اماراتی‌ها دیگر نیاز به او ندارند، بنابراین استقلال بهترین تیم برای لژیونر برگشت داده شده است.

حضور سهراب بختیاری‌‌زاده و محسن بیاتی‌نیا تا حدود زیادی در استقلال قطعی شده و این دو بازیکن توافق شفاهی انجام داده‌اند.

بنابراین، استقلال فقط ۲ سهمیه لیگ برتر دیگر خواهد داشت که احتمالا این دو جای خالی با مثیم منیعی و آرش برهانی پرخواهد شد.

گفته می‌شود، مازیار زراع بازیکن تیم ملوان مورد نظر‌ حجازی نیست و حضور سعید رمضانی هم منتفی است.

وحید طالب لو با استقلال قرارداد دارد و اگر مهدی رحمتی در این تیم نماند، احتمال دارد خرید یک بازیکن لیگ برتری منتفی شود و به جای آن، سوشا مکانی از فجر جذب شود.

تمام این اتفاقات براساس مذاکرات شفاهی باشگاه‌ها با بازیکنان نوشته شده و تا لحظه‌ای که قرارداد بازیکنان در هیات فوتبال تهران به ثبت نرسد، هر احتمالی وجود دارد.

این در حالی است که مصطفی شهبازی، دبیر هیات فوتبال تهران می‌گوید: چشم ‌انتظار حضور بازیکنان برای ثبت قراردادها هستیم. پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰۰ تا ۱۲۰ بازیکن قرارداد خود را برای فصل آینده در هیات فوتبال ثبت کنند، اما تا به امروز فقط ۲ بازیکن قراردادشان را ثبت کرده‌اند یعنی کمتر از ۲ درصد.

وی افزود: با این شرایط، در روزها و ساعات پایانی فصل نقل و انتقالات شاهد ازدحام بیش از حد در هیات فوتبال تهران خواهیم بود و مجبوریم تا نیمه شب کار کنیم.

گفته می‌شود تاکنون تنها بازیکنی که مورد نظر هر دو باشگاه است، عادل کلاه‌کج کاپیتان ناراضی فصل قبلی فولاد خوزستان است.

استقلال با سیاست‌های مشخص و از پیش تعیین شده، در بازار نقل و انتقالات حرکت می‌کند. حتی اعلام کرده با بازار گرمی بازیکنان مقابله خواهد کرد، اما رقیب دیرینه آنها خط‌ مشی کلی ندارد.

گفته می‌شود مسوولان پرسپولیس در این عرصه بی‌کیاست عمل می‌کنند و متوسل به واسطه‌ها شده‌اند. باید صبر کرد و دید چه فرجامی در انتظار این تیم است، تیمی که سرمربی آن هم شغلش را تکذیب می‌کند.