اضطراب!

وضعیت تیم ملی امید در آستانه بازی امروز برابر هنگ‌کنگ، درست مشابه روزهایی است که تعلیق فعالیت‌های فدراسیون فوتبال آنها را سردرگم ساخته بود. حالا، هر چند امیدها در رقابت‌های دوحه بازی می‌کنند، ولی انگار، سردرگمی پابرجاست.

شنبه شب در جریان افتتاحیه رقابت‌‌های آسیایی، سپ پلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال گفت: ایران تا روز ۵دسامبر (سه‌شنبه) باید اساسنامه خود را اصلاح کند. اگر این کار صورت بگیرد تیم امید برای بار دوم از رقابت‌های دوحه حذف خواهد شد، به یکبار پیش از بازی‌های ماه در جریان رقابت‌ها.

این وضعیت، در حالی که ایران یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی در رقابت‌های دوحه است، حسرت‌برانگیز می‌ماند.

بلاتر می‌گوید: «هنوز امکان حذف ایران از بازی‌های آسیایی باقی است.»

امیدها بعد از شکست ۳ بر یک مالدیو، با دلهره حذف مقابل هنگ‌کنگ نه چندان قدرتمند قرار خواهند گرفت.

حریف آسیای شرقی در اولین بازی خود برابر هند به نتیجه تساوی یک‌بریک دست یافت.

این تیم برای مقام دومی گروه به اندازه هند شانس دارد. رنه‌سیموئز، سرمربی ایران می‌گوید: «قدرت واقعی ایران را از این بازی خواهید دید.»

شاگردان مرد برزیلی در دیدار اول چنگی به دل نزدند. زدن ۳گل به مالدیوی که همواره تیمی زمین‌خورده برابر ایران است، دور از انتظار بود.

هر چند آرش برهانی می‌گوید: «فوتبال مالدیو پیشرفت کرده و باید برد تاریخی ۱۲ بر صفر برابر این تیم را فراموش کرد...»

البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که بازی اول در هر تورنمنتی سخت است. برهانی هم به این موضوع اعتراف می‌کند: «دقیقا شک نکنید اگر مالدیو مثلا در بازی سوم به ما می‌خورد، حداقل ۷، ۸بار دروازه‌اش باز می‌شد.»

اینها به کنار، رنه سیموئز می‌گوید: «بچه‌ها نباید هیچ تیمی را دست کم‌ بگیرند.» اما مرور بازی مالدیو به خوبی نشان می‌داد که امیدها، مالدیو را تیمی ضعیف می‌پنداشتند. سیموئز این نکته را تایید می‌کند. برای قهرمانی در دوحه باید تمام حریفان را جدی گرفت، حتی هنگ‌کنگ و هند را. باید در این مورد بیشتر با بازیکنانم حرف بزنم، چون بازی‌های مراحل بعد خیلی سخت‌تر است.

هنوز یک اما وجود دارد در اینکه ایران با قدرت از گروه D صعود می‌کند هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. هنگ‌کنگ و هند هرگز نمی‌توانند مقابل ایران ایستادگی کنند، ولی «اما» به موضوع تعلیق باز می‌گردد، به اینکه سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون فوتبال تا روز سه‌شنبه می‌توانند اساسنامه را تغییر دهند، همین ۴۸ ساعت قبل بود که مهندس علی‌آبادی رییس سازمان تربیت بدنی گفت: «فیفا برای ما ضرب‌الاجل تعیین نکرده است. وی تاکید داشت، هیچ خطری فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند، درست مثل روزهایی که می‌گفت فیفا ایران را محروم نخواهد ساخت.

آیا این بار نباید تهدیدات سپ‌ بلاتر را جدی گرفت تا امیدها دوباره از همان جای اول، ضربه نخورند، جالب اینجا است که دبیر کمیته ملی المپیک در واکنش به اظهارات رییس فدراسیون جهانی فوتبال می‌گوید: «آنها به ما اولتیماتومی نداده‌اند!» و در توضیح این نکته مهم، حرف‌های سپ‌ بلاتر را که در خبرگزاری‌های مختلف جهان بازتاب داشته، رد می‌کند. «اینکه می‌گویند ایران تا روز ۵دسامبر فرصت دارد که اساسنامه خود را تغییر دهد اگر نه از رقابت‌های آسیایی حذف می‌شود، صحت ندارد!

دوباره دلهره و دوباره اضطراب، امیدها لبه تیغ قرار دارند. حذف دوم بی‌شک تلخ‌تر خواهد بود. آرش برهانی می‌گوید: «البته بعید می‌دانم چنین مشکلی پیش بیاید. مسوولان گفته‌اند نگران نباشید».