شمارش معکوس برای تعلیق فوتبال ایران

تنها ۲۴ساعت به پایان مهلت فیفا باقی مانده و در این مدت کوتاه احتمال تغییر اساسنامه وجود ندارد. فیفا فردا حکم تعلیق فوتبال ایران را صادر می‌کند، حکمی که برای فوتبال مثل سکته ناقص می‌ماند عواقب تعلیق

تعلیق فوتبال ایران ضرر بزرگی به فوتبال می‌زند. مهم‌ترین آن حذف نام ایران در قرعه‌کشی جام ملت‌ها است. فیفا به جای ایران، سوریه را به مرحله نهایی جام ملت‌ها می‌فرستد، در حالی که تیم ملی توانسته با نتایج خوبی که گرفته، پیش از انجام بازی آخر خود صعودش را مسجل کند. یکی دیگر از مشکلات این است که مدرسان فوتبال مثل محصص و معینی نمی‌توانند در آسیا تدریس کنند. استقلال و سپاهان هم نمی‌توانند در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کنند. در کل تمام فعالیت‌های بین‌المللی فوتبال ایران تا مدت‌ها تعلیق می‌شود.

گروه ورزش- فوتبال ایران تعلیق می‌شود. فیفا دیروز حکم تعلیق فوتبال ایران را آماده کرد تا چهارشنبه ۲۴/۸/۸۵ طبق مهلتی که قبلا داده بود، آن را اعلام کند این خبر را یک منبع آگاه در فدراسیون می‌دهد. با این حساب فوتبال ایران هم مثل نیجریه، کامبوج و ... به حالت تعلیق درمی‌آید. فیفا قبل از ایران، چند کشور دیگر را هم به حالت تعلیق درآورد. آنها حتی فدراسیون برزیل را هم تهدید کردند تا حساب کار دست فدراسیون ایران هم بیاید. کارهای فیفا نشان می‌دهد که آنها با هیچ کشوری شوخی ندارند و به نام برزیل و ایران با یک چشم نگاه می‌کنند. دعوای دادکان و علی‌آبادی آنقدر طول کشید تا کار به جاهای باریک کشیده شود. رییس سابق فدراسیون فوتبال معتقد بود در زمان ریاست علی‌‌آبادی روی کار نیامده که به دستور رییس سازمان تربیت‌بدنی از کار برکنار شود. دخالت دولت در برکناری رییس فدراسیون فوتبال طبق قانون فیفا قابل‌قبول نیست. اما مسوولان سازمان تربیت‌بدنی معتقدند که طبق اساسنامه فیفا دست به این کار زدند.

این مشکلات از زمان مهرعلیزاده به وجود آمد. او در زمان ریاست خود بر سازمان تربیت‌بدنی یک‌ بند به قانون فیفا در اساسنامه فوتبال ایران اضافه کرد و در آن نوشت که دولت با نظارت سیستم در هر زمان می‌تواند رییس فدراسیون‌ها را بر کنار کند. البته این بند از نظر فیفا مردود است و دولت نمی‌تواند در ورزش دخالت کند. حتی فدراسیون نیجریه هم به این خاطر به حالت تعلیق درآمد. در آن کشور هم دولت در کارهای فدراسیون فوتبال دخالت کرد تا فوتبال نیجریه تا مدتی فعالیت نداشته باشد. البته اعضای سازمان تربیت‌بدنی حرف دیگری می‌زنند. آخوندی سخنگوی سازمان تربیت‌بدنی می‌گوید: «تعلیق ایران به دخالت دولت در برکناری دادکان مربوط نمی‌شود. فیفا استعفای شفاهی دادکان را قبول ندارد. دادکان باید کتبا استعفایش را به فیفا بدهد تا با تایید استعفا مجمع تشکیل شود و رییس فدراسیون جدید معرفی شود. همه چیز دست دادکان است نه سازمان تربیت‌بدنی.»

یکی دیگر از اعضای سازمان تربیت‌‌بدنی که نمی‌خواهد نامش فاش شود علنا توپ را به زمین فدراسیون قبلی می‌اندازد. او معتقد است که دادکان آنقدر در استعفایش تعلل کرد تا مهلت فیفا به روزهای آخرش برسد: «اگر فوتبال ایران تعلیق شود، دادکان باید پاسخگوی مردم و دولت باشد.»

اما رییس سابق فدراسیون یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «مسوولان سازمان تربیت‌بدنی چند بار گفتند که به استعفای دادکان احتیاج نداریم و خودمان با رایزنی در فیفا می‌توانیم رییس فدراسیون جدید را معرفی کنیم.»

اما تعلیق فوتبال ایران ربطی به استعفای دادکان ندارد. حتی استعفای او هم دردی را دوا نمی‌کند. فقط علی‌‌آبادی می‌تواند ایران را از خطر تعلیق دور کند. او می‌تواند با یک نامه اساسنامه را تغییر دهد و به فیفا بفرستد تا همه چیز تمام شود. اما طبق شنیده‌ها علی‌آبادی قصد انجام این کار را ندارد. او می‌خواهد تقصیرها به گردن دادکان بیفتد. به هر حال تعلیق فوتبال ایران مثل یک توپ بازی شده است. رییس سازمان تربیت‌بدنی بازی را به طرف دادکان می‌کشاند. دادکان هم همین کار را برای علی‌آبادی انجام می‌دهد.

واضح است که فقط ۲۴ساعت تا آخرین مهلت فیفا باقی مانده و امکان تغییر اساسنامه وجود ندارد. حالا معلوم نیست که فوتبال ایران تا چند ماه به حالت تعلیق در می‌آید و چه سرنوشتی در انتظار فوتبال ایران است.