لیگ 18 تیمی برای راضی کردن راه‌آهن!

چون تخلف راه‌آهن ثابت شده، این تیم باید سقوط کند. اما فدراسیون فوتبال تعداد تیم‌ها را زیاد می‌کند تا راه‌آهن به لیگ یک نرود عکس‌: پیام پارسا

گروه ورزش- لیگ برتر از فصل آینده با ۱۸ تیم برگزار می‌شود. یک‌سال و نیم پیش صنعت نفت به خاطر بازیکن تقلبی راه‌آهن به فدراسیون شکایت کرد. اما فدراسیون بعد از جلسات متعدد رای را به نفع راه‌آهن صادر کرد تا این تیم به لیگ برتر راه پیدا کند.

اما همه‌چیز اینجا تمام نشد. نفتی‌ها دست‌بردار نشدند و پرونده را به دیوان عدالت اداری دادند. حالا بعد از گذشت یک‌فصل و نیم که راه‌آهن در لیگ برتر و صنعت نفت در لیگ یک توپ زد، دیوان عدالت اداری رای نهایی را صادر کرد. در رای صادره آمده است: «تیم فوتبال صنعت نفت باید به لیگ برتر بیاید.»

به همین خاطر سه‌شنبه پیش مسوولان باشگاه صنعت نفت، نماینده مردم آبادان در مجلس، کیومرث هاشمی، سرپرست فدراسیون،‌ مصطفوی، دبیرکل فدراسیون، شاه‌حسینی و چند تن دیگر در فدراسیون فوتبال حاضر شدند و جلسه‌ای برگزار کردند. در این جلسه گودرزی مدیرعامل صنعت‌نفت گفت: «دیوان عدالت اداری رای را به نفع ما صادر کرده است. صنعت نفت از همین حالا لیگ‌برتر است. به همین خاطر من و مسوولان باشگاه تصمیم گرفته‌ایم که از لیگ‌یک انصراف بدهیم. اصلا دلیلی ندارد که دوباره در لیگ‌یک بازی کنیم.»

صحبت‌های گودرزی تایید شد و به دستور کیومرث هاشمی صنعت نفت از لیگ یک کنار کشید. البته به گفته غفاری، سرپرست نفت آبادان هنوز مسابقات برای آنها تمام نشده و می‌خواهند در جام‌حذفی که از آذرماه شروع می‌شود در مسابقات حاضر شوند تا بازیکنان از شرایط مسابقه دور نشوند. البته آنها برنامه‌ریزی‌های دیگری برای فصل آینده در لیگ برتر دارند. نفتی‌ها می‌خواهند توسط آلفردو کاسمیرو، سرمربی پرتغالیشان در تورنمنت‌های مختلف شرکت کنند.

البته حضور صنعت نفت در لیگ برتر مشکلاتی را هم در پی دارد. اگر این تیم در فصل آینده به لیگ‌برتر بیاید، لیگ هفتم باید با ۱۷ تیم، مسابقات را شروع کند. یک تیم هم هر هفته باید استراحت کند. به همین خاطر مسوولان فدراسیون تصمیم گرفتند که لیگ برتر برای اولین بار با ۱۸ تیم انجام شود. برنامه به این صورت است که تیم شانزدهم جدول به لیگ یک سقوط می‌کند. تیم پانزدهم هم باید در پلی اف با تیم سوم لیگ یک بازی کند. صنعت نفت و دو تیم دیگر هم از لیگ یک به لیگ برتر می‌آیند. با این حساب لیگ برتر با ۱۸ تیم انجام می‌شود که این موضوع هم مشکل‌ساز است. به گفته کارشناسان لیگ ایران توانایی انجام مسابقات زیاد را ندارد. لیگ برتر با ۱۶ تیم دیرتر از لیگ‌های کشورهای دیگر دنیا تمام می‌شود. نصیرزاده می‌گوید: «این حکم برنامه‌ریزی درست و حسابی می‌خواهد. چون لیگ برتر با اضافه شدن دو تیم دیگر دیرتر از همیشه تمام می‌شود. به همین خاطر بازی‌ها باید به طور فشرده انجام شود که این موضوع باید روی حساب انجام شود».

اما مصطفوی دبیرکل فدراسیون معتقد است که برنامه‌ریزی فدراسیون برای لیگ ۱۸ تیمی باید قبل از پایان لیگ ششم انجام ‌شود تا مسابقات بدون مشکل انجام شوند.

البته ۱۸ تیمی شدن لیگ برتر از نظر اکثر مربیان کار خوبی نیست. خیلی از مربیان لیگ برتر از همین حالا شمشیرها را از رو بسته‌اند. مجید جلالی می‌گوید:«لیگ برتر با ۱۶ تیم مشکلات زیادی دارد که هنوز برطرف نشده.

من نمی‌دانم مسوولان فدراسیون برای انجام مسابقات با ۱۸ تیم چه برنامه‌ای دارند. اما فکر می‌کنم فصل آینده مشکلات بیشتر از قبل شود».لیگ هفتم از همین حالا ۱۸ تیمی شده. این تصمیمی است که مسوولان فدراسیون گرفته‌اند.