دوپینگ در مسابقات کشتی قهرمانی کشور

شایعه‌ای دلهره‌آور در کشتی از مثبت بودن ۲۵درصد آزمایشات دوپینگ مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور خبر می‌دهد.

خبر احتمال مثبت بودن نمونه دوپینگ چهار یا پنج کشتی‌گیر در مسابقات آزاد قهرمانی کشور در بابل، مسوولان فدراسیون و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ را به تشکیل جلسه‌ای در روز یکشنبه وادار کرد. اگرچه این کشتی‌گیران جزو نفرات ملی‌پوش سال‌های اخیر نبوده‌اند اما، شنیده‌ها حکایت می‌کنند آنها نفراتی هستند که در سطح مسابقات کشوری مطرح بوده‌اند و امسال نیز در بابل عناوین مختلفی را در اوزان ۶۰، ۷۴، ۹۶ و ۱۲۰ کیلوگرم به دست آورده‌اند. عکس تزیینی است

در این ارتباط گفت‌وگویی با دکتر طاهری سخنگوی ستاد مبارزه با دوپینگ انجام شده که در زیر می‌خوانید:

شایعه شده تعدادی از نتایج تست‌های دوپینگ مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور مثبت است؟

در این رابطه از فدراسیون کشتی یا برزگر سوال کنید اما، فدراسیون کشتی برنامه‌ای جدی را برای مبارزه با دوپینگ آغاز کرده که در نوع خودش منحصر به فرد است. به شفاف سازی معتقد هستیم و جلسه‌ای در روز یکشنبه در فدراسیون داریم که اطلاعیه رسمی فدراسیون پاسخگوی شایعات و مسائلی مربوط به سالم‌سازی و مبارزه با دوپینگ خواهد بود.

در جام تختی با دو نمونه مثبت با چشم‌پوشی برخورد شد و حالا حرف‌هایی شنیده می‌شود که از شایع شدن دوپینگ خبر می‌دهد.

این سوال بسیار قشنگ است اما، من در قالب سخنگوی ستاد مبارزه با دوپینگ منعکس کننده تصمیمات کلان ستاد هستم و نمی‌توانم نظر شخصی بدهم. در این رابطه می‌توانم بگویم که تمام تلاش ستاد این است که براساس قوانین و استانداردهای جهانی عمل کنیم. مدارا کردن در این زمینه معقولانه نیست و یقینا نباید این طور باشد.

به برنامه جدید در کنترل دوپینگ کشتی اشاره کردید، آیا به این چشم‌پوشی‌ها نیز مربوط می‌شود.

یقینا. به همه موارد مربوط می‌شود. فدراسیون کشتی کلاس‌هایی گذاشت و کتابچه‌ای در خصوص دوپینگ به همه استان‌ها و هیات‌ها داد. بعد از آن تصمیم گرفتیم حجم نمونه‌گیری را افزایش دهیم. در مسابقات مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد نیز این کار را انجام خواهیم داد. البته بالا رفتن نمونه‌های مثبت و اعلام آن به «وادا» و فیلا، وضعیت فدراسیون ایران را به خطر می‌اندازد و هدف ما در مورد کشتی که ورزش ملی و مهمی است، این است که با کمترین آسیب‌های بین‌المللی بیشترین مبارزه را انجام دهیم. مصادیق دوپینگ هشت مورد است که مثبت شدن نمونه‌ها یکی از این موارد است. هفت مورد دیگر نیز وجود دارد که شاید شیوع آنها بیشتر از مورد اولی باشد. در اختیار گذاشتن داروها و مواد ممنوعه، همکاری و دادوستد هم از جمله این مصادیق هستند که می‌خواهیم ضمن مبارزی‌ای ریشه‌ای، کمترین آسیب هم در فدراسیون جهانی بخوریم.

آیا همین تفکر باب چشم‌پوشی را باز نمی‌کند.

نه. اصلا. چون ما هشت مصداق از دوپینگ داریم که پرداختن به یک مورد شاید ریشه‌های مخفی و مافیای دوپینگ را خشک نکند. ورزشکار یکی از قربانی‌های دوپینگ است و ما باید آن عوامل و کسانی که دخالت دارند را هم شناسایی و مجازات کنیم. در جلسه روز یکشنبه این مسائل بررسی می‌شوند.