لوکا در یک قدمی جام دوم

اکبر خان‌محمدی - پرسپولیس در آزادی به سپاهان باخت تا چند کیلومتر آن طرف‌تر صبا، پیکان را شکست دهد. سرنوشت فینالیست‌های جام حذفی خیلی راحت‌ با این دو اتفاق، مشخص شد. کمی غیر منتظره بود؛ نه حضور صبا در فینال که شکست پرسپولیس برابر سپاهان. فینال زودهنگام جام حذفی را تیمی برد که شانس کمتری داشت. برای قرمزها کمی سخت و تلخ بود که در عرض چند دقیقه تمام آرزوهای خود را از دست رفته ببینند. اما همه چیز به راحتی هر چه تمام از کف رفت تا آنها دیگر امیدی برای رفتن به لیگ قهرمانان نداشته باشند.

حتی بدبین‌ترین و خوشبین‌ترین هوادار پرسپولیس و سپاهان هم هرگز به این نمی‌اندیشیدند که قرار است در آزادی چنین اتفاقی رخ دهد. بسیار دور از ذهن بود که سپاهان با ۴ گل میزبان قدرتمند خود را مغلوب کند و به‌رغم صعود به فینال، باعث خداحافظی تلخ دنیزلی از پرسپولیس شود. اما همه چیز آن طور که باید از آب در نیامد تا تمام معادلات در فینال جام حذفی به هم بخورد؛ فینالی که چند هفته پیش در شرایطی تشریفاتی در اصفهان رخ داد. آن روز، نه سپاهان دغدغه قهرمانی در لیگ برتر را داشت و نه صبا در اندیشه بقا در لیگ برتر بود. دو تیم در شرایطی به مصاف هم رفتند که با چشم اختتامیه لیگ به بازی نگاه می‌کردند.

نتیجه اولیه بسیار غیرمنتظره بود. صبا تا اوایل نیمه دوم ۲ گل وارد دروازه سپاهان کرده بود و همه انتظاری از میزبان خسته نداشتند. اما شاگردان لوکابوناچیچ در ۳۰ دقیقه آخر به خوبی از پس همه چیز برآمدند و در نهایت میهمان خود را با ۳ گل بدرقه کردند. حالا، مدت زیادی از آن روز نمی‌گذرد و چه زود، دو تیم باز هم به هم رسیدند. لوکا بوناچیچ سرمربی سپاهان می‌گوید: « تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در تهران نتیجه لازم را بگیریم.» بازی رفت در تهران و ورزشگاه صبا شهر برگزار می‌شود. بعد از شکست عجیب پرسپولیس، سپاهان می‌کوشد باز هم در تهران خوش‌خبر باشد. لوکا و تیم‌اش ثابت کرده‌اند در دیدارهای خارج از خانه اخیر، چهره‌ای متفاوت داشته‌اند؛ تیمی که حساب شده بازی می‌کند و به خوبی نتیجه می‌گیرد. برای لوکا بوناچیچ روزها کمی فرق می‌کند. او پیش از بازی پرسپولیس به چه می‌اندیشید و حالا به چه فکر می‌کند: «در آن بازی می‌دانستیم پرسپولیس زیرفشار تماشاگران، فقط می‌آید که حمله کند پیش‌بینی ما درست از آب درآمد و آنها روی دروازه فشار آوردند. دریغ از اینکه فضای خالی زیادی پشت‌سر هافبک‌هایشان وجود داشت. این فرصت خوبی در اختیار ما قرار داد. سپاهان از ابتدا برنامه‌اش این بود که حمله نکند اما حالا اوضاع تفاوت زیادی دارد. هر چقدر لوکا پیش از بازی پرسپولیس به دفاع می‌اندیشید، امروز در فکر یک بازی تهاجمی است. فشار از کنار و عمق برای فروپاشی دفاع صبا. «همانطور که گفتم می‌خواهیم در تهران کار را یکسره کنیم. تلاش می‌کنیم تنها در بازی برگشت به جشن قهرمانی فکر کنیم. اجازه نمی‌دهیم صبا مثل پرسپولیس ما را تحت فشار بگذارد.»

سپاهان اما دغدغه‌هایی دارد. حضور دو محروم و چند مصدوم، ترکیب این تیم را با ابهاماتی مواجه کرده. جاباموجیری (مدافع) و ابوالهیل (هافبک) به دلیل دریافت کارت قرمز برابر پرسپولیس، بازی امروز را از دست داده‌اند. در بین مصدومان نام عمادرضا، محمد نوری و سید مهدی سیدصالحی به چشم می‌خورد. البته، نکته مبهمی در این میان وجود دارد. گفته می‌شود عمادرضا به دلیل تمدید نشدن قراردادش، مصدومیت را بهانه کرده و در تمرینات اخیر سپاهان، به تنهایی دور زمین دویده. نوری هم ظاهرا وضعیتی مشابه دارد با این تفاوت که می‌گویند از چیز دیگری ناراضی است. موضوعی که سپاهان تلاش می‌کند در آستانه بازی امروز، به آن دامن زده نشود. سید مهدی سیدصالحی اما واقعا مصدوم است. او با مصدومیت زانو روبروست و پزشکان سپاهان گفته‌اند، تلاش می‌کنند سیدصالحی را به دیدار امروز برسانند.

در مقابل صبا، تنها با مصدومیت آلن آدویچ، سروکله می‌زند. او هم مشکل عمده‌ای ندارد و به احتمال فراوان برابر سپاهان به میدان می‌رود. اما برای صبا مساله مهم این نیست. برد در بازی خانگی است که اهمیت ویژه‌ای دارد. صبا از همان ابتدا دوست داشت نه پرسپولیس که سپاهان به فینال جام حذفی برسد. علت این مساله هم، مبهم نبود. «خب، اگر پرسپولیس می‌رسید به فینال تک دیداری بود و در آزادی برگزار می‌شد.»

عباس مرادی سرپرست صبا وقتی این توضیح کوتاه را می‌دهد، لبخندی می‌زند. حالا برای آنها و سپاهان اوضاع یکسان و مساوی است. فینال رفت و برگشت است و هر یک در ورزشگاه خانگی به میدان می‌روند: «امید زیادی داریم. می‌خواهیم با قهرمانی در جام حذفی ناکامی در لیگ برتر را جبران کنیم.» برای مرادی و صبا، حضور د‌ر آسیا برای بار دوم، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. این تیم در لیگ برتر روزهای بدی را سپری می‌کرد و در نهایت جایی بهتر از نیمه پایانی جدول پیدا نکرد.

قهرمانی در جام حذفی از نظر آنها بهانه‌ای است برای جبران این ناکامی. مساله‌ای که می‌تواند آنها را برای دوم بار قهرمان جام حذفی کند: «ما یک بار با جلالی در فینال ابومسلم را بردیم و حالا فقط می‌خواهیم این قهرمانی را جلوی سپاهان، تکرار کنیم.»