هرکول همه چیز را جبران می‌کند!

میثم بهرامی- برای جبران همه آن اشتباهات، برای خالی نبودن مسابقات قهرمان جهان از ورزشکاران ایرانی، برای فراموش کردن دوپینگ ۹ وزنه‌بردار ایران و برای گرفتن چهارمین مدال طلای جهانی، حسین رضازاده امشب وزنه می‌زند. هرکول که تنها نماینده ایران در هفتاد و پنجمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان است امشب ساعت ۳۰/۲۱ روی تخته می‌رود تا یک مدال جهانی دیگر را به کلکسیون مدال‌هایش اضافه کند. رضازاده تا حالا ۷ مدال جهانی گرفته که ۳ مدال آن طلا بوده و ۴ مدال دیگر نقره و برنز. از سال ۲۰۰۰ تا حالا رضازاده در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده که قهرمان آن نشود. اما اتقافات اخیر وزنه‌برداری ایران، مسوولان فدراسیون را کمی نگران کرده. البته هرکول در آخرین تمرین خود وزنه ۲۰۰کیلویی را در حرکت یک ضرب بالای سر برد. در تمرین دو ضرب هم وزنه ۲۵۰کیلویی به راحتی بالای سر رضازاده رفت. حد نصاب حسین رضازاده ۴۵۰ کیلوگرم در هر دو حرکت است اما جابرسعیدسالم قطری هم با همین حد نصاب در مسابقات شرکت می‌کند. جابرسالم جدی‌ترین رقیب رضازاده در این مسابقات است که اتفاقا هر دوی آنها در یک گروه قرار گرفته‌اند. ۴۵ وزنه‌بردار شرکت‌کننده در رقابت‌های ۱۰۵+ کیلوگرم در سه گروه تقسیم شده‌اند که رضازاده و جابرسالم در گروه A قرار دارند. رضازاده برای هماهنگی با شرایط آب و هوایی دومینکن از ۱۰ روز قبل به این کشور رفته. او امشب هم مثل همیشه آخرین وزنه‌برداری است که روی تخته می‌رود. این مسابقات در سالن اصلی پروفسور پاولیون شهر سانتا دومینگوی کشور دومینکن انجام می‌شود.

حرف‌های بی‌موقع!

در فاصله ۴۸ ساعت مانده به شروع مسابقات وزن فوق سنگین، کیومرث هاشمی، رییس مرکز توسعه ورزشی همگانی سازمان تربیت بدنی در مصاحبه‌ای جنجالی اعلام کرد: مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری ایران باید هرچه زودتر از دومینکن برگردند. هاشمی در این مصاحبه گفت: «به علی مرادی، رییس فدارسیون وزنه‌برداری نامه‌ای زدم و از او خواستم هرچه زودتر اعضای فدراسیون به ایران برگردند». هاشمی در این نامه همچنین تاکید کرده که مسوولان اعزامی به دومینکن باید هزینه سفر خود را شخصا پرداخت کنند تا این پول از بیت‌المال هزینه نشود. این تصمیم کیومرث هاشمی به خاطر این است که ایران در این مسابقات فقط یک ورزشکار دارد اما ۱۱ نفر از مسوولان فدراسیون برای همراهی او به دومینکن رفته‌اند. رییس، دبیر و سرپرست فدراسیون شاخص‌ترین نفراتی هستند که به این کشور رفته‌اند. البته کیومرث هاشمی این تصمیم را ۲ روز مانده به پایان مسابقات گرفت، در حالی که همراهان رضازاده حدود یک هفته در دومینکن اقامت داشتند.

از طرفی رییس کمیته ملی المپیک هم پنج‌شنبه اعلام کرد: «در حالی که ۹ وزنه‌بردار شاخص ایران محروم شده‌اند، پرداخت ۴۰۰هزار دلار جریمه به فدراسیون جهانی وزنه‌برداری لزومی ندارد». به گفته خبرنگاران ایرانی حاضر در دومینکن، این اظهارنظر در روحیه رضازاده تاثیر منفی گذاشته و ممکن است در وزنه‌زدن او تاثیر منفی بگذارد چون در صورت پرداخت نشدن این جریمه، فدراسیون وزنه‌برداری محروم می‌شود و رضازاده هم نمی‌تواند در المپیک و مسابقات آسیایی دوحه وزنه بزند.