امروز فوتبال زنده می‌شود

مرتضی رضایی- دوباره بازی شروع شد. امروز ساعت ۱۶ وقتی رحیم رحیمی‌مقدم، در سوتش بدمد نیم فصل دوم مسابقات لیگ برتر به جریان می‌افتد. جذابیت دوباره برمی‌گردد و پس از چند هفته تعطیلی در اواسط سرمای زمستان، لیگ برتر با تمام حاشیه‌هایش شروع می‌شود. قرار است پرسپولیس و ابومسلم استارت را بزنند. اتفاقات زیادی در تعطیلات نیفتاده، هر چند که تیم‌ها تغییرات زیادی نکرده‌اند اما نتایجی که در نیم فصل اول رقم خورده شرایط را کاملا متفاوت کرد. با این حال پرسپولیس هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده. ابومسلم خداداد عزیزی را سرمربی تیم کرده و استقلالی‌ها همچنان با حاشیه‌های درونی دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها بعد از اینکه مطمئن شدند صمد مرفاوی به تنهایی نمی‌تواند حاشیه‌های تیم را جمع و جور کند یک بار دیگر دست به دامن قلعه‌نویی شده‌اند! اما تیم صدرنشین جدول هم حال و روز چندان خوشی ندارد. شکست مقابل سپاهان و حذف از رقابت‌های جام حذفی خیال بقیه تیم‌ها را راحت کرد که سایپایی‌ها هم شکست‌پذیر هستند! بقیه تیم‌ها چند بازی تدارکاتی انجام داده‌اند و تیم‌هایی مثل برق، فجر و ذوب‌آهن یکی دو بازیکن جدید به ترکیب تیمشان اضافه کرده‌اند. دیگر اتفاق خاصی نیفتاده. همه منتظرند تا نیم فصل دوم شروع شود تا هر چه در توان دارند بریزند روی دایره. همه می‌دانند که نیم فصل دوم جایی برای جبران اشتباهات نیست و کمی غفلت ممکن است تمام شرایط را عوض کند از امروز فقط باید نشست و تماشا کرد. شروع نیم‌فصل همه چیز را ثابت می‌کند.

بوی انتقام می‌آید

پرسپولیس- ابومسلم. اولین بازی از نیم‌فصل دوم مسابقات لیگ برتر. دنیزلی و شاگردانش خاطره خوشی از بازی رفت ندارند. شکست دو بر یک در بازی رفت استرس‌های این تیم را زیاد کرده. به خصوص اینکه پرسپولیسی‌ها در این بازی از همه تشویق هواداران خود محروم هستند و باید در ورزشگاه خالی آزادی مقابل ابومسلم قرار بگیرند. با این حال دنیزلی به شکست دادن سیاه‌جامگاه در تهران خوشبین است اما از بردن قطعی آنها حرفی نمی‌زند و می‌گوید: «پرسپولیس آمده تا در نیم فصل دوم جبران کند. من به پیروزی در استادیوم آزادی خوشبین هستم. هر چند که ورزشگاه خالی از تماشاگر است اما تمام تلاشم را می‌‌کنم تا شکست در مشهد را جبران کنم. دیگر فرصتی باقی نمانده و وقتی برای جبران نیست».

دنیزلی می‌‌داند اگر به ابومسلم ببازد چه اتفاقی می‌افتد. تساوی‌ها و باخت‌های بیش از اندازه در نیم فصل اول، جدایی حمید استیلی، محرومیت چند بازیکن در این مسابقه و... عواملی هستند که ممکن است با یک شکست مقابل ابومسلم تکمیل شوند و جایگاه سرمربی ترک را به خطر بیاندازد. تنها دلخوشی هواداران پرسپولیس این است که آنها به کمک دنیزلی در بازی رفت استقلال را شکست داده‌اند و در رقابت‌های جام حذفی شانس رسیدن به بازی نهایی را دارند. ولی اگر این بار پرسپولیس به ابومسلم ببازد معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد. همه چیز ممکن است، حتی اینکه دنیزلی دیگر رنگ باشگاه پرسپولیس را نبیند!

اما در طرف دیگر شرایط کاملا متفاوت است. ابومسلم دستخوش تغییرات در کادر فنی‌اش شده و با مربی‌ای به تهران می‌آید از یک هفته قبل از بازی جنگ روانی علیه پرسپولیس را شروع کرده.

