منصور پورحیدری

برای این استقلال چه می‌شود کرد. پاسخ به این سوال نیاز به شناختن عواملی دارد که تیم را اینگونه بیمار کرده است. من هم با هواداران موافقم. آری استقلال خوب بازی نمی‌کند. اما این اتفاق ریشه در سه عامل اساسی دارد؛ ۱- مشکلات مدیریتی ۲- بد بسته شدن تیم ۳ - نقش تعریف نشده قلعه‌نویی در کنار تیم. ۱ - مهم‌ترین عامل از نظر من اوضاع نابسامان مدیریت تیم است و این جنگ و دعواهای هر روزه. هیات‌مدیره هنوز مشخص نیست. هر کس یک حرف می‌زند. هر روز یک نفر را کاندیدای مدیرعاملی می‌کنند و از یک نفر به عنوان سرمربی جدید تیم نام می‌برند. این شرایط باعث شده تا کادر فنی و بازیکنان ندانند تکلیفشان چیست. هر کس دیگری هم در شرایط مشابه مرفاوی قرار داشت با این شرایط تسلطش را از دست می‌داد و منفعل می‌شد.

۲ - اما استقلال امسال از بعد فنی هم مشکل دارد. این تیم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید بسته می‌شد اما تیم امسال حداقل ۳۰درصد نسبت به سال قبل هم ضعیف‌تر است. این یعنی نه تنها تیم تقویت نشده که به شدت هم تضعیف شده است. عنایتی و نیکبخت رفته‌اند جباری هم آسیب دیده ولی تیم هیچ خریدی نداشته که جای خالی آنها را پر کند. استقلال در خط حمله با مشکلات فراوانی روبروست در خط هافبک غیر از کاظمی کسی را ندارد که بازی‌سازی کند و مغز متفکر تیم باشد. نه علیزاده، نه داسیلواو نه دیگر بازیکنان جدید تیم نتوانسته‌اند خلاء رفتن بازیکنان فصل قبل را پر کنند. البته خریدهای هر تیمی امری کاملا سلیقه‌ای است و شاید به نظر من می‌شد با همین پول بازیکنان موثرتری خرید.

۳ - مشکل سوم تیم نقش امیر قلعه‌نویی است. این یک حقیقت است که او عاشق تیم است و سعی دارد به استقلال کمک کند اما حضور او در تیم به شکل فعلی فقط مشکلات را بیشتر می‌کند. او درگیری و مشغله کاری زیادی در تیم ملی دارد و نمی‌تواند به طور تمام وقت در کنار استقلال باشد و رفت‌وآمدهایش هم در این شرایط تنها اثر معکوس می‌گذارد لذا، الف بازگشت ثبات و همدلی به هرم مدیریتی تیم: یادم هست وقتی در دهه نود همراه با استقلال به بازی‌های آسیایی می‌رفتیم اوضاع مالی‌مان به مراتب بدتر از این روزها بود ولی ما موفق می‌شدیم چون اگر پول نداشتیم ولی با هم همدل بودیم. اتفاقی که در استقلال دیده نمی‌شود. ب. این ترکیب برای حضور در لیگ قهرمانان مشکل‌ساز می‌شود. تیم حداقل نیاز به سه بازیکن دارد. سه بازیکن با تجربه و با توان بالا که بتوانند در لیگ قهرمانان خلا یاران رفته را پر کنند. البته به دلیل قوانین لیگ برای نیم فصل دوم هم استقلال مجبور است به همین یاران فعلی اکتفا کند.

ج. اما امیر. او باید تصمیمی قاطع بگیرد یا تمام وقت در کنار تیم باشد و یا این پست را به کسی بسپارد که می‌تواند به صورت تمام وقت بر تیم نظارت کند.