مسابقات فوتبال کوپا آمریکا که از بامداد چهارشنبه با برگزاری دیدار اروگوئه - پرو در ونزوئلا آغاز می‌شود یکی از جام‌های دیرینه فوتبال دنیاست که قدمتی ۹۱ ساله دارد.

این مسابقات از سال ۱۹۱۶ در آرژانتین آغاز شده است. در این دوره چهار تیم آرژانتین، اروگوئه، برزیل و شیلی در یک گروه با هم رقابت کردند که در نهایت اروگوئه با دو پیروزی و یک تساوی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. پس از این تیم آرژانتین، برزیل و شیلی به ترتیب دوم تا چهارم شدند. مسابقات جام کوپا آمریکا طی سال‌های ۱۹۱۷ تا سال ۱۹۲۷ همه ساله به صورت گروهی برگزار می‌شد که طی آن دوران اروگوئه با پنج بار قهرمانی گوی سبقت را از رقبا ربود.

این رقابت‌ها از سال ۱۹۲۹ به مدت هفت سال برگزار نشد تا اینکه در سال ۱۹۳۵ با میزبانی پرو باز هم تیم‌های برتر آمریکای جنوبی به رقابت با هم پرداختند این بار نیز اروگوئه بالاتر از رقبای دیگر بر سکوی نخست ایستاد.

از سال ۱۹۳۷ جمع تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها به شش تیم رسید. طی سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۱ این تعداد به پنج تیم تقلیل پیدا کرد اما مجددا از سال ۱۹۴۲ رقابت‌ها با حضور هفت تیم دنبال شد. از سال ۱۹۴۷ جمع تیم‌های حاضر در این مسابقات به هشت تیم افزایش یافت. طی این سال‌ها آرژانتین برتر از دیگر تیم‌ها بود و توانست حدفاصل سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۷ پنج بار جام قهرمانی را به خانه ببرد.

طی سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۷۵ آرژانتین با چهارو اروگوئه با سه قهرمانی بیشترین قهرمانی را به خود اختصاص دادند.

ترکیب مسابقات از سال ۱۹۷۵ تغییر کرد و تیم‌ها رقابت خود را در سه گروه سه تیمی دنبال کرد. در این سال پرو با اقتدار توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد. از این سال تا سال ۱۹۸۷ مسابقات به صورت گروهی دنبال شد و اروگوئه باز هم با دو قهرمانی

پیشتاز بود.

در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ مسابقات کوپا آمریکا در دو گروه پنج تیمی دنبال شد و از سال ۱۹۹۳ تعداد تیم‌های حاضر بازهم افزایش پیدا کرد و این بار به ۱۲ تیم رسید. مسابقات تا دوره گذشته یعنی سال ۲۰۰۴ به همین منوال دنبال شد.

اما در دهه ۸۰ که مسابقات هر چهار سال یکبار برگزارشد اروگوئه با دو بار قهرمانی در سال‌های ۱۹۸۳ و۱۹۸۷ از آرژانتین پیش افتاد. در این سال‌ها برزیل نیز یکبار در سال ۱۹۸۹ قهرمان شد.

دهه ۹۰ را می‌توان دهه رقابت آرژانتین و برزیل خواند که هر دو تیم توانستند دو‌بار عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهند.

در دنیای فوتبال برزیل بهترین تیم جهان است و با پنج بار قهرمانی در جام جهانی پر‌افتخارترین تیم به شمار می‌آید. اما در مسابقات کوپا آمریکا این قاعده صدق نمی‌کند و مردان سرزمین فوتبال پایین‌تر از آرژانتین و اروگوئه سومین تیم پرافتخار آمریکای جنوبی در این رقابت‌ها هستند.

در رده‌بندی پرافتخارترین تیم‌های مسابقات فوتبال کوپا آمریکا، آرژانتین و اروگوئه هر کدام با ۱۱ بار قهرمانی پرافتخارترین تیم‌ها هستند. پس از این دو تیم برزیل با هفت قهرمانی در رده سوم است. پاراگوئه و پرو نیز هرکدام با دو قهرمانی از تیم‌های حاضر در رده‌بندی پرافتخار‌ترین تیم‌های آمریکا جنوبی هستند. در این جمع می‌توان از کلمبیا و بولیوی نیز یاد کرد که هر کدام یکبار به قهرمانی رسیده‌اند.

کوپا آمریکا از روز چهارشنبه آغاز می‌شود، این بار کدامیک از تیم‌ها قهرمان می‌شوند؟ برزیل؟ آرژانتین؟ اروگوئه ؟ یا شاید ونزوئلا!