بازگشت ژنرال - ۲۷ آبان ۸۵

اکبر خان‌محمدی- کاملا قابل پیش‌بینی بود. با عملکرد ضعیفی که مرفاوی در چند ماه گذشته داشت می‌شد پیش‌بینی کرد که امیر قلعه‌نویی دوباره به استقلال برمی‌گردد. او بعد از بازی ایران- کره با نجف‌نژاد تماس گرفت و گفت: «من در اختیار شما هستم. بازی‌های تیم‌ملی تا سال آینده تعطیل شد». این حرف‌هایی بود که سرمربی تیم‌ملی با مدیرعامل استقلال زد. با صحبت‌های قلعه‌نویی، نجف‌نژاد کارش را شروع کرد. او از پنج‌شنبه رایزنی‌هایش را شروع کرد تا فدراسیون اجازه حضور قلعه‌نویی در استقلال را بدهد. اما تا به این لحظه فدراسیون فوتبال هیچ نظری در این باره نداده است. از نظر کیومرث هاشمی سرپرست فدراسیون این کار درست نیست. «در هیچ جای دنیا ندیده‌ام سرمربی تیم‌ملی در باشگاه هم مربیگری کند. در ایران هم تعصبات فوتبال خیلی بالا است. اگر قلعه‌نویی بخواهد روی نیمکت استقلال بنشیند مشکل‌ساز می‌شود. به هر حال سعی می‌کنیم جواب باشگاه استقلال را زودتر بدهیم».

حضور قلعه‌نویی به عنوان سرمربی در استقلال از لحاظ قانونی مشکل ندارد. استقلالی‌ها برای اینکه او دوباره روی نیمکت بنشیند باید یک نفر را از لیست مربیان خط بزنند. به احتمال فراوان ساکت الهامی که از اوایل فصل فقط در تمرینات حاضر می‌شد از لیست مربیان استقلال در فدراسیون حذف می‌شود و قلعه‌نویی به جای او به نیمکت برمی‌گردد. این تغییر و تحول نیز از لحاظ قانون قابل اجرا است.

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس امور حقوقی فوتبال می‌گوید: «سرمربی، سرپرست تدارکات و پزشک نفراتی هستند که اجازه نشستن روی نیمکت را دارند. این تعداد نفرات یک عدد ثابتی دارند که اگر یک باشگاه بیشتر از اینها مربی داشته باشد، کارت ورود روی نیمکت صادر نمی‌شود. از نظر فیفا هر تیم فوتبال هر موقعی که می‌خواهد سرمربی تیم را عوض کند می‌تواند یک نفر را خط بزند».

بازگشت قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تصمیمی است که مدیرعامل استقلال گرفته. او از قلعه‌نویی خواسته تا فقط به عنوان سرمربی در استقلال کار کند و اگر می‌خواهد مدیر فنی باشد، از تیم جدا شود. نجف‌نژاد می‌گوید: «قلعه‌نویی فقط سرمربی می‌شود. ما به عنوان مدیر فنی او را قبول نداریم. اگر می‌خواهد به استقلال کمک کند باید روی نیمکت بنشیند». این در حالی است که سرمربی تیم‌ملی در برنامه‌هایش می‌خواست از دور تیم را هدایت کند و روی نیمکت نشیند. با این حساب او در شرایط سختی قرار گرفته. به همین خاطر از مسوولان فرصت خواسته تا جواب بدهد.

البته حرف‌های ضدونقیضی درباره بازگشت قلعه‌نویی وجود دارد. بعضی‌‌ها می‌گویند عملکرد ضعیف مرفاوی و بازی‌های بد استقلال در چند ماه گذشته باعث شد تا مسوولان این باشگاه قلعه‌نویی را دوباره به تیم برگردانند. اما نظری جویباری سرپرست استقلال می‌گوید: «به نظر من آمدن قلعه‌نویی به استقلال نشانه ضعف مرفاوی نیست. بلکه می‌خواهیم آنها در کنار هم و با استفاده از تجربیات خود استقلال را در جام باشگاه‌های آسیا موفق کنند». اما قلعه‌نویی نمی‌تواند در جام باشگاه‌های آسیا استقلال را همراهی کند.

چون در آن روزها تیم‌ملی هم در جام‌ملت‌ها بازی دارد و به همین خاطر حضورش در این بازی‌ها امکان‌پذیر نیست. مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای بیفتد و فدراسیون تصمیم بگیرد سرمربی جدیدی به تیم‌ملی بیاورد که با نتایج خوبی که تیم‌ملی در زمان حضور قلعه‌نویی کسب کرده این موضوع منتفی است.

بازگشت قلعه‌نویی به استقلال مشکلات زیادی در پی دارد. اگر قلعه‌نویی بخواهد در استقلال مربیگری کند باید نظر کیومرث هاشمی و بقیه مسوولان فدراسیون را جلب کند. اگر هم مسوولان فدراسیون موافقت نکنند باید قید استقلال را بزنند تا مسوولان استقلال به دنبال سرمربی جدیدی باشند. همه چیز به تصمیم فدراسیون و نظر قلعه‌نویی بستگی دارد. اما طبق شنیده‌ها سرمربی تیم‌ملی از امروز در تمرینات استقلال حاضر می‌شود و فدراسیون اجازه حضور سرمربی روی نیمکت آبی‌ها را می‌دهد.