صفایی فراهانی: از قلعه نویی حمایت می‌کنیم

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال با اشاره به تمدید قرارداد امیر قلعه نویی تا پایان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا گفت: بحث تغییر کادر فنی مطرح نبوده است تمدید قرارداد قلعه نویی به دلیل شرایط حساس رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و با هماهنگی اعضای کمیته انتقالی انجام شده است و سرمربی تیم ملی مورد حمایت ماست. محسن صفایی فراهانی گفت: کمیته انتقالی بحثی در مورد تغییر کادر فنی تیم ملی بزرگسالان نداشته است و فدراسیون فوتبال اعلام کرد که خواهان تمدید قرارداد با قلعه نویی است که کمیته انتقالی پس از بررسی این موضوع و با توجه به شرایط پیش روی تیم ملی با این تصمیم موافقت کرد تا تیم ملی بدون هیچ مشکلی در رقابت‌های جام ملت‌ها حضور موفقی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت اساسنامه فدراسیون فوتبال و آخرین نشست کمیته انتقالی در این رابطه گفت: در نشست کمیته انتقالی اصلاحات مورد نظر فیفا را مورد بررسی قرار دادیم و بخشی‌هایی از آن را اصلاح کردیم و همچنین اساسنامه‌ نیز برای تایید نهایی به مقر فیفا ارسال شد. او ادامه داد: در مورد حضور نماینده بازیکنان یا همان آقای گل در مجمع فدراسیون فوتبال بحث های زیادی شد، فیفا اعتقاد دارد که نباید هیچ نماینده‌ای خارج از چارچوب‌های یک اتحادیه رسمی وابسته به فدراسیون فوتبال در مجمع حضور داشته باشد، متاسفانه به دلیل شرایط حاکم بر فوتبال ایران، اتحادیه بازیکنان فوتبال وجود ندارد تا نماینده این اتحادیه در مجمع حضور داشته باشد اما، ما مجددا اصرار کردیم تا آقای گل در مجمع فدراسیون فوتبال حضور داشته باشد. بر این اساس این بند از اساسنامه‌ مجددا از سوی ما تایید شد تا فیفا در مورد آن اظهارنظر کند.

وی گفت ما از فیفا خواسته‌ایم تا موقتا حق رای آقای گل در مجمع را بپذیرد تا پس از ساماندهی فوتبال ایران و تشکیل اتحادیه بازیکنان مجددا اساسنامه‌ در این بند اصلاح شود.

صفایی فراهانی همچنین با اشاره به انتقادهای رییس کمیته ملی المپیک مبنی بر حذف این کمیته از مجمع فدراسیون فوتبال گفت: این موضوع نمی‌تواند وارد باشد، این گونه نیست که بخواهیم به دلیل نام کمیته ملی المپیک به آنان حق رای بدهیم، اگر این گونه باشد باید یک فردی در حد نخست وزیر نیز ادعای حق رای در مجمع فدراسیون فوتبال را داشته باشد. براساس ضوابط و قوانین تنها ارگان‌هایی می‌توانند در مجمع فدراسیون فوتبال حضور داشته باشند که عضو این مجمع باشند اما، کمیته ملی المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال عضو نیست، این بدان معناست که اساسنامه کمیته ملی المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال تصویب نمی‌شود و از لحاظ روابط کاری این کمیته هیچ ارتباطی با فدراسیون فوتبال ندارد، براین اساس آنها نمی‌توانند خود را عضو فدراسیون فوتبال و مجمع آن بدانند.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم با اصرار کسی عضوی را وارد یا خارج کنیم، براساس مقررات پیش می‌رویم و باید در این رابطه نیز نظرات فیفا را مد نظر قرار دهیم.

او ادامه داد: در مورد افزایش سهمیه باشگاه‌ها نیز بحث‌های متفاوتی مطرح شده است، فیفا تاکید دارد که باید اکثریت اعضای مجمع نمایندگان باشگاه‌های فوتبال ایران باشند، در حالی که متاسفانه باز هم به دلیل عدم ساختارهای مشخص در باشگاه‌های ورزشی ایران این امکان وجود ندارد که از تمام باشگاه‌ها نماینده‌ای در مجمع حضور داشته باشد، این موضوع را نیز به زمانی موکول کرده‌ایم که فوتبال ایران سامان یافته‌تر و حرفه‌ای‌تر شده باشد و باشگاه‌ها نیز چارت مشخصی داشته باشند. در حال حاضر به همین تعداد نمایندگان لیگ برتر و تعدادی از تیم دسته یک بسنده کرده‌ایم تا در آینده اگر نیاز به اصلاح باشد اصلاح لازم صورت گرفته و تعداد نمایندگان باشگاه‌ها افزایش یابد.

صفایی فراهانی تاکید کرد: با شرایط پیش آمده امکان حضور کمیته ملی المپیک در مجمع و افزایش تعداد باشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه بخواهیم بر خلاف مقررات عمل کنیم.

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال همچنین در مورد زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: ما تلاش می‌کنیم که در اولین فرصت انتخابات برگزار شود اما، با شرایطی که پیش آمده به نظر نمی‌رسد تا پیش از جام ملت‌های آسیا رییس فدراسیون مشخص شود، در تلاشیم که پس از تایید اساسنامه اصلی فیفا، در اولین فرصت ممکن انتخابات را برگزار کنیم.

وی افزود: از نظر ما اشکالی برای برگزاری انتخابات در جریان برگزاری رقابت‌های جام ملت‌ها وجود ندارد اما، به دلیل شرایط حساس این رقابت‌ها معتقدیم که اگر این انتخابات بعد از جام ملت‌ها برگزار شود حاشیه‌ها کمتر و انتخابات بهتری برگزار خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌‌ها این احتمال وجود دارد که پس از پایان جام ملت‌ها انتخابات را برگزار کنیم.

صفایی فراهانی همچنین با اشاره به شرایط تیم ملی امید و حذف از رقابت‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن گفت: نباید مربیان و بازیکنان را مقصر دانست، متاسفانه تیم ملی سازماندهی خوبی نداشت و ما مسوولان و برنامه ریزان نیز برنامه منظمی برای این تیم تدوین نکرده بودیم، مسلم است که با این وضعیت تیم امید نمی‌تواند نتیجه ‌بهتری از آنچه که اتفاق افتاد کسب کند.

او افزود: اگر به دنبال موفقیت تیم المپیک هستیم باید با برنامه‌ریزی منظم شرایط موفقیت این تیم را فراهم کنیم، متاسفانه هیچ یک از تیم‌های پایه ایران در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند به جایگاه‌های خوبی در آسیایی دست یابند، با این وضعیت از تیم امید نیز نباید انتظار معجزه داشت اگر بازی‌های آسیایی دوحه را مقدماتی المپیک می‌گرفتیم مطمئنان وضعیت این چنین نبود.

وی خاطر نشان کرد: در نتایج تیم ملی امید دست‌اندرکاران تیم مقصر نیستند، مقصر ما برنامه‌ریزان هستیم، باید منتظر انتخاب رییس فدراسیون جدید ماند تا براساس برنامه‌ها و اهداف یک برنامه ریزی منظم و هدفمند را برای تیم امید طراحی کرد تا از تکرار چنین نتایجی جلوگیری شود.