او استعفا نمی‌دهد

اطلاعیه دادکان دیروز منتشر شد. اما این اطلاعیه طوری نبود که پیش‌بینی می‌شد. یعنی دادکان ناگفته‌هایش را

نگفته بود. البته همان طور که همه می‌دانستند، دادکان باز هم استعفا نداد زمان‌آبادی: قرار نیست استعفا بدهد

گروه ورزش - این روزها بیشتر از هر کس دیگری نزدیکان دادکان هستند که از کارهای او خبر دارند. افرادی نظیر مجدقوانلو، پهلوان و زمان‌آبادی.

زمان‌آبادی که در زمان ریاست دادکان، سخنگوی فدراسیون فوتبال بود خوب می‌داند دادکان چه فکری در سر دارد: دادکان استعفا نمی‌دهد. اصلا قرار نیست استعفا بدهد. دادکان را عزل کرده‌اند. کسی هم که عزل شده استعفا نمی‌دهد. همان طور که دیدید ایشان آخر اطلاعیه‌اش نوشته در شرایط فعلی امکان فرصتی را برای خدمت نمی‌داند.

فتح‌ا...زاده: دادکان استعفا داده

گروه ورزش - بحث تعلیق فوتبال ایران آن قدر مهم است که دویچه وله هم درباره آن گزارش تهیه کرده. این رسانه گفت‌وگویی با علی فتح‌ا...زاده مشاور عالی باشگاه استقلال انجام داده.

فتح‌ا...زاده، در این مصاحبه گفته: مسوولان فیفا باید با حضور در ایران به حل مشکل به وجود آمده بپردازند. از آنجا که اساسنامه کار فوتبال ایران قبلا آماتور بوده باید تغییراتی در اساسنامه آن ایجاد کنیم.ولی الان فوتبال ایران نباید تعلیق شود چون دادکان از سمت ریاست فدراسیون فوتبال استعفا داده است.

سال‌ها سال بعد، زمانی که اوضاع در فدراسیون فوتبال رو به آرامی است، اتفاقات سال ۸۵ به دست فراموشی سپرده خواهد شد. آن روزها، رییس جدید بر صندلی مدیریت فدراسیون تکیه زده. فدراسیون فوتبال با پشت سر گذاشتن دوران تعلیق احتمالی، «خاطرات تلخ» گذشته را از یاد برده است. خاطراتی که از ظهر غم‌انگیز تابستان تا اواخر زمستان، به وقوع پیوست. آن وقت‌ها، بازی‌های دوحه در آستانه برگزاری بود. فیفا اما در فضایی دیگر، با ارسال نامه‌های متعدد آخرین اولتیماتوم‌ها را به اجرا در می‌آورد. هنوز محمد دادکان، رییس فدراسیون فوتبال استعفا نداده بود. همگان بر این باور بودند که انتخابات ریاست جدید، به بعد از بازی‌های آسیایی موکول خواهد شد. اما بحث اصلی در ورای این دو اتفاق مهم‌تر، تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال بود. آن روزها، تلاش گسترده سازمان برای حل مشکلات، از پله اول تا پله دوم، چیزی فراتر از فاصله‌ای اندک بود. حرکت لاک‌پشتی برای فرار از تعلیق، بعدها نتایج غم‌انگیزی در پی داشت.

سازمان تلاش می‌کرد، از کانال‌های مختلف محمد دادکان را متقاعد به استعفا سازد. وقتی در هفته سوم آبان‌ماه سال ۱۳۸۵، در ملاقات شبانه، محمد آخوندی سخنگوی سازمان تربیت بدنی و تنی چند از مسوولان با ناطق نوری، عضو شورای تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، وزیر سابق کشور برای حل مشکلات، قول مساعد داد. وی، از دوستان نزدیک مصطفی دادکان بود، پس می‌توانست رابطی بین سازمان و پسر «حاج‌» مصطفی باشد. اواسط همان هفته، این بار دادکان و هیات رییسه فدراسیون با دعوت ناطق‌نوری نزد وی رفتند. در آخرین روز هفته، زمانی که درگیری بین سازمان و رییس قبلی فدراسیون، تشدید شده بود یکی از اعضای هیات رییسه با تایید این دیدار گفت: «آقای ناطق نوری تنها از دادکان درخواست داشت که اظهار نظری نکند.» این درخواست، بعدها باعث شد محمد دادکان در پاسخ به اظهارات صریح مسوولان سازمان در تاریخ ۱۷/۸/۸۵ در خبرگزاری ایسنا، ۲ بیانیه صادر کند، یکی در پاسخ به اظهارات اخیر و دیگری در رابطه با مواضع خود.

حالا مدت‌ها از این جریانات می‌گذرد. تداعی آنها، شاید پوزخندی در پی داشته باشد. اتفاقاتی نظیر راه ندادن نایب رییس و دبیر کل فدراسیون در بازی «بوسنی» به جایگاه VIP که تنها ۹۰ دقیقه بعد باعث شد محمد دادکان با مخالفت، رییس سازمان را در رختکن تیم ملی راه ندهد.

سال‌ها می‌گذرد ولی رگه‌هایی از آن اتفاقات در ذهن وجود دارد. باید نامه ویژه محمد دادکان را هم به خاطر آورد. نامه‌ای که دوستان نزدیک او می‌گفتند، مضمونی جز دغدغه‌های دادکان نداشته. آنچنان که حبیب کاشانی، عضو شورای شهر می‌گفت: «این نامه را بنده به دفتر رییس جمهوری رساندم.»

ابقای دادکان؟

روز یکشنبه، تاریخ ۱۴/۸/۸۵ «خانم شهریاری» منشی دفتر دبیرکل موقت فدراسیون لیستی از شماره‌های روسای هیات‌های فوتبال را در مقابل گذاشته. بالای برگه، به خط «مصطفوی» نوشته شده: «از روسا درخواست شود پای نامه‌ای را امضا کنند. نامه‌ای در خصوص آقای دادکان.» فردی می‌گوید: «طوماری بوده علیه رییس سابق.» اما هرگز این خبر مهم، از سوی مقام مسوولی تایید نشد. آن روزها، بحث استعفای محمد دادکان تنها بخش کوچکی از به مخاطره افتادن فعالیت‌های فدراسیون بود. کما اینکه فیفا در آخرین نامه ارسالی خود تغییر اساسنامه و دخالت مقامات سیاسی در فوتبال را، علل تعلیق احتمالی به شمار آورده بود. حالا به قبل بر می‌گردیم.

دو روز گذشته، یعنی جمعه ۱۹/۸/۸۵ . می‌گفتند، تنها استعفای محمد دادکان - نه برکناری توسط سازمان - می‌تواند اتوماتیک‌وار شائبه دخالت سیاست در فوتبال را از بین ببرد. فردی می‌گوید: «تنها راه این است، مهندس علی‌آبادی دادکان را ابقا کند. ایشان ابلاغیه‌ای به دبیر کل سابق یعنی پهلوان بدهند. مجمع برگزار شود. در آنجا دادکان استعفا دهد و استعفایش مورد پذیرش قرار گیرد. بعد رییس جدید روی کار بیاید.» زمان چندانی باقی‌نمانده. سازمان از کانالی دیگر وارد شده. دادکان انگار، استعفا نخواهد داد. فدراسیون در آستانه تعلیق قرار دارد.‌ ای کاش حالا، سال‌ها بعد بود...

منبع: فانیال اسپورت نیوز