عزیزی که به خاطر دوستی با شفق (مدیر عامل باشگاه) سرمربی ابومسلم شد در شرایطی روی نیمکت این تیم می‌نشیند که حاضر نیست اعتبار خود را به راحتی در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی از دست بدهد. خداداد خوب می‌داند که شکست دادن پرسپولیس در تهران چه ارزشی دارد. همینکه لقب گربه سیاه روی ابومسلم می‌ماند و اعتبار خودش پیش شفق محفوظ، برای او کافی است. البته با این شرایط اگر ابومسلم به پرسپولیس هم ببازد اتفاقی نمی‌افتد. تیم را میثاقیان بسته و اکبر اوتی باید جوابگو باشد! به خصوص اینکه عزیزی تبحر خاصی در بازی با کلمات دارد و شکست را به خوبی توجیه می‌کند. با این شرایط خداداد باید آنقدر خوب به عنوان سرمربی و نفر اول ابومسلم عمل کند که کسی خاطرات اکبر اوتی و نتایجی که مقابل پرسپولیس و استقلال گرفته را به یاد نیاورد. مطمئنا فرق خداداد و اکبر میثاقیان پس از پایان بازی به خوبی مشخص می‌شود.

دست به دامن امیر

پس از اینکه به مرصاد شیراز باختند و از گردونه مسابقات جام حذفی کنار رفتند شرایط بدتر از قبل شد. بی‌اعتنایی بازیکنان به حذف از این رقابت‌ها و خوشحالی بعضی از آنها در رختکن وضعیت را به گونه‌ای رقم زد تا اختلافات درونی این تیم بیش از پیش شود! حتی کار به جایی رسید که قلعه‌نویی در تمرینات تیم حاضر شد و حرف‌هایی زد که برای خیلی‌ها گران تمام شد. استقلالی‌ها با این شرایط باید مقابل ذوب‌آهن قرار بگیرند. بازی در اصفهان آن هم مقابل تیمی که در خانه به دو تیم بزرگ پایتخت کمتر باج داده است کار مشکلی است. به خصوص اینکه رسول کربکندی گفته استقلال را طوری عذاب می‌دهند که خاطره این بازی را فراموش نکنند! دیروز صمد مرفاوی اظهار نظر خاصی در مورد بازی نکرد. او فقط گفت همه شرایط خوب است. روز سه‌شنبه وقتی برای دومین بار امیر قلعه‌نویی سر تمرینات حاضر شد. آب پاکی روی دست مرفاوی ریخته شد. او آنطور که باید نتوانسته انتظارات را برآورده کند و شاید به همین دلیل هم است که این‌روزها قلعه‌نویی در کنار باشگاه بیشتر دیده می‌شود. البته انصافا مرفاوی برخلاف انتظار در ابتدای فصل نتایج خوبی گرفت و با همین شرایط استقلال در حال حاضر در رده دوم جدول رده‌بندی است، اما باخت به مرصاد و یکی دو نتیجه ضعیفی که آنها در پایان نیم‌فصل گرفتند باعث شد تا همه با چشم دیگری به صمد نگاه کنند. می‌گویند قرار است ترکیب استقلال در بازی با ذوب‌آهن را امیر قلعه‌نویی بچیند. یکی از نزدیکان امیر با شوخی می‌گفت اگر استقلال برد قلعه‌نویی ترکیب را چیده اگر باخت که ...

ما قهرمانیم!

علی دایی در مصاحبه‌‌ای که روز گذشته با خبرگزاری‌ها انجام داده اعلام کرده که سایپا امسال حقش را از لیگ برتر می‌گیرد. این به آن معنی است که سایپا قرار نیست به هیچ وجه کوتاه بیاید. علی دایی غیرمستقیم منظورش را رسانده. او اوایل هم گفته بود که سایپا قهرمان لیگ برتر می‌شود و هنوز هم روی حرفش ایستاده است! برخلاف عقیده خیلی‌ها که فکر می‌کنند شکست مقابل سپاهان و حذف از رقابت‌های جام حذفی نقطه توقف سایپا است خود دایی چنین عقیده‌ای ندارد. او مثل بازی کردنش در تیم ملی همچنان حرفش را تکرار می‌کند و می‌گوید: «ببخشید! من دوست ندارم هیچ تیمی را دست کم بگیرم، اما امسال پتانسیل سایپا به اندازه‌ای است که می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود، عزم خود را جزم کرده‌ایم و باید به هدفمان برسیم. ما فردا در شیراز میهمان این تیم هستیم. تیم شاه غلام همیشه جوان و با برنامه بوده. با اینکه می‌دانم روز سختی مقابل آنها داریم اما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا همین اختلاف امتیاز را با تیم‌های دیگر جدول حفظ کنیم»/

برنامه‌ هفته شانزدهم

* پرسپولیس - ابومسلم

* مس - پاس

* راه‌آهن - برق

* ملوان - سپاهان

* فولاد - پیکان

* صبا باتری - استقلال اهواز

* فجر سپاسی - سایپا