حامد مومنی- واقعه تلخی که پس از دربی کاتانیا- پالرمو در سیسیل اتفاق افتاد یک‌بار دیگر عمق خشونت را در فوتبال ایتالیا به تصویر کشید. این هفته و به احتمال زیاد هفته‌های بعد و یا حتی طی سه، چهار هفته آینده تمام دیدار‌های باشگاهی در سری آ و سری ب و همچنین بازی‌های تیم‌ملی ایتالیا لغو شده است تا مسوولان فدارسیون فوتبال ایتالیا تصمیمی جدی برای معضل بزرگ فوتبال کشورشان بگیرند.هرچند روی دادن چنین اتفاقاتی در فوتبال ایتالیا امری عجیب نیست و سران فوتبال این کشور هنوز راهکاری مناسب برای جلوگیری از تکرار آن نیاندیشیده‌اند.دقیقا ۱۲ سال پیش در چنین ماهی بود که یکی از هواداران «جنوا» با ضربات چاقو یکی از طرفداران میلان را از پای درآوردند. این حادثه تنها در فاصله چندمتری ورزشگاه ماسی روی داد و حالا فاجعه‌ای دیگر در درگیری‌های پس از پایان دربی سیسیل روی داده است.به عقیده کارشناسان فوتبال ایتالیا تصمیم لوکاپانکاسی برای به حالت تعلیق درآوردن رقابت‌های فوتبال این کشور صددرصد درست بوده است و شاید این کار نوعی همدردی کوچک با خانواده افسر ۳۸ ساله پلیس امنیتی شهر سیسیل، فیلیپو راسیتی باشد.

پانکاسی هنگامی که ماه گذشته مدیرعامل یکی از باشگاه‌های دسته چهارمی به علت اصابت ترقه‌ای که یکی از هواداران تیم حریف به سوی او پرتاب کرده بود جان خود را از دست داد، وعده داده بود تا طی یک هفته یا حداکثر دو هفته به شدت با خشونت‌های حاضر در فوتبال ایتالیا به مقابله بپردازد ولی ریشه این خشونت آنقدر عمیق است که در فاصله یک ماه پس از آن حادثه در یک تراژدی مشابه جان انسان دیگری به خاطر برگزاری یک مسابقه فوتبال گرفته شد.

پیامدهای این اتفاق آنقدر در سرزمین چکمه فراگیر بوده است که افراد مختلف در پست‌های سیاسی و ورزشی نسبت به آن عکس‌العمل نشان داده‌اند و اکثرا با این دید به قضیه مرگ راسیتی نگاه کرده‌اند که کشته شدن افسر ۳۸ساله بسیار فراتر از مرگ یک انسان است و حتی می‌توان از آن به مرگ فوتبال ایتالیا یاد کرد.

رییس یووه: تعلیق لازم بود

جیووانی کابولی رئیس باشگاه یوونتوس در حمایت از تصمیم رییس فدراسیون فوتبال ایتالیا برای به حالت تعلیق درآوردن مسابقات فوتبال این کشور گفت: «این بهترین تصمیم ممکن بود. ما همه با این تصمیم موافق هستیم. اگر هر کدام از روسای دیگر نیز در این پست بودند وظیفه اخلاقی‌شان حکم می‌کرد که چنین تصمیمی بگیرند. حالا بهترین فرصت است تا در این تعطیلی موقت تصمیماتی درست اتخاذ شود و قوانینی جدید وضع شود که دیگر هیچ وقت شاهد چنین افتضاحات ورزشی نباشیم! پس از وضع قوانین نیز این وظیفه باشگاه‌ها است تا به بهترین شکل ممکن از آنها پیروی کنند.»

میزبانی یورو ۲۰۱۲ در هاله‌ای از ابهام

یکی دیگر از پیامدهای تلخ این اتفاق این بود که پیشنهاد ایتالیا برای دریافت میزبانی یورو ۲۰۱۲ به احتمال زیاد از سوی فیفا رد خواهد شد. چرا که آنچه از سوی مسوولان فیفا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است حفظ امنیت بازی‌ها، بازیکنان و تماشاگران است که تا اینجا مسوولان ایتالیایی عدم توانایی خود را در این زمینه به اثبات رسانده‌اند.اگرچه هنوز پیش‌بینی در این باره که یوفا کدام کشور را به عنوان میزبان یورو ۲۰۱۲ انتخاب می‌کند خیلی زود است ولی بدون شک حادثه تلخ سیسیل که پوئن منفی بزرگ در کارنامه‌ ایتالیایی‌ها ثبت کرده است که به رقبای آنها در انتخاب به عنوان میزبان یورو ۲۰۱۲ کمک زیادی می‌کند