دنیزلی: ادعای قهرمانی نکنید

گروه ورزش- روز جمعه هیچکس خوشحال‌تر از مصطفی دنیزلی نبود. این را می‌‌شد به راحتی از چشم‌های آبی مرد ترکیه‌ای پرسپولیسی‌ها خواند. بعد از بازی با برق شیراز وقتی با پرستیژی خاص مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت از طرز حرف زدنش معلوم بود که از زیر فشارهای روانی زیادی خارج شده است. پرسپولیس چند هفته بود که نتیجه نمی‌گرفت و همه روی دنیزلی زوم کرده بودند و او را عامل اصلی ناکامی‌های این تیم می‌‌دانستند! خودش هم این موضوع را درک کرده بود او در این مورد می‌گوید: «شاید باور کردن آن برای خیلی‌ها سخت باشد. اما تا به حال این شرایط را تجربه نکرده بودم. پرسپولیس تیم بزرگی است و هر نتیجه‌ای که می‌گیرد هواداران نسبت به آن واکنش نشان می‌‌دهند. شرایط سختی بود و منتظر بودم تا با یک پیروزی همه چیز را به شرایط عادی برگردانم. خوشبختانه این اتفاق (هر چند دیر) افتاد تا پرسپولیس روزهای خوبش را هم تجربه کند. به هواداران می‌گویم که منتظر اتفاقات جدیدی باشند و تغییرات پرسپولیس را ببینند». دنیزلی اعتراف می‌کند که روزهای سختی را تجربه کرده. شاید آن زمان که پای برگه قرارداد یک‌میلیارد تومانی را امضا می‌کرد هرگز فکرش را نمی‌کرد که روزی در این شرایط قرار بگیرد. دنیزلی اما در ادامه حرف‌های دیگری می‌زند. او می‌گوید که در این مدت بیشتر از اینکه به بچه‌هایش فکر کند به مشکلات تیم فکر کرده. «باور کنید همین‌طور بود. فکرم بدجور مشغول شده بود. وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد خود به خود حاشیه‌ها به وجود می‌آیند. پرسپولیس چون تیم بزرگی است همین‌طوری حاشیه دارد، چه برسد وقتی که تیم نتیجه نگیرد. اغراق نکرده‌ام اگر بگویم در این مدت بیشتر از بچه‌هایم به پرسپولیس فکر کرده‌ام». اما پیروزی مقابل برق شیراز تا حدودی خیالش را راحت کرد. روز جمعه نتیجه‌ای در شیراز رقم خورد که روی دیگر سکه را به زمین انداخت.

می‌گویند این بازی نقطه شروع پرسپولیس در تیم فصل دوم بود و بازی‌های تیم دنیزلی تازه از هفته هجدهم دیدنی می‌شود. خود او هم به این باور رسیده و با اشاره به موضوع پیش‌بینی شده می‌گوید: «ما از لحاظ روحی هفته بدی را پشت سر گذاشتیم. در بازی با برق نشان دادیم که راحت گل می‌خوریم و این برای آینده تیم خیلی بد است. پرسپولیس منتظر یک شوک بود تا به شرایط طبیعی‌اش برگردد. روز جمعه این امکان برای من و شاگردانم فراهم شد تا از بازی‌ با برق استارتمان را بزنیم. در سیزده هفته باقی‌مانده از لیگ همه باید منتظر تغییرات جدیدی در جدول رده‌بندی باشند. پرسپولیس دوباره احیا شده و هم در لیگ و هم در جام حذفی امید به قهرمانی دارد.» کاهش فشارهای روانی و گرفتن ۳ امتیاز در خانه حریف شرایط را تغییر داده. به قول دنیزلی پرسپولیس احیا شده و همه باید منتظر تغییرات باشند. با این حال او در ادامه و در اظهارنظری درباره بازی می‌گوید: «درست است که پرسپولیس بازی را برد اما در نیمه دوم حق بازیکنان برق بود که پیروز میدان باشند. بیشتر دقایق نیمه دوم بازی در دست بازیکنان این تیم بود، اما بازیکنان ما از یک اشتباه خط دفاع برق استفاده کردند و بازی را بردیم. همیشه تیم‌هایی که ذوالفقارنسب هدایت آن را برعهده داشته از لحاظ دفاعی در سطح بالایی بوده و به همین دلیل گل زدن به آنها سخت است. فکر می‌کنم مربیان لیگ به راحتی درک می‌کنند که چه شرایطی را تجربه کرده‌ام.»

اما از نکات جالب توجه این بازی تعویض هم‌زمان سه بازیکن توسط مصطفی دنیزلی بود. اتفاقی که در فوتبال ایران کمتر دیده می‌شود. مرد ترکیه‌ای قرمزپوشان به این نکته هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «سه تعویض همزمانی که انجام دادم هم ریسک بود هم یک تاکتیک برای بردن. خوشبختانه همه دیدیم که تعویض‌هایم نتیجه داد. البته من قبلا هم این کار را کرده بودم و شاید در آینده دوباره مجبور شوم چنین کاری را انجام بدهم».

به نظر حالا نیمی از مشکلات پرسپولیس حل شده و این تیم سیزده هفته فرصت دارد تا اختلافش را با تیم‌های صدرنشین جدول رده‌بندی کم کند. برای هواداران پرسپولیس اهمیت زیادی دارد که اگر تیمشان قهرمان نشود حداقل جزو تیم‌های صدرنشین جدول باشد. این نکته مهمی است که دنیزلی به خوبی به آن واقف است. «تمام شرایط را درک می‌کنم. اما روزهای بد پرسپولیس دیگر تمام شد. فاصله امتیازی ما با تیم صدرنشین سایپا چیزی حدود ۱۱ امتیاز است. در شرایط حرفه‌ای جبران ۱۱ امتیاز کار زیاد مشکلی نیست. سیزده هفته ۳۹ امتیاز دارد و هیچ تیمی نمی‌تواند از حالا ادعای قهرمانی کند. مطمئن باشید پرسپولیس تا آخرین روزهای لیگ در کورس قهرمانی است». دنیزلی نسبت به همه چیز خوشبین است. اما برای اثبات ادعاهای او فقط تا پایان لیگ باید منتظر نشست. ناگفته نماند که او قبل از امضای قراردادش قول قهرمانی نداد و گفته بود «اگر پرسپولیس را قهرمان نکند آن را تیم نهم جدول هم نمی‌کند».