برزگر: تغییرات متعدد مدیریتی تیشه به ریشه کشتی زد

ایپنا- شاید معرفی منصور برزگر برای آنان که از خانواده کشتی محسوب می‌شوند کاری عبث و ملال آور تلقی شود، اما از سویی ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که او قریب به ۳۰ سال هدایت تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان را برعهده داشته و از این رهگذر تجربیات گرانقدری کسب کرده است. این مربی پرتوان و شناخته شده عرصه کشتی جهان بارها از سوی فدراسیون جهانی و مربیان تیم‌های قدرتمند دنیا مورد ستایش قرار گرفته و در نهایت از سوی «فیلا» رسما به افتخار استادی نایل آمد. برزگر اکنون بار دیگر و پس از حدود دو سال دوری از تیم ملی پیروزمندانه از مسابقات جهانی بازگشته است. تردیدی نیست حکایت موفقیت تیم کشتی آزاد در پیکارهای جهانی ۲۰۰۶ چین آن هم از زبان مدیر تیم شنیدنی خواهد بود. به اعتقاد شما دلایل اصلی موفقیت تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی چین چه بود؟

به نظر من اعتقاد به کار داشتن، یکپارچه تمرین کردن، مدیریت واحد، تقسیم کار و در یک کلام کار تیمی‌کردن از جمله دلایل موفقیت آزادکاران در ژوانگ جو چین بود ضمن اینکه این پیروزی برای شخص خاصی نیست، همه زحمت کشیدند و یک کار گروهی و دسته جمعی را انجام داده و حاصل آن را هم گرفتیم. اما بخش دیگر کار پرداختن به بعد فنی بود. من به این نتیجه رسیده بودم که کشتی‌گیران ما در مسابقات چه مشکلی دارند ما اردوهای خودمان را صبح برگزار کردیم، ما کشتی‌گیران را صبح زود بیدار می‌کردیم تا با شرایط عادت کنند.

آیا برای بازی‌های آسیایی دوحه قطر تغییراتی در ترکیب تیم و کادر فنی خواهید داشت؟

خوشبختانه به گفته دوست و دشمن ما نتایج خوبی در چین گرفتیم. کادر فنی هم بسیار خوب، بی‌حاشیه و عالی کار کرد اما برای دوحه در مورد کادر فنی هیچ تصمیمی‌نگرفته‌ایم. همچنان که تکلیف ترکیب تیم هم مشخص نیست. البته قصد داریم به جهت پشتوانه‌سازی و امید دادن به کشتی‌گیران جوان تمامی‌کسانی را که مدنظر کادر فنی هستند را به اردو دعوت کنیم و این قول را می‌دهم که هیچ آزادکاری در هیچ وزنی حاشیه امنیت ندارد و هر لحظه امکان تغییر در ترکیب تیم برای المپیک آسیایی دوحه وجود دارد. بدین ترتیب هیچ کس از هم اکنون انتخاب شده نیست، ملاک ما آمادگی کشتی‌گیران و نظم و انضباط آنها است.

از چه زمانی اردوی آماده سازی المپیک آسیایی دوحه برپا می‌شود؟

مرحله نخست از روز دوشنبه ۲۴ مهرماه آغاز می‌شود. به‌طور کلی اردوها شامل ۴ مرحله خواهد بود که هر مرحله بین ۱۰ تا ۱۲ روز به طول می‌انجامد فقط مرحله آخر کمی‌طولانی‌تر و پرفشارتر از سه مرحله قبلی خواهد بود.

چرا کاپیتان تیم نتوانست به مدال برسد ‌؟

شاید اگر بار دیگر بین حیدری و شیخ اف مسابقه بگذاریم، دلاور ما به راحتی پیروز میدان شود اما فکر می‌کنم حساسیت بالای رقابت‌ها و اینکه حیدری می‌خواست به هر نحوی که شده به مدال دست پیدا کند، موجب شد تا وی در اثر اشتباه به خواسته‌اش نرسد، این شکست حیدری برد شیرین معصومی ‌را هم برای ما تلخ کرد.

از حیدری در دوحه استفاده می‌کنید؟

هنوز مشخص نیست باید با او صحبت کنم تا ببینم چه شرایطی دارد.

شخصا برای تصدی پست ریاست فدراسیون کشتی یک گوش شکسته را می‌پسندید یا یک مدیر توانمند را؟

من یک مدیر توانمند را بیشتر می‌پسندم کسی که بتواند با مدیریت قوی خود پس از سال‌ها به این ورزش سر و سامان بخشد، این را هم فراموش نکنیم که به گفته اکثر عنوان‌دارهای قدیم کشورمان طلایی‌‌ترین دوران تاریخ کشتی ما در زمان آقای قراگزلو رقم خورد، مگر او یک گوش شکسته بود؟ او فقط یک مدیر توانمند و قوی بود. همین امر کافی است، بقیه امور با من مربی و دیگر گوش شکسته‌ها خواهد بود.