چهره ۱۲ تیم صعودکننده به مسابقات جام ملت‌های سال ۲۰۰۷ آسیا با ثبت دو رکورد و عنوان صدرنشینی برای تیم ملی فوتبال کشورمان مشخص شد. در مهمترین دیدار روز پایانی این مسابقات که روز چهارشنبه برگزار شد، تیم ملی فوتبال کشورمان با پیروزی ۲ بر صفر مقابل کره‌جنوبی در ورزشگاه آزادی به عنوان صدرنشین گروه دوم راهی مرحله نهایی شد. تیم کشورمان در حالی به عنوان صدرنشین راهی مرحله نهایی شد که دو رکورد آماری مرحله مقدماتی را از آن خود کرد. تیم کشورمان در شش دیدار مرحله مقدماتی شکست نداشت و به همراه ژاپن با دو گل خورده عنوان بهترین خط دفاعی دور مقدماتی را نیز از آن خود کرد.ملی‌پوشان کشورمان در شش دیدار برگزار شده دور مقدماتی صاحب ۴ پیروزی و ۲ تساوی شدند. تیم ایران در این مسابقات برابر چین تایپه به پیروزی ۴ بر صفر رسید. این تیم در دو بازی دیگر دور رفت برابر سوریه و کره‌جنوبی به تساوی دست یافت اما هر سه بازی دور برگشت را با پیروزی به پایان رساند تا با ۱۴ امتیاز به عنوان تیم اول گروه خود راهی مرحله نهایی شود.در پایان مرحله مقدماتی رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا که در ۶ گروه ۴ تیمی آغاز شد تیم‌های ژاپن، عربستان، ایران، کره‌جنوبی، امارات، عمان، استرالیا، بحرین، عراق، چین، قطر و ازبکستان ۱۲ تیمی هستند که توانستند با کسب بیشترین امتیاز به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه خود راهی مرحله نهایی این دوره از مسابقات شوند.

تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی با ۱۴ امتیاز به مرحله نهایی این دوره از مسابقات صعود کرد که سه تیم ژاپن، عربستان و قطر با ۱۵ امتیاز به این مرحله صعود کرده بودند. عنوان بهترین خط دفاع به همراه ژاپن در حالی برای کشورمان به دست آمد که این تیم در بین تیم‌هایی که دارای بهترین خط حمله بودند جایی نداشت. در این بخش تیم عربستان با ۲۱ گل زده دارای بهترین خط حمله آسیا است و تیم‌های ژاپن و کره جنوبی با ۱۵ گل زده، عمان و قطر و ازبکستان با ۱۴ گل زده در رده‌های بعدی قرار دارند. تیم کشورمان در این مرحله ۱۲ گل به ثمر رسانده است.

با مشخص شدن چهره ۱۲ تیم صعودکننده به مرحله نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ عملا پرونده دور مقدماتی بسته شد. این ۱۲ تیم به همراه چهار، میزبان این دوره از مسابقات یعنی تایلند، مالزی، اندونزی و ویتنام، ۱۶ تیمی خواهند بود که مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ را برگزار خواهند کرد. قرار است مراسم قرعه‌کشی این مسابقات روز ۸ آذر‌ماه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار شود تا تیم ملی کشورمان حریفان خود را در مرحله نهایی شناسایی کند.