کی روش: می‌توانیم کره را شکست دهیم

اظهارات کارشناسان و مربیان ایرانی درباره کی‌روش و تیم ملی

تیم ملی فوتبال ایران با شکست برابر لبنان موجی از ناامیدی را در بین اهالی فوتبال ایجاد کرد تا تردیدها برای صعود این تیم به جام جهانی افزایش پیدا کند. با این حال سرمربی پرتغالی تیم ملی اعتقاد دارد مردانش برای رسیدن به جام‌جهانی هنوز شانس زیادی دارند و باید از آنها حمایت کرد.

تیم ملی فوتبال ایران باتکیه بر بازیکنان پا به سن گذاشته وناکارآمد و هدایت سرمربی پرادعایش، روند ناکامی‌های خود را ادامه داد و مقابل لبنان متحمل شکستی فاجعه بار شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه در شکست برابر لبنان بازیکنان مقصر نبودند و تمام تلاششان را برای رسیدن به پیروزی انجام دادند، گفت: همان‌طور که قبلا نیز گفته بودم راه رسیدن به جام جهانی سخت است، اما ما بعد از این توفان‌ها به آرامش خواهیم رسید. کارلوس کی روش پس از شکست تیم ملی برابر لبنان گفت: تنها مطلب ناراحت کننده در این بازی این بود که ما نتیجه را به حریف واگذار کردیم. ما موقعیت‌های زیادی را خلق کردیم، اما نتوانستیم از آنها استفاده کنیم. ولی در مقابل تیم ملی لبنان از دو موقعیتی که داشت به گل رسید. سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با دفاع از عملکرد بازیکنانش در این دیدار خاطرنشان کرد: به خاطر یک اشتباه نباید بازیکنان را سرزنش کرد. آنها با تمام توانشان بازی کردند و موقعیت‌های زیادی را هم روی دروازه حریف خلق کردند اما در نهایت نتوانستند به پیروزی برسند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا با نمایشی که تیم ملی برابر لبنان داشت می‌توانیم امیدوار باشیم که تیم ملی کره‌جنوبی را شکست دهد، گفت: چرا که نه، ما این توانایی را داریم که بتوانیم کره جنوبی را در تهران شکست دهیم ! ما در زمین خودمان بازی می‌کنیم و از حمایت هوادارانمان برخوردار خواهیم بود.

اما انتقادات مربیان و کارشناسان فوتبال از کارلوس کی روش بعد از شکست تیم ملی مقابل لبنان به اوج خود رسیده است و برخی از آنها نظرات عجیبی در حد اخراج کی روش نیز بیان کرده‌اند. منتخبی از نظرات این کارشناسان از این قرار است:

منصور پورحیدری: کفاشیان همین امروز کی روش را برکنار کند. با کی روش به جام جهانی نخواهیم رفت. تفکرات او به درد فوتبال ما نمی خورد.

محمد احمدزاده: تیم ملی مریض است، کی روش دستیار یک مربی ایرانی شود.

محمد مایلی کهن: باید خیلی قاطعانه و منطقی و نه با دعوا با کی‌روش صحبت کرد و اشتباهاتش را به او گوشزد کنیم. اگر قرار است یک ایرانی سرمربی شود، باید این تیم را به عاشق‌ها داد نه کاسب‌ها. ما هم قبول داریم که کی‌روش مربی بزرگی است، اما ایشان هر زمان که به عنوان نفر اول کار کرده است، چه در تیم ملی پرتغال و چه در تیم رئال مادرید کارنامه موفقی نداشته است؛ اما در تیم منچستریونایتد به عنوان دستیار «آلکس فرگوسن» موفق بوده است، آن هم فقط به این خاطر که یکی به نام فرگوسن کنارش بوده است که نوع عملکرد و رفتارش باعث شده همه به او اعتماد داشته باشند.

اکبر میثاقیان: درست است که کی‌روش در تصمیمات خود مرتکب اشتباهاتی شده است، اما من اعتقاد دارم که در شرایط فعلی برکناری کی‌روش کمکی به تیم ملی فوتبال نخواهد کرد، ضمن اینکه در شرایط فعلی جایگزین مناسبی نیز برای وی وجود ندارد.

مهدی پاشازاده: اگر به جام جهانی نرویم باید ۴ سال انتظار بکشیم. اگر این اتفاق بیفتد کی‌روش پولش را می‌گیرد و چمدانش را می‌بندد و می‌رود، اما ما ایرانی‌ها هستیم که دچار مشکل می‌شویم.

پرویز مظلومی: میانگین سنی تیم ملی بالا است و همین مساله شور و نشاط را از ما گرفته است. باید یک رنسانس در تیم ملی ایجاد شود اما از یک طرف دیگر باید قبول کنیم که مقطع حساس است و تغییر همه نیروها نوعی ریسک به حساب می‌آید.

ابراهیم قاسم پور: کی‌روش روی نام‌ها تاکید دارد و از بازیکنان ناآماده استفاده می‌کند.

حمید استیلی: در حمله خوب بودیم و در دفاع بد. کی‌روش باید به فکر چاره‌ای باشد تا تیم ملی ما را از این شرایط خارج کند.

محمد پنجعلی: تیم ملی برنامه ای ندارد. کی‌روش تقصیری ندارد. او مربی بزرگی است اما در سیستمی که ما داریم نمی‌تواند بازدهی داشته باشد،چرا که بستر برای فعالیت مربی حرفه‌ای در ایران فراهم نیست.

ابراهیم آشتیانی: کی‌روش مقصر نیست. لیگ ما روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. مدیرانی که اینکاره نیستند به فوتبال ما ضربه می‌زنند. این همه پول هزینه می‌شود و باشگاه‌ها هیچ‌کدام پاسخگو نیستند.

بیژن ذوالفقارنسب: تغییر و تحول در کادر فنی تیم ملی نتیجه عکس ندارد اما برای فوتبال ما پر هزینه خواهد بود. قراردادهای مربیانی چون «کارلوس کی‌روش» منظم و معتبر است و هر زمان که فدراسیون فوتبال بخواهد یکطرفه به همکاری با او پایان دهد، هزینه‌های زیادی متوجه ما خواهد شد. به این خاطر من به شخصه موافق ایجاد تغییر در تیم ملی نیستم.

امیر قلعه نویی: تیم ملی به آرامش نیاز دارد. درباره مسائل فنی تیم ملی صحبت نمی‌کنم.

نارضایتی از پخش مستقیم نشدن بازی

تعدادی از فوتبالدوستان از پخش مستقیم نشدن دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان از سیما ابراز نارضایتی و گلایه کردند. به گزارش ایرنا، بسیاری از مردم در خصوص پخش نشدن مسابقه مهم ایران برابرلبنان درچارچوب جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل سوال می‌کردند. اخبار رسیده حاکی از آن است، صدا و سیما به دلیل نخریدن حق پخش این مسابقه و به نمایش در نیامدن این بازی در سایر شبکه‌های ماهواره‌ای، امکان پخش مستقیم آن را ندارد. فدراسیون فوتبال ایران مدتی است بر سر فروش مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران با صدا و سیما مشکل پیدا کرده است و اعلام می‌کند مسوولان صداوسیما هزینه واقعی پخش این مسابقات را پرداخت نمی‌کنند. فدراسیون فوتبال حتی اعلام کرده بود صدا و سیما باید هزینه پخش مسابقات تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی در تهران را نیز پرداخت کند که مسوولان صدا و سیما از تمکین به این خواسته طفره رفتند و با شیوه‌های مختلف مسابقات داخلی و تیم ملی را در تهران پخش کردند.