علی دایی: فقط باید به فوتبال فکر کنیم

گروه ورزش- در اینکه علی دایی امروز تحسین همگان را بر انگیخته، شک و تردیدی وجود ندارد. هنوز ۲ گل او مقابل پرسپولیس فراموش نشده بود که یک گل هم به ابومسلم زد. در ورای گلزنی‌های کاپیتان، او به عنوان سرمربی سایپا روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد. روزهایی توام با برد که بی‌شک برای علی دایی به یاد ماندنی خواهند بود.

او بعد از کناره‌گیری «ورنر لورانت» اینقدر ناگهانی سرمربی سایپا شد که اغلب فکر می‌کردند کاپیتان ناکامی را بار دیگر تجربه کند. ولی علی دایی به واسطه کار با مربیان بزرگ و بازی در سطح اول فوتبال جهان، تمام پیش‌بینی‌ها را به هم زد. حالا، صدرنشینی سایپا تصویری از موفقیت اوست، موفقیتی که اگر ادامه پیدا کند ماه‌ها بعد جا پای او را محکم‌تر خواهد کرد. دیگر کسی به کنار گذاشتن علی دایی از تیم ملی نمی‌اندیشد. او ورق را برگردانده... «واقعا خوشحالم که همه چیز خوب پیش می‌رود. فقط ادامه این روند مرا راضی نگه می‌دارد...» مطمئنا بهترین اتفاق برای دایی، قهرمانی با سایپا است که اگر این اتفاق رخ دهد در اولین گام مربیگری، موفقیتی بزرگ برای کاپیتان خواهد بود. آنچنان که می‌گوید: «با تمام توان بازی خواهیم کرد، با تمام توان...» و این شامل دایی هم می‌شود. او هر چه در چنته دارد رو کرده. کمتر با خبرنگاران سر و کله می‌زند.

می‌گوید: «سرم خیلی شلوغ است. باید دانشگاه بروم. در تمرینات حاضر شوم. روی حریفان کار کنم. دیگر وقتی می‌ماند؟ باید گفت «نه»!

آقای دایی! از سایپا حرف بزنید؟

خدا را شکر می‌کنم. وضعیت تیم بهتر از چیزی است که تصور می‌کردم. بچه‌ها عالی تمرین می‌کنند. چیزهایی که می‌خواهیم به درستی انجام می‌دهند. مطمئنا اگر بازی‌های ما را ببینید متوجه این موضوع می‌شوید. سایپا، خوب زیبا بازی می‌کند. در ۲ بازی قبلی مستحق برد بوده‌ایم. فکر می‌کنم باید پرسپولیس را هم شکست می‌دادیم. برد حق سایپا بود، ولی بدشانسی آوردیم. مطمئنا اگر پنالتی من گل می‌شد، خیلی چیزها تغییر می‌کرد. با این حال تیم انگیزه مضاعفی دارد. بچه‌ها روحیه بالایی به دست آورده‌اند.

سایپا نسبت به گذشته چقدر تغییر کرده؟

چه تغییراتی؟

تاکتیکی و تیمی...

از نظر تاکتیکی مطمئنا تغییراتی داشته‌ایم. سعی کردیم حملات خود را بیشتر کنیم و در کارهای هجومی با قدرت بیشتری ادامه دهیم. البته برای دفاع هم برنامه‌های ویژه‌ای داشته‌ایم که تا اینجا خوب پیش رفته.

در کل الان نمی‌توانم بگویم تیم با گذشته چقدر متفاوت است. تازه ۲ بازی است که من مربی شده‌ام، نیاز به زمان بیشتری داریم. فکر می‌کنم با گذشت زمان، بهتر بشود در این‌باره صحبت کرد.

سایپا صدرنشین لیگ است. چقدر به قهرمانی فکر می‌کنید؟

تمام تیم‌ها با هدف قهرمانی لیگ را شروع می‌کنند. باشگاه سایپا هم با آوردن لورانت، چنین هدفی داشت. حالا که ایشان نیستند، تلاش می‌کنیم تا در بالای جدول بمانیم. هدف، تداوم وضعیت فعلی است. اگر بچه‌ها مغرور نشوند و فقط به فوتبال فکر کنند، به اهداف خود می‌رسیم.

رقیبان خود را در راه قهرمانی شناخته‌اید؟

امسال تمام تیم‌ها خوب هستند. وقتی راه‌آهن قعرنشین از استقلال امتیاز می‌گیرد معلوم می‌شود اغلب تیم‌ها مدعی هستند. الان زود است که بخواهیم در مورد قهرمانی و رقیبان حرف بزنیم. تازه ۷ هفته از شروع لیگ گذشته و بعضی از تیم‌ها تازه دارند جا می‌افتند. مطمئنا هر تیمی که بخواهد در بالای جدول بماند، باید خیلی تلاش کند.

و اما می‌رسیم به خودتان. مربیگری چقدر سخت است؟

منظورتان چیست!

مگر شما مربی سایپا نیستید؟

خدا را شکر می‌کنم که تا اینجا سایپا خوب نتیجه گرفته. واقعا خدا را شکر می‌کنم. این تجربه بسیار خوبی است. آدم هر چی یاد بگیرد، خوب است. الان سعی می‌کنم بیشتر در خدمت تیم باشم. خوشبختانه در سایپا همه همدل هستند و این به موفقیت تیم خیلی کمک کرده. بازیکنان و مربیان هماهنگ هستند. مشکلی در تیم وجود ندارد.

این هفته‌ها خوب گل می‌زنید. اصلا به اینکه آقای گل لیگ شوید، فکر کرده‌اید؟

خوشحالم که تا اینجا ۴ گل برای تیم زده‌ام. هنوز خیلی راضی نیستم، باید گل‌های بیشتری بزنم. با این حال خیلی تو فکر آقای گلی نیستم. مهم موفقیت سایپا است. فرقی نمی‌کند من گل بزنم یا نه. همین که تیم بتواند نتیجه بگیرد، راضی کننده است.

پس مهاجمان دیگر باید خوشحال باشند!

منظورتان چیست؟

بگذریم، شما بعد از بازی پرسپولیس گفتید تماشاچیان به خاطر حرف‌هایی که علیه شما زدند باید محروم شوند. اتفاقا فدراسیون طرفداران این باشگاه را از بازی فجر محروم کرد، ولی چند ساعت بعد اعلام شد به خاطر عید فطر این محرومیت بخشیده می‌شود...

من هم تعجب کردم. این تصمیم فدراسیون عجیب بود. مطمئنا این اتفاقات دوباره تکرار می‌شود. فدراسیون با چنین حرکتی نشان داد که چنین مسائل مهمی برایش اهمیت ندارد. باید با این رفتارها برخورد کرد تا بعدا مشکل‌ساز نشود، نه اینکه یک تصمیمی گرفت و به راحتی آن را عوض کرد